home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Terberg FM2000 8x8: terreinkoning

Optioneel met extra reductiebak

De komst van een nieuwe generatie Volvo bedrijfsauto's heeft ook consequenties voor de Terberg bouwvoertuigen, die al sinds jaar en dag zijn voorzien van Volvo dieselmotoren, cabines en deels zelfs assen. Begin vorig jaar was er bij Volvo weer een generatiewisseling, dus kondigde Terberg bij die gelegenheid ook aan over te zullen stappen op een andere cabine en de nieuwe generatie D12 motoren van Volvo. Wij hadden recent de gelegenheid met een van de nieuwe trucks te rijden.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 17
Uitgave datum: 06.02.2003
Jaargang: 54


Elke denkbare configuratie


Terberg kan de nieuwe FM2000 generatie inmiddels weer leveren in een breed aantal configuraties, die allemaal zijn gebaseerd op het nieuwe type chassis dat zo'n drie jaar geleden werd gelanceerd.
Sterke punten van dit nieuwe chassis zijn de compacte constructie, het lage eigengewicht, door de integratie van de tussenbak in de eerste as van het tandem/triplestel, en het unieke veersysteem dat de Terberg FM2000-typen een goede stabiliteit geeft.
Kenmerkend voor de huidige generatie Terberg chassis is de geïntegreerde verdeelbak. Deze bak kan een ingangsdraaimoment van 35.000 Nm hebben, bijna het dubbele van de waarde bij de vorige generatie Terbergs. In combinatie met een gewijzigde asoverbrenging kon de terreinoverbrenging in de bak in principe komen te vervallen, wat niet alleen gewicht scheelt, maar ook een extra schakelhandeling voor de chauffeur en een beperking van het aantal onderhoudspunten. De verdeelbak heeft een overdrive van 0,76:1, de as een reductie van 6,25:1. Samen met de aangepaste reductie in de wielnaven levert dat een zodanige overbrenging op dat de chauffeur de lage groep in de verdeelbak doorgaans geen moment zal missen. Door de nieuwe overbrenging in de aandrijflijn is de gehele aandrijving een stuk "stijver" waardoor de auto beter presteert in het terrein.

Voor extreem zware situaties, waar een extra reductie wel handig kan zijn, heeft Terberg als optie sinds kort een speciaal voor deze nieuwe generatie chassis ontwikkelde reductiebak, die een extra stap toevoegt van 1,4:1 - en daarmee net dat kleine beetje extra lucht dat een maximaal beladen truck nodig kan hebben om op een zware ondergrond te blijven rollen of weer in beweging te komen.

Triplestel met extra tussenbak


Onze 8x8 testauto was voorzien van beide componenten - naast de geïntegreerde verdeelbak dus ook de nieuwe reductiebak.
Die bak is overigens ook vrij eenvoudig achteraf in te bouwen in bestaande chassis, als een vervoerder daar behoefte aan heeft. Hij is makkelijk in het chassisframe te hangen - met een aangepaste aandrijfas tussen de versnellingsbak en de reductiebak, en tussen deze bak en de verdeelbak, is de inbouw geregeld.
De door de Duitse fabrikant Kessler voor Terberg geproduceerde reductiebak is van een platte, compacte constructie die tussen de chassislangsliggers is gehangen en daar een deel van de aandrijfas vervangt.
In de bak bevinden zich twee stel tandwielen, die samen een schakelbare extra overbrenging vormen. Die overbrenging is naar behoefte in en uit te schakelen met een wipschakelaar op het dashboard. Deze bak vormt een oplossing voor het probleem dat een geïntegreerde verdeelbak weliswaar een bijzonder compacte constructie mogelijk maakt, maar in sommige situaties geen zodanig lage gearing heeft dat de auto onder alle omstandigheden in beweging blijft: in moeilijk zand wil de standaard gearing nog wel eens problemen opleveren. Bij vervoerders in dat zware werk ontstond de behoefte aan een extra lage gearing - de nieuwe reductiebak met zijn overbrenging van 1,4:1 biedt die extra stap.
Op de compacte constructie en wendbaarheid heeft de inbouw van de reductiebak geen invloed, maar op het eigen gewicht van het chassis wel - dat wordt zo'n 150 kilo hoger. Het is het enige effect waar je in de praktijk mee te maken krijgt, als je kiest voor de inbouw van deze tussenbak. Ongeveer de helft van alle kopers van een Terberg 8x8 kiest overigens voor deze tussenbak - wat betekent dat de overige vijftig procent goed uit de voeten kan met een 8x8 in de originele configuratie, dus zonder die tussenbak.

Extra duwtje


Wat je wel merkt is, dat die extra reductiebak in de laagste gearing de auto net dat kleine extra duwtje geeft die hij in slecht begaanbaar terrein nodig heeft.
Je houdt er de auto mee rollend als het echt lastig wordt, of krijgt hem weer probleemloos in beweging als hij in zware grond is stilgevallen, zoals we ondervonden tijdens onze testrit.
Het grote voordeel van de geïntegreerde verdeelbak blijft dat de cardanassen naar de verschillende aangedreven assen eigenlijk in elkaars verlengde liggen, en niet allerlei vreemde hoeken hoeven te maken om de kracht over te brengen. Op de langere termijn zal dat ongetwijfeld een gunstig effect hebben op de slijtage van bijvoorbeeld lagers en kruisstukken.
Verder verloopt het schakelen een stuk eenvoudiger doordat de ZF transmissie is uitgerust met de Servoshift schakelbekrachtiging. Met dat systeem kost het weinig energie meer om de volgende versnelling te selecteren. Verder had de auto uiteraard het nieuwe triplestel met de in de tweede as van dit stel geïntegreerde verdeelbak.
Een van de sterke punten van deze configuratie is dat het totaalgewicht beter verdeeld wordt over de vier assen. Om dat goed in de gaten te kunnen houden zijn de trucks als optie te voorzien van een aslastindicator, die in grote lijnen de belasting van elke as aangeeft. Het systeem was op onze testauto aanwezig, maar nog niet ingeregeld, zodat we de effectiviteit ervan niet konden checken.
Op de weegbrug woog de geladen combinatie 47 ton; iets meer dus dan toegestaan. Met een stevig vrachtje zand in de bak, geladen op de manier zoals dat in de praktijk ook gebeurt, vervolgden we onze test. Wat daarbij opviel was een gering verschil in rijeigenschappen: geladen stuurde de Terberg wat strakker dan leeg. Zonder lading was hij een tikkie losser in zijn stuurgedrag.

Nieuwe Volvo-motor


Afgezien van de tussenbak is er bij de nieuwe Terbergs nog het een en ander veranderd. Zo zijn ze uitgerust met de nieuwe Volvo D12D dieselmotor, een motor die een wat gunstiger koppelverloop heeft dan zijn voorganger.
Dat merk je in de praktijk in de vorm van extra trekkracht,in vergelijking met de D12C motor in de vorige generatie Terbergs, met name onderin. De motor houdt goed vast. Weliswaar is het koppel met 2000 Nm niet groter dan bij de D12C motor, maar dit hoogste koppel is nu beschikbaar over een heel breed toerengebied, van 1050 tot 1450 Nm.
De consequentie daarvan is de al gemelde grotere trekkracht en betere vasthoudendheid. Dat betekent in de praktijk het verschil tussen een stap terug moeten schakelen en in de huidige versnelling vasthouden. Het eerste betekent snelheidsverlies, het tweede lekker doorrollen.
Wat verder opviel tijdens het rijden is het rijcomfort. Terberg gebruikt bij haar bouwvoertuigen luchtvering op alle assen, en dat is toch wel uiterst comfortabel rijden. De luchtvering komt het best tot z'n recht als je rijdt met een geladen auto; op de weg worden vrijwel alle stoten effectief geabsorbeerd, in het terrein levert het een wat wiegend gedrag op. Rij je leeg, dan voel je oneffenheden in de weg wat meer en is het stuurgedrag iets anders dan met een geladen auto.

Geen eigen grille meer


Onze Terberg was uiteraard uitgerust met de nieuwe FM cabine - deze keer niet voorzien van een eigen Terberg grille, maar van een Terberg beeldmerk op de plaats waar bij Volvo haar beeldmerk zit.
Die nieuwe cabine biedt door zijn indeling en uitrusting een bijzonder groot comfort, als chauffeur heb je er een uitstekend leven in. Het stuurwiel met een doorsnee van 45 cm is heel makkelijk te hanteren, de versnellingspook zit mooi onder handbereik.
Terberg krijgt de nieuwe cabine kant-en-klaar gemonteerd van Volvo. Dat betekent dat er een stuurwiel in zit met het Volvo beeldmerk op de naaf, maar ook een geheel nieuw elektronisch instrumentenpaneel, voorzien van een display met voertuig- en ritinformatie als vervanging voor een groot aantal controle- en waarschuwingslampjes. De elektronica meet voor elke start de belangrijkste functies van de motor en geeft eventuele storingen of afwijkingen aan op het display.

In het terrein


Het effect van de nieuwe aandrijflijn en configuratie was het best merkbaar in het terrein. We reden geladen met de Terberg FM2000 met triplestel en tussenbak op een bouwterrein, met een ondergrond die de nodige eisen stelt.
Met de nieuwe verdeelbak in de prise-directe stand, dus met alleen de versnellingsbak, verdeelbak en assen als media voor het overbrengen van de aandrijfkracht, kostte het de Terberg in bepaalde situaties wat moeite om in beweging te blijven. Maar met de nieuwe tussenbak was er weer een lage gearing in te schakelen, die onmiddellijk uitkomst bracht. Je komt er weer echt mee uit op een soort kruipgang - en dat is in sommige situaties toch wel makkelijk omdat het de motor voldoende lucht geeft om de auto gaande te houden, of uit een benarde situatie te redden.

Voor de chauffeur betekent het een extra punt van aandacht in de cabine, hij zal de lage gearing in en uit moeten schakelen. Maar gelukkig kan dat rijdend, bij lage snelheden valt hij mooi in de versnelling als je de koppeling intrapt en vervolgens de hoge of lage gearing kiest. Met de nieuwe tussenbak heeft de Terberg in elk geval weer zijn oude flexibiliteit in het terrein - en dat zal menig chauffeur die extra schakelhandeling waard zijn.
Door toepassing van 445/75R22,5 banden op de vooras en 12.00R24 banden op de achterassen zijn de terreinprestaties optimaal. Verder heeft het FM2000-chassis uiteraard ook Stabi-Air vering op de voorassen en Mono-Air vering op de achterassen.

Samenvattend


Alle gestuurde assen hebben weer de bekende mechanische fuseebesturing - al vele jaren het unieke kenmerk van elke Terberg. Twee voordelen van dit systeem zijn de eenvoud, en de grote wendbaarheid die het oplevert omdat er een vrij forse stuurhoek op de achteras te realiseren is met deze vorm van besturing. Samen met de extra overbrenging uit de nieuwe reductiebak levert het weer het vertrouwde beeld op dat we kennen van de Terberg vierasser: een bijzonder wendbare auto die niet snel het onderspit delft.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Anema Trucks & Spare Parts
rino
Middelbos
facebook
Trailned
terberg
rdd
Hoornweg
Cuppers
almic
scania
Capriël Nederland
HEBIC
snapon
advertise
vdl
Trucks.nl
baat
Autoboek International