Terug naar het overzicht

LeciTrailer nieuwe speler op Nederlandse markt

Gepubliceerd op 03-04-2019 09:14 uur

Met een nieuwe importeur in Nederland en een groei aan Nederlandse klanten timmert het Spaanse LeciTrailer in ons land danig aan de weg. Het nog relatief jonge bedrijf – opgericht in 1990 – heeft een stevige groeiambitie. Niet voor niets wordt nu 15 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe productiehal inclusief een KTL-straat. “Maar”, zo stelt het management, “ons sterke punt is dat wij naar klantwens bouwen.”

 

Die nieuwe importeur in Nederland is sinds een klein jaar Truck en Trailer Groep Gomes (TTGG), dat tevens de merken Kögel en Rojo in ons land vertegenwoordigd. In de korte tijd dat het nu met LeciTrailer bezig is, wordt al een groeiende stroom klanten bediend, getuige de productiestraten in de fabriek in Zaragoza waar bijvoorbeeld G. Snel goed vertegenwoordigd is. Tijd dus voor een bezoekje aan de fabriek van LeciTrailer waar Auto- en Transportwereld gastvrij werd ontvangen. Om er te komen moet je er wel wat voor over hebben, vliegen naar Barcelona en dan een kort treinritje naar de hogesnelheidslijn die je in een paar uur bij Zaragoza brengt. Resteert nog een korte autorit naar de fabriek, die als een soort openbaring opdoemt op een verder wat chaotisch bedrijventerrein. LeciTrailer heeft de beschikking over een groot terrein van 265.000 vierkante meter waarvan 54.000 m2 aan verschillende gebouwen de productie herbergt. Het terrein staat verder vol met trailers die op hun eigenaren staan te wachten. Het gros van de honderden trailers die er staan blijkt verkocht en moeten alleen nog worden opgehaald. Verder is er een vak met ingeruilde tweedehands 'refurbished' trailers en ruimte voor de verhuur, wat Leci ook ter hand heeft genomen. Daarnaast levert het chassis aan externe 'body builders'. LeciTrailer beschikt tevens over een eigen testbank waar de remmen, torsiestijfheid en robuustheid worden getest; in drie maanden testen wordt tien jaar aan bedrijfsinzet van een trailer gesimuleerd. Voor het uitlijnen van de wielen wordt een lasersysteem gebruikt.

 

'On demand'

Het bedrijf heeft zich na een desastreuze crisis, waarin de productie in 2009 terugviel tot 1668 eenheden, ongeveer twintig procent van de recordjaar 2007, goed teruggevochten. De crisis hakte er bij alle trailerbouwers hard in en Leci was geen uitzondering. Vanaf 2010 kent het bedrijf een gestage groei van 2704 trailers in 2010 tot 6682 eenheden in 2017. Voor het afgelopen jaar staan er zo'n 7000 in de boeken.
Vijftig procent van de productie is bestemd voor de export, vooral Frankrijk, Italië en Noord-Afrika, en dat hoopt LeciTrailer flink uit te kunnen breiden. Thuismarkt Spanje is en blijft met vijftig procent van de afzet nog altijd de belangrijkste markt. Negentig procent van de afzet op deze thuismarkt betreft trailers met een verstelbaar dak. Daarnaast wordt veel verwacht van de LZV-combinaties nu ook in Spanje de LZV sinds een half jaar is toegestaan. Voorlopig heeft Leci deze markt voor negentig procent in handen. Schuifzeiltrailers is nog steeds het belangrijkste product voor Leci met frigo's als goede tweede en platform-trailers als derde.
Er wordt haast niet op voorraad gebouwd, maar 'on demand'. Leci heeft geleerd van de crisisjaren. “Waar Leci zich in de afgelopen jaren vooral op heeft gefocust is het leveren van maatwerk, ofwel het inwilligen van klantwensen”, zegt Theo Slob, area sales manager van Gomes Trailers. Hij is bijna iedere maand wel een paar dagen in Zaragoza te vinden om de wensen van de Nederlandse klanten te vertalen naar de Spaanse bouwers. In een smetteloze ruimte waar heel wat ontwerpers en ingenieurs plaats hebben achter grote computerschermen, worden dan die wensen en eisen omgezet in kant-en-klare tekeningen voor de bouw van die specifieke trailer. Meestal loopt zo'n specifieke trailer mee in het 'gewone 'productieproces, al staan hier en daar in de fabrieken ook trailers die apart worden opgebouwd. 

