home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volvo FM12 6x6: constructief

Alwielchassis voor de bouw en aannemerij

Vele kleintjes maken één grote. Dat is zo'n beetje het motto van de meeste huidige truckfabrikanten - actief zijn in zoveel mogelijk segmenten van de markt, en op die manier overal een graantje meepikken. Zo is Volvo, eigenlijk van huis uit een fabrikant van wegvoertuigen, al weer een aantal jaren actief als fabrikant van alwielaangedreven trucks. Wij waren onlangs op weg met een Volvo 6x6, om te zien of de Zweden er kaas van gegeten hebben.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 3
Uitgave datum: 26.07.2001
Jaargang: 53


Korte historie op de bouwmarkt


Het is al vele jaren onder truckfabrikanten een tendens om zo veel mogelijk alles te leveren waar een vervoerende klant maar behoefte aan kan hebben.
Bestonden er in de jaren zeventig en tachtig nog vele kleine bedrijven in heel Europa, die trucks aanpasten aan specifieke deelmarkten, of ze ervoor bouwden met componenten van de grote fabrikanten, inmiddels probeert elke truckfabrikant alles te leveren.

Deels heeft dat te maken met het feit dat het aantal truckfabrikanten de laatste decennia flink geslonken is. De resterende fabrikanten bouwen elk grotere aantallen trucks - die volumevergroting geldt in principe voor elk segment. Daardoor is het voor die truckfabrikanten ook interessant geworden om in de kleinere segmenten met eigen modellen actief te zijn.
Bovendien zijn de productietechnieken de afgelopen jaren zodanig verfijnd en geflexibiliseerd dat ook deze typen voor kleinere segmenten van de bedrijfsautomarkt met een relatief laag break-even point kunnen worden geproduceerd.
Vandaar dat Volvo, van huis uit bouwer van trucks voor het goederenvervoer, een jaar of tien geleden besloot om ook maar trucks voor het bouwvervoer te gaan produceren, inclusief alwielaangedreven versies. Het begon met bouwversies van de FL10 en de FL12, voorlopers van de huidige FM10 en FM12, die inmiddels ook in een aantal terreinuitvoeringen te leveren zijn - waaronder een FM12 6x6.
De Nederlandse Volvo organisatie volgt die taktiek van Volvo Trucks om zich steeds meer te manifesteren op deelmarkten.

De positionering


In Beesd, bij de importeur, staat een vierassige FM12 met mixeropbouw, er is een huisvuildemo op FM-chassis klaar voor de afvalsector, en er zijn enkele 6x6 FM12 kippers in omloop binnen de dealerorganisatie als demo's. Met een van die kippers waren we een ochtend op pad.
Het eerste waar je natuurlijk je gedachten over laat gaan, is hoe deze Volvo FM12 6x6 truck zich verhoudt ten opzichte van de Terberg bouwvoertuigen, die gebruik maken van Volvo componenten en mede door de Volvo dealerorganisatie worden onderhouden. Gaat Volvo met de FM12 6x6 Terberg concurrentie aandoen? Ze zouden het misschien wel willen, maar de kans is klein om dat met de FM12 6x6, die wij reden, voor elkaar te krijgen. Om te beginnen heeft hij een te laag totaalgewicht van maar 27 ton GVW - op het tandemstel achter mag hij maar 19 ton hebben, de vooras mag maximaal met 9 ton worden belast. Daarmee blijft hij ruim vijf ton onder het GVW van een 6x6 volgens Nederlandse formule, met een wijdspreid tandemstel. Verder is het een auto die met zijn vaste tandemstel achter qua wendbaarheid en mobiliteit in het terrein niet helemaal zal voldoen aan de wensen en verwachtingen van de Nederlandse bouwvervoerders.

Met haar 6x6 zal de Volvo organisatie zich dan waarschijnlijk ook voornamelijk richten op bepaalde deelgebieden van de markt voor bouwvoertuigen, zoals gemeentes die eigen alwielaangedreven voertuigen hebben lopen, grote bouwers en aannemers die behoefte hebben aan wat algemeen inzetbare voertuigen, naast de specifieke bouwvoertuigen, en onderaannemers voor de bouwsector die geen behoefte hebben aan zwaar materieel, maar wel aan een voertuig met een uitstekende mobiliteit in elke situatie. Voor die doelgroep is de Volvo FM12 6x6 een uitstekende truck, die helemaal voldoet aan de verwachtingen. In wezen vult de FM12 6x6 daarmee het Terberg programma aan. Want voor specialist Terberg is het nauwelijks te doen om voor het 6x6 segment een auto te bouwen volgens haar productiemethodiek, die qua prijs concurrerend is met deze Volvo FM12 6x6 of vergelijkbare auto's.

Bestaande componenten


De truck in de uitvoering zoals wij hem reden - met z.g. T-ride tandemstel achter, 9-tons bladveren voor - onderscheidde zich door een opvallend goed veercomfort; geladen tot een totaalgewicht dat zo'n tien procent boven het maximaal toegestane GVW lag, ontpopte de FM12 zich als een comfortabele auto.
Als krachtbron heeft de FM12 de D12C motor van Volvo onder de cabine, met een motorvermogen van 340, 380 of 420 PK. Met de 380 PK variant onder de cabine van onze testauto ontpopte hij zich als een uiterst vlotte truck, die met het GVW van iets meer dan 30 ton geen enkele moeite had.
De FM12 6x6 maakt gebruik van een aantal vertrouwde componenten uit de Volvo groep. De motoren, versnellingsbakken en assen komen uiteraard van Volvo Truck Corporation, met uitzondering van de aangedreven vooras die door ZF wordt geleverd. De verdeelbak is afkomstig van Volvo Construction Equipment, hij heeft zijn sporen al verdiend in de knikdumpers van dat merk.
De rit met deze FM12 betekende voor ons de tweede kennismaking in de bouwpraktijk met de nieuwe FM-cabine van Volvo. Die cabine heeft zowel uiterlijk als inwendig veel gemeen met de FH - en dat is een cabine die bij de meeste chauffeurs wel hoog aangeschreven staat.

Trucks als de FM12 komen terecht in heel specifieke vormen van vervoer, waar de ruimte, het comfort en de sfeer van een cabine voor het internationale vervoer, die het nieuwe FM-huis biedt, bijzonder zullen worden gewaardeerd. Ook de bergruimte, die op verschillende plaatsen, hoewel niet overdadig royaal, in de FM-cabine te vinden is, is praktisch.
De zit in de cabine is uitstekend, de chauffeur brengt zijn werkdag door op een stoel die alle gebruikelijke verstelmogelijkheden heeft.
Het in- en uitschakelen van de specifieke alwielaangedreven componenten, zoals de differentieelsperren en de voorwielaandrijving, gebeurt met schakelaars op het dashboard; het eigenlijke schakelproces verloopt elektropneumatisch.
Standaard levert Volvo de FM12 6x6 met een handgeschakelde 14-gangs transmissie van eigen fabrikaat, die wordt geschakeld met een korte pook op de motortunnel. Tussen de motor en de versnellingsbak is een robuuste dubbele-plaatkoppeling gemonteerd.

Powertronic als optie


Als optie is de FM12 6x6 te leveren met de Powertronic zestraps automatische transmissie. De combinatie van een krachtige en stille motor, comfortabele cabine en automatische transmissie moet een verademing zijn voor de chauffeur: hem rest niks anders dan de bediening van het gas- en rempedaal en het stuur. Voor de rest verloopt alles automatisch.
Daarmee is overigens niet gezegd dat de standaard ingebouwde VT2014 transmissie een moeizame versnellingsbak is, integendeel zelfs. Het schakelgedrag van die bak is bijzonder soepel, hij laat zich heel licht omhoog of terug schakelen.
Hebben de Volvo FM12 wegvoertuigen tegenwoordig schijfremmen rondom, de 6x6 versie heeft nog de vertrouwde luchtdrukbediende Z-nok trommelremmen, die in de dagelijkse praktijk van het bouwvervoer uitstekend voldoen.

Trucks als de Volvo FM12 6x6 zullen door hun eigenaren vooral multifunctioneel worden ingezet - de ene dag op de weg, de andere dag het zand in. Dat betekent dat ze van alle markten thuis moeten zijn. Ze zullen goed uit de voeten moeten kunnen in het terrein, maar tegelijkertijd het rijcomfort van willekeurig welk wegvoertuig ook moeten kunnen evenaren zodra ze weer de weg op gaan. Volvo is erin geslaagd om die beide eigenschappen te combineren in de FM12 6x6. Het is een auto die met de omstandigheden, die je op het gemiddelde bouwterrein tegenkomt, geen enkele moeite heeft. Dankzij de naafreductie assen komt er voldoende trekkracht aan de wielen om de truck rollend te houden in het terrein; bovendien hebben alle assen een dwarssper en het tandemstel een langssper waarmee wordt gegarandeerd dat de aandrijfkracht gelijkmatig wordt verdeeld over alle zes wielen.

Comfortabele cabine


De rit met deze FM12 betekende de tweede kennismaking in de praktijk van het bouwvervoer met de nieuwe FM-cabine van Volvo.
Die cabine heeft zowel uiterlijk als inwendig veel gemeen met de FH - en dat is een cabine die in de ogen van de meeste chauffeurs wel hoog aangeschreven staat.
Trucks als de FM12 komen terecht in heel specifieke vormen van distributievervoer, waar de ruimte, het comfort en de sfeer van een cabine voor het internationale vervoer die het nieuwe FM-huis biedt, bijzonder zullen worden gewaardeerd. In grote lijnen geldt hetzelfde verhaal voor het bouwvervoer, chauffeurs in die sector waarderen het als er ook aan hun belangen wordt gedacht. Voor bedrijven in de bouwsector en de aannemerij, die al rijden met Terberg trucks, is de Volvo FM12 6x6 als aanvulling op het wagenpark helemaal ideaal: qua cabine zijn beide merken geheel aan elkaar gelijk, er is dus geen gewenningsproces als een chauffeur van het ene merk moet overstappen op het andere: alles zit op precies dezelfde plek. Alleen is de versnellingsbak en dus het schakelpatroon anders, omdat Volvo in de FM12 6x6 een eigen bak gebruikt en Terberg werkt met een ZF Ecosplit bak.

Het feit dat de cabine bij de bouwversie van de FM12 wat hoger ligt dan bij de wegversie, speelt niet zo'n rol - het aantal keren dat er per dag wordt in- en uitgestapt, is in het bouwvervoer beperkt, daarentegen is de roep om ruimte en comfort er even groot als in het wegvervoer. Om het in- en uitstappen zo comfortabel mogelijk te laten verlopen, is een extra, wegklapbare trede gemonteerd aan de chauffeurs- èn bijrijderskant, die wegklapt zodra hij met een obstakel in aanraking komt.
De zit in de cabine is uitstekend, de chauffeur zit op een stoel die alle gebruikelijke verstelmogelijkheden heeft. De combinatie van een stille motor en comfortabele, redelijk ruime cabine zal de chauffeur in het bouwvervoer ongetwijfeld aanspreken. Enige minpunten zijn de beperkte verstelbaarheid van de chauffeursstoel in de lengterichting en de beperkte bergruimte voor persoonlijke spullen.

Samenvattend


Voor het deel van de markt voor bouwvoertuigen, waarvoor hij is bestemd, is de Volvo FM12 6x6 een goed concept, dat in grote lijnen alles te bieden heeft wat een vervoerder ervan verwacht. Enige handicap is dat Volvo in de ogen van de meeste bouwvervoerders niet echt een kippermerk is - ze kennen Volvo van het wegvervoer en het distributievervoer, maar als leverancier van kippers en andere bouwvoertuigen is Volvo nog de grote onbekende, ook al is er de link met Terberg en met Volvo Construction Equipment. Geaccepteerd worden als leverancier van bouwvoertuigen is voorlopig dan ook het belangrijkste probleem dat Volvo heeft op te lossen.



© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

rino
facebook
rdd
scania
almic
Tibeg
Trailned
baat
Cuppers
Capriël Nederland
Autoboek International
meiller
vdl
snapon
Hoornweg
Middelbos
terberg
advertise
Trucks.nl
HEBIC