home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mercedes-Benz Actros 1848 Megaspace

Slimste van de klas

In zo'n eerste week van al weer een heel nieuw jaar is het aardig om eens te kijken wat de techniek in de nabije toekomst in petto heeft voor de gebruiker van bedrijfswagens. Wij reden de Mercedes-Benz Actros Megaspace voor u met zo'n beetje alle denkbare elektronica aan boord. Met recht een erg "telligente" zware jongen, deze Actros..

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 14
Uitgave datum: 27.12.2001
Jaargang: 53


High Tech


De Actros Megaspace kennen we al een paar jaar. Sinds de introductie is er het nodige gewijzigd aan de Actros, vooral op technisch gebied. Vandaar onze nieuwe kennismaking met de Benz.
We reden deze keer met de V8 motor met 480 pk in Euro 3 uitvoering. Het aardige van deze Actros is dat hij voorzien is van een heleboel elektronische snufjes. Het is een hele slimme truck die zelf de weg weet, afstand houdt, remt als dat nodig is en die de chauffeur een seintje geeft als hij over de witte lijn rijdt. Intussen communiceert de truck met de werkplaatschef over de staat van onderhoud en navigeer je als chauffeur via het navigatiesysteem je weg naar de bestemming. De planner zit intussen tevreden mee te kijken op zijn beeldscherm over de vorderingen van de rit.

Het lijkt allemaal toekomstmuziek en tien jaar geleden zou het nog als science fiction zijn afgedaan maar inmiddels kan het allemaal. Mercedes-Benz Nederland heeft een fraaie Actros Megaspace 1848 opgetuigd met al deze snufjes en wij mochten er een dag uitgebreid aan snuffelen. Het is eerst even wennen, zo'n stortvloed aan mogelijkheden maar met het nodige geduld en de geduldige uitleg van Bert de Ruiter van MB NL leren we de trekker al snel waarderen.

Ruim en hoog


De Megaspace uitvoering van de Actros blijft een imponerende verschijning, vooral door zijn hoogte. De cabinevloer bevindt zich op maar liefst 160 centimeter boven straatniveau.
Dat is weliswaar vier centimeter lager dan de Renault Magnum maar het is wel degelijk een indrukwekkende hoogte. Toch is de instap via de vier brede opstappen geen enkel probleem. Eenmaal in de cabine valt vooral de ruimte op. De vlakke vloer geeft een erg ruimtelijke indruk en biedt voldoende mogelijkheden voor het dagelijkse omkleedritueel van een Internationaal chauffeur.
De bedden zijn aan de smalle kant maar kunnen uitgetrokken worden. Hiervoor moeten eerst wel de rugleuningen van de stoelen versteld worden. Een systeem wat niet iedereen aanspreekt, dat is duidelijk. De bedbreedte heeft te maken met de lengte van de Actros cabine. Die is namelijk niet optimaal maar daar schijnt aan gewerkt te worden. Onder het bed vinden we twee kasten met kleppen waarin allerlei zaken opgeborgen kunnen worden. Het middelste gedeelte van de ruimte is in gebruik door twee kasten op rails. Eigenlijk best slim bedacht en inmiddels zodanig gemodificeerd dat ze ook niet meer rammelen.

De linker schuifkast is standaard geïsoleerd en voorbereid voor de montage van een compressor waardoor het een koelkast wordt. Boven de voorruit vinden we de standaard kast met aflegvak die we al kennen sinds de introductie. Hier is geen optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte en dat is jammer, ombouwers leveren inmiddels goede alternatieven waarin wel dingen als bagage of een magnetron passen.
Tegen de achterwand van de cabine boven het bovenste bed is een geheel nieuwe kastenwand aangebracht met drie kleppen. Deze optionele kasten zijn niet diep maar wel handig. Boven slapen wordt er echter niet plezieriger door, de kasten nemen toch ruimte in waardoor de ruimte in het bovenbed kleiner wordt.

Big brother


Dat er een airco aan boord is laat zich raden maar nieuw is dat Mercedes-Benz nu ook een stand-airco levert. Met name chauffeurs die overdag moeten slapen in zuidelijke landen zullen hier blij mee zijn.
Eenmaal achter het stuur valt de gewijzigde verstelling van de stuurkolom op. Dit gebeurt niet meer met een stalen handle maar met een knopje a-la DAF. De neiging van het stuur is nog niet optimaal maar wel verbeterd ten opzichte van de eerste generatie. Wat bleef zijn de onhandig geplaatste schakelaars voor de ramen en de spiegelverstelling. Die zitten op de console waar je ook de handrem en de bediening van de Telligent schakelautomaat vindt.
Het dashboard is voorzien van een fraai laagje 'notenhout' en ziet er netjes uit. Het middelste gedeelte is echter wat rommelig aan het worden door alle ingebouwde devices. Telefoon, verbruiksmeter en beeldscherm en toetsenbord van het 'Fleetboard' fleetmanagement systeem. Jammer daarbij is dat het toetsenbord niet draadloos is uitgevoerd zoals bij Volvo. Zo'n draadloos toetsenbord is wat eenvoudiger weg te leggen in een kastje als het niet gebruikt wordt.
Het fleetboard systeem is een op telematica gebaseerde Internet service die ook bij andere merken toegepast kan worden. Het werkt via het GSM netwerk voor de communicatie en via GPS satellieten voor navigatie. Het systeem voorziet in zaken als onderhoudsplanning, tekst communicatie, positiemelding en ritrapportage. Ook kan er een analyse gemaakt worden van voertuiggegevens en rijstijl waardoor brandstofverbruik en slijtage beheerst kunnen worden.

Tot nu toe waren de mogelijkheden van Fleetboard alleen in Duitsland en Oostenrijk optimaal te benutten maar daar komt verandering in. Vanaf maart 2002 wordt het systeem in Nederland, Engeland, Frankrijk, België, Zwitserland en Tsjechië volledig inzetbaar. Italië en Spanje worden rond de zomermaanden bij het gebied getrokken waar Fleetboard met al zijn mogelijkheden gebruikt kan worden.

Afstandsregeltempomaat


Naast de in de Actros standaard toch al niet geringe hoeveelheid aan elektronische slimmigheden zoals de elektronisch geregelde schijfremmen en geavanceerde schakeltechnieken is er in de testwagen nog het nodige toegevoegd.
Zo is er een afstandsregeltempomaat aanwezig die middels een radarsensor in de voorbumper het overige verkeer in de gaten houdt. Nadat de gewenste snelheid en afstand tot een ander voertuig is ingegeven houdt de radar dit continu in de peiling. Als een weggebruiker, die voor de truck rijdt, afremt dan zal de Actros dit automatisch signaleren. Deze informatie wordt door de boordcomputer doorgestuurd naar de motorrem, de retarder en de bedrijfsremmen. Als het gevaar geweken is zorgt de elektronica er voor dat de ingestelde snelheid weer bereikt wordt. Doordat we te maken hebben met een automatisch bediende versnellingsbak rest de chauffeur alleen nog het sturen. Gasgeven, schakelen en zelfs remmen doet de truck namelijk zelf. De afstand tot de voorganger is instelbaar tot 150 meter. De bediening met een handle aan de stuurkolom is eenvoudig en alle informatie verschijnt keurig in het centrale display in het dashboard.
Naast onze ervaringen op de openbare weg hebben we op een afgesloten terrein de nodige proefjes uitgehaald. Als ik met een personenwagen voor de Actros ga rijden dan blijkt dat de truck echt reageert op mijn rijgedrag. Het is een erg vreemde gewaarwording als je merkt dat die enorme truck in de spiegel reageert op jouw rijstijl. Zelfs een noodstop wordt keurig gedetecteerd door de radar. Om zo vlak voor een truck rijdend vol in de remmen te gaan, in de wetenschap dat de chauffeur niet reageert, is overigens wel een dosis lef nodig. Mijn vertrouwen in de techniek wordt niet beschaamd en zowel de voorkant van de Actros als de achterkant van mijn personenwagen blijven ongeschonden.

Dure veiligheid


Een enorm voordeel van deze radartechniek is dat het bij mist meer ziet dan welke chauffeur dan ook. Toch zou de aandacht van de chauffeur kunnen verslappen met zoveel hulp.
Ook daaraan is gedacht, in de vorm van een 'spoorassistent'. Hierbij houdt een camera de belijning op het wegdek in de gaten. Zodra de wielen over de linker of rechter witte lijn rijden gaat er een zoemer af in de cabine. Het indringende geluid komt via respectievelijk de linker- of de rechter luidspreker van de radio binnen. Beide systemen zijn inmiddels leverbaar op Mercedes trucks en autobussen. De spoorassistent staat voor €1388 in de prijslijst. De afstandsregeltempomaat kost €2082 maar deze is alleen in combinatie met de MB HE 115 retarder leverbaar. De prijs van dat gerief is maar liefst €7362! De prijs van het standaard voertuig bedraagt ruim €132.000.

In de door ons gereden uitvoering wordt dat een lieve €171.467 ex BTW. Flinke bedragen maar veiligheid heeft zijn prijs. Vooral de afstandsregeltempomaat is een techniek die veel ellende zou kunnen voorkomen. Op touringcars zou het bijvoorbeeld een perfect hulpmiddel zijn.

Strak sturen


Onderweg met de Megaspace valt op dat de besturing keurig strak is. In andere verschijningsvormen van de Actros hebben we dat wel eens anders meegemaakt.
De truck is niet gevoelig voor spoorvorming en rillen in het wegdek en het stuur heeft een goed gevoel in de middenstand. De 'Telligent' geautomatiseerde versnellingsbak kan hier en daar wat hulp gebruiken om tot een logische rijstijl te komen. De 16-bak heeft de neiging wat te veel te schakelen maar dat is eenvoudig te overrulen. Ondanks de aanwezigheid van een volledig geautomatiseerde versnellingsbak is er toch een uitklapbaar koppelingspedaal aanwezig. Dit is bedoeld voor manoeuvreerwerk op de vierkante centimeter.

Onder normale omstandigheden is het pedaal echter niet nodig. De bijna 16 liter grote V8 motor met zijn 480 pk (350 kW) is een erg fijne en soepele krachtbron. Het maximale koppel van 2300 Nm is al vanaf 1080 omwentelingen beschikbaar. De direct ingespoten motor heeft vier kleppen per cilinder en is voorzien van een elektronisch geregeld PLD inspuitsysteem. Het geluid van de V8 is zonder meer indrukwekkend en typerend, maar de rust in de cabine wordt er niet door verstoord. Bij 80 km per uur (1100 toeren) meten we 63,7 dB(A). Bij de topsnelheid van 89 km per uur is dat 65,1 dB(A). De toerenteller wijst bij topsnelheid 1300 omwentelingen aan en dat is keurig middenin het groene gebied. Dat loopt van 1100 tot 1700 toeren. Met deze motor zou de Actros toch in staat moeten zijn om erg populair te worden onder chauffeurs. Heel even vergeten we dan ook alle elektronische nintendo om te genieten van de truck.

De Actros Megaspace is een echt lange afstands voertuig, dat is duidelijk. De luchtvering strijkt het wegdek keurig glad. Eventuele oneffenheden die tot de cabine doordringen worden door de luchtgeveerde chauffeursstoel afgedempt. Die zetel is nog steeds een bijzonder ding in de Megaspace uitvoering. Het complete console met daarop de bediening van de automaatbak, de handrem en diverse schakelaars veert namelijk met de stoel mee. Ondanks de hoogte van de cabine blijft de Actros een overzichtelijk voertuig. De spiegelbezetting oogt vrij compact maar is prima in orde. Ook in druk stadsverkeer blijft het gevoel dat we de truck volledig onder controle hebben aanwezig. Belangrijk daarbij is dat de cabinevering zodanig staat afgesteld dat de hoge cabine weinig overhelt in bochten.

Conclusie


De Actros Megaspace 1848 is met zijn fijne V8 motor een typische lange afstands truck voor wie een hoge beladingsgraad heeft. De testresultaten laten zien dat een zware motor geen hoge verbruikscijfers hoeft te beteken. Het gemiddelde verbruik is met 30,50 liter op de 100 km niet slecht, zeker gezien de koude temperaturen tijdens de rit. De snelheid tijdens de rit lag rond de 85 km per uur. Met deze krachtbron, zijn ruime cabine en het stoere uiterlijk is deze Actros een truck die alles in zich heeft om onder chauffeurs populair te worden. Jammer alleen van die bedden.

 

Zonder meer een imposant voertuig, zo'n Actros Megaspace.

 

Het 1848-schildje verraad de aanwezigheid van een V8 motor.

     

 

Verbeterde opbergvakken, nu zonder middenstijl en dus bruikbaarder.

 

De afwerking is sober maar keurig netjes.

     

 

480 pk uit de elektronisch geregelde V8 met PLD inspuiting.

 

Beetje vol aan het raken inmiddels, dat middelste gedeelte van het dashboard.

     

 

Bediening van de Telligent schakelautomaat.

 

     

 

Indrukwekkend trappenhuis voor een riante instap.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

meiller
Knapen
snapon
facebook
Capriël Nederland
Trailned
HEBIC
scania
almic
terberg
Cuppers
Middelbos
rdd
vako
vdl
Hoornweg
rino
advertise
Trucks.nl
Sluitsnel
Autoboek International