 

Uitgebreid gamma

Leci Trailer is een familiebedrijf dat in 1990 in de huidige vorm werd gestart, al werd de basis van het bedrijf al jaren eerder gelegd. Er werken nu zo'n 900 mensen, waarvan een vierde in het aftersales-traject. Met acht vestigingen waarvan twee in Frankrijk is LeciTrailer in het zuiden van Europa een grote speler. Het wil nu ook in ons deel van Europa groeien en heeft daartoe onderdak gezocht bij Gomes Trailers. Afgelopen jaar werden de trailers tentoongesteld op Transport Compleet in Hardenberg en Gorinchem. Voor Truck en Trailer Groep Gomes is het een prima aanvulling op het bestaande assortiment van Kögel en Rojo hydraulisch gestuurde trailers. TTGG was op zoek naar distributietrailers met gestuurde assen en vond de oplossing bij LeciTrailer dat is gespecialiseerd in trailers met Tridec besturing. Het gamma gaat van enkelas City Trailers tot twee- en drieassige trailers met een gestuurde naloopas. De trailers zijn leverbaar in schuifzeil- en boxopleggervarianten maar ook in Frigo uitvoeringen of platform-trailers, containerchassis, tankwagens, kippers tot verschillende LZV-combinaties en alles wat er tussen zit tot en met dubbeldekkers met hydraulische vloeren.

 

Korte levertijd

Voor de Truck en Trailer Groep Gomes is het daarbij van belang dat Leci een korte levertijd hanteert, van maximaal vier maanden voor een standaard trailer tot maximaal zestien weken voor een trailer waar de nodige 'engineering' bij komt kijken. Volgens Bart Keijer, commercieel directeur bij TTGG, heeft Leci hiermee een streepje voor op andere Europese trailerfabrikanten waar in veel gevallen de levertijden beduidend hoger liggen. 
Gomes zocht uitbreiding van haar productfolio om aan de groeiende vraag naar trailers met stuuras het hoofd te kunnen bieden, en laat nou net LeciTrailer gespecialiseerd zijn in trailers met een Tridec besturing. Het gamma gaat van enkel-as City Trailers tot twee- en drieassige trailers met een gestuurde naloopas als schuifzeil-, boxopleggervarianten of als koeltrailer.
De koeltrailers worden ook geheel in eigen beheer gebouwd. Op een productielocatie elders in Zaragoza worden de wanden en daken van deze trailers gefabriceerd in een nat-op-nat verlijming voor een goede kwaliteit en hoge K-waarde. Een tweede voordeel is dat bij schade het herstel goedkoper en sneller kan dan bij geïnjecteerde paneelbouw. De wanden worden opgebouwd uit een polyester buitenzijde, schuimkern en aan de binnenkant afgewerkt met een polyester of stalen binnenzijde.

 

KTL-installatie

In Zaragoza rondt Leci de bouw af van een nieuwe bedrijfshal/productiehal met een complete KTL-installatie. Er worden tien baden gebouwd van veertien meter lang en een drogerij. Met de hele investering is vijftien miljoen euro gemoeid. Het zou de grootste KTL-installatie zijn in Europa in het trailer-segment. Deze voor LeciTrailer nieuwe behandelingsmethode maakt het als een van de weinige trailer bouwers mogelijk om alle voorkomende behandelingen aan te bieden: traditioneel spuiten, KTL en galvanisatie. LeciTrailer biedt een garantie op het chassis van tien jaar tegen doorroesten. Inmiddels zijn de eerste Leci trailers in Nederland geleverd, onder andere aan Snel Shared Logistics dat er als eerste klant twintig bