home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mitsubishi Canter FB35: rekenmodel

3,5 tonner opgewaardeerd

Mitsubishi behoort met de Canter tot de constante factoren op de bedrijfsautomarkt. Ambities om groter te worden dan ze op dit moment zijn, hebben ze al jaren. Maar tot nu toe bleef het steeds bij ambities - tot een echte doorbraak is het nog niet gekomen. Maar misschien dat het deze keer met de vernieuwde Canter lukt? Het is in elk geval een leuke auto met een aantal sterke punten, zo ondervonden we tijdens een rijimpressie.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 8
Uitgave datum: 04.10.2001
Jaargang: 53


Degelijke auto


De Mitsubishi Canter in zijn huidige vorm is al weer zo'n zes jaar oud, gelanceerd werd hij op de IAA in 1996.
In eerste instantie als 3,5 tonner en als truck voor de gewichtsklasse tot 6 ton, enkele maanden later gevolgd door een 7,5 tonner, om wat meer slagkracht in deze gewichtsklasse te hebben. In de markt deed zich echter een omgekeerde tendens voor, de nadruk kwam er steeds meer te liggen op lichtere trucks tot 3,5 ton, en zwaardere trucks van rond de twaalf ton GVW.

Vandaar dat Mitsubishi in het vernieuwde Canter programma ook maar de nadruk heeft gelegd op de gewichtsklasse van 3,5 ton, omdat in dat segment de meeste omzet valt te scoren. Mitsubishi heeft twee 3,5-tonners in de aanbieding, de FB35 en de FE35. Van die twee is de FB35 eigenlijk de echte 3,5 tonner, hij werd helemaal voor deze gewichtsklasse ontwikkeld. Het toelaatbare gewicht onder de vooras bedraagt bij deze auto 1800 kg, en onder de achteras 2500 kg.
In de specificatie worden vrijwel dezelfde waarden opgegeven voor de FE35. Maar deze auto is in principe een teruggekeurde versie van de FE 63, een auto met een GVW van 6300 kg, en heeft daardoor technisch een aanzienlijk hoger toelaatbaar gewicht onder de assen. Omdat zo'n auto met een hoger nuttig GVW ook wat zwaarder is geconstrueerd, is het nuttige laadvermogen bij deze teruggekeurde versie ook aanzienlijk lager, het verschil in laadvermogen tussen de Canter FE35 en de Canter FB35 is bijna 600 kg. Nu lijkt het resterende nuttige laadvermogen nog heel wat, als je puur naar het chassis kijkt. Maar bij een opgebouwde auto, waarbij ook rekening moet worden gehouden met het gewicht van de carrosserie, is het nuttig laadvermogen bij de FE35 zo ontzettend klein dat het moeite kost om binnen het wettelijk toegestane GVW van 3500 kg te blijven.

FB35 kan zich meten


Bij de FB35, die wij reden, heb je dat probleem niet. Bij dit type blijft er bij een opgebouwde auto altijd nog zo'n 900 kg aan nuttig laadvermogen over, ruim voldoende voor de meeste toepassingen.
Wat de productiviteit betreft zou je een bedrijfsauto als een 3,5-tons Mitsubishi Canter eigenlijk moeten vergelijken met een 3,5 tons gesloten besteller. Vergeleken met een standaard besteller zijn de 3,5 tonners op basis van een chassis/cabine in het nadeel, omdat een chassis/cabine met opbouw simpelweg duurder is. Maar vergelijk je ze met een gesloten besteller met een extra grote laadruimte, dan wordt het verschil met een chassis/cabine variant al een stuk kleiner. Hou je er dan ook nog rekening mee, dat zo'n opbouw in principe over te plaatsen is op een volgende chassis/cabine, dan wordt het financiƫle plaatje nog weer anders. Weliswaar zit de dealer, die de auto inruilt, op dat moment met een kaal chassis zonder opbouw, zodat hij de restwaarde wat naar beneden zal aanpassen, maar het verlies dat je als klant daarop lijdt, zou wel eens zodanig gering kunnen zijn dat een chassis/cabine met een opbouw het uiteindelijk financieel toch wint van een gesloten besteller met een aangepaste volumecarrosserie. Het is een kwestie van goed rekenen, en vooral overal rekening mee houden.

Mitsubishi verkoopt haar lichte bedrijfsauto's vrijwel uitsluitend via bedrijfsautodealers, ze zijn goed vertegenwoordigd binnen de Volvo en DAF dealerorganisaties. Daar zijn ze gewend om mee te denken bij het specificeren van een bedrijfsauto, in zoverre zijn het goede partners bij de aanschaf van een lichte bedrijfsauto op basis van een chassis/cabine.
Mitsubishi levert de Canter FB35 met drie verschillende wielbases, nl. 2500, 2950 en 3350 mm. Die laatste uitvoering is ook te leveren met dubbelcabine. Wij reden de FB35 met een wielbasis van 3350 mm, voorzien van een gesloten opbouw met een lengte van 4400 mm. Het beschikbare laadvolume bedraagt bij een opbouw met die lengte ongeveer 20 kuub, waarmee de Canter zich kan meten met de echte volumeauto's onder de gesloten bestellers.

Zeer acceptabel


De Mitsubishi Canter is eigenlijk een wat tweeslachtig model. Vergelijk je de Canter FE met Europese concurrenten uit die gewichtsklasse (6,3 tot 7,5 ton GVW), dan legt de Canter het in de meeste gevallen af, omdat hij tegenover concurrenten komt te staan die zijn afgeleid van grotere trucks uit een hogere gewichtsklasse, terwijl met de Canter het omgekeerde is gebeurd: het is een opgewaardeerde lichtere truck.
In het zestons segment gaat het al niet helemaal meer op, omdat de Canter daar als Europese concurrentie tegenwoordig ook op de zestons Sprinter van Mercedes-Benz, de zestons Iveco Daily en de bijna-zestons Renault Mascott stuit. Met die typen kan hij de slag om de klant een stuk beter aan dan met bijvoorbeeld een Mercedes-Benz Atego of een DAF LF.

In het 3,5 tons segment heeft de Canter het weer een stuk makkelijker. Daar biedt hij, vooral door zijn uitrusting met o.a. een motorrem, een wat hoogwaardiger gespecificeerde auto, met een ruime en goed ingerichte cabine en een uitstekend zicht naar alle kanten, relatief veel waar voor zijn geld. In het nadeel is hij waarschijnlijk pas weer zodra er wordt ingeruild. Traditioneel is de Canter gebruikt wat minder waard dan een Europese concurrent. Maar dat wordt pas echt een handicap als je na een Mitsubishi Canter van merk wilt wisselen. Blijf je bij een Canter dan zal die inruilprijs je waarschijnlijk niet zo veel parten spelen.
De Mitsubishi Canter is verder ook een mooi voorbeeld van de Japanse aanpak wat betreft comfort en uitrusting. Want qua uitrustingsniveau sluit hij aan op datgene wat we van de Japanners op personenautogebied gewend zijn. Het optielijstje is vrij beperkt, omdat er standaard al zo enorm veel wordt gemonteerd. Zo had onze testtruck o.a. elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrische zijruitbediening en een verstelbare stuurkolom.
Van al die voorzieningen staan alleen de elektrisch verstelbare buitenspiegels op het optielijstje, de rest zit er standaard in. Verder staat airco op het optielijstje voor de Canter.

Overzichtelijk dashboard


De Mitsubishi Canter heeft een keurig ingedeeld en mooi dashboard. Een van de opvallende aspecten van het instrumentenpaneel is dat je er vrijwel probleemloos je weg op vindt, door duidelijke pictogrammen op de knoppen.
Van de meeste knoppen en schakelaars is meteen duidelijk waarvoor ze bestemd zijn - zoals de wipschakelaar die kan worden gebruikt om in de cabine het oliepeil in het motorcarter te controleren. Het is een kwestie van de knop omzetten voor je start en een elektronisch systeem peilt het olieniveau in het carter. Handmatig peilen kan ook, de motor heeft naast het elektronisch peilsysteem een gewone peilstok. Onverstandig is het niet om een elektronische peiling af en toe te laten volgen door een handmatige omdat het inzicht geeft in de betrouwbaarheid van het elektronische peilsysteem.
Met een breedte van 1990 mm en een diepte van iets meer dan anderhalve meter heeft de Canter voor deze klasse een redelijk riant huis.

Bij de Europese auto's in deze gewichtsklasse is het over het algemeen zo dat je de trede, die de afstand tussen het wegdekniveau en de cabinevloer moet helpen overbruggen, ook echt nodig hebt omdat de cabinevloer wat hoger ligt. Bij de Mitsubishi Canter daarentegen is die trede een twijfelgeval: bij het instappen zul je er gebruik van maken, maar het uitstappen gaat eigenlijk minstens zo goed zonder die trede.
In het interieur zelf is nog een aantal zaken te vinden die van de Canter een bijzonder praktische distributie-auto maken. Zo zitten er rechts in het dashboard twee afgesloten opbergruimtes. Verder zit er een opbergvak onder het normvak voor de radio. Een flinke bergruimte voor documenten is er verstopt achter de linker helft van de rugleuning van de bijrijdersbank. Die rugleuning is neer te klappen, waardoor er een soort tafeltje met bergvak ontstaat, terwijl er in het gedeelte dat overeind blijft staan, ook een royale bergruimte aanwezig is. In de middenconsole is een uitschuifbare houder voor twee bekers of blikjes te vinden.

Voor wat betreft het dagelijkse onderhoud is de chauffeur verplicht tot een soort rondgang door de hele cabine, de verschillende reservoirs en andere zaken die gecontroleerd moeten worden, zitten op diverse locaties verstopt in en om de cabine. Zo zit het reservoir voor de ruitesproeiervloeistof aan de bijrijderskant in de cabine, het is toegankelijk via het dashboard.
Nog een positief punt van het interieur is dat je vrijwel moeiteloos van links naar rechts door de cabine schuift doordat de motor tussen de voorwielen is gemonteerd en er dus geen motortunnel is die je de weg verspert. Verder zit de handrem op het dashboard; de enige hindernis die er valt te overwinnen, is de korte versnellingspook.

Goede rijeigenschappen


Het stuurwiel heeft een diameter van maar 40 cm; dat kleine stuurwiel zorgt er in combinatie met de bekrachtigde besturing voor dat de Canter FB35 zich bijzonder vlot laat manoeuvreren.
De draaistraal is bijzonder klein - 6,3 meter over de wielen bij een wielbasis van 3350 mm - wat uiteraard voor een distributie-auto bijzonder belangrijk is. Bovendien stuurt de auto bijzonder strak. Handig is de semi-permanente motorrem, die je in- en uitschakelt met een knop rechts op de stuurkolom. Is hij ingeschakeld, dan komt hij in actie zodra het gaspedaal wordt losgelaten, en staakt z'n activiteit wanneer het gaspedaal weer wordt ingetrapt, of de koppeling wordt bediend.
Aangedreven wordt de 3,5 tons Canter door een viercilinder turbo-intercooler met een flink koppel van 294 Nm bij 1800 tpm en een hoogste vermogen van 92 kW (125 PK) bij 3200 tpm. Als versnellingsbak heeft hij een vijfgangs transmissie die zich soepel laat schakelen. De verdeling van de verschillende stappen is goed, er vallen nergens grote gaten tijdens het schakelen. Wel is de versnellingsbak wat rumoerig.

De motor valt op door zijn elasticiteit. In de vijfde versnelling kun je hem rustig laten terugzakken tot zo'n 1000 tot 1200 tpm, hij heeft daar nog voldoende koppel over om de draad weer op te pakken. In de vierde versnelling lukt het zelfs om de motor terug te laten zakken tot onder de 1000 tpm - hij trok keurig weer op naar een wat normaler toerengebied. Wat verbruik betreft claimt Mitsubishi dat de nieuwe Canter FB35 fors zuiniger is dan zijn voorganger. We kunnen het niet vergelijken, omdat we nooit met een 3,5 tons Canter van de vorige generatie hebben gereden. Maar met een verbruik van 12,6 liter per 100 km scoort deze Mitsubishi Canter in elk geval niet verkeerd.
Het enige punt van kritiek is de wat stugge bladvering; maar dat is te ondervangen door te kiezen voor de optionele luchtvering.

Samenvattend


De nieuwe Mitsubishi Canter FB35 is een aantrekkelijk alternatief in de 3,5 tons klasse voor wie wat meer volume dan gewicht te vervoeren heeft. Wat ruimte, comfort en bedieningsgemak betreft is het een auto die de chauffeur het een en ander te bieden heeft. Met een verbruik van bijna 1:8 doet hij het ook goed - er is eigenlijk niks mis mee. Het is een kwestie van rekenen of hij al dan niet interessant is voor uw bedrijf.

 

 

Het instrumentenpaneel ziet er netjes uit.

     

 

 

Viercilinder 125 PK motor.

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

terberg
scania
Anema Trucks & Spare Parts
Capriƫl Nederland
almic
facebook
vdl
HEBIC
rino
advertise
Hoornweg
Middelbos
Cuppers
rdd
baat
snapon
Trailned
Trucks.nl
Autoboek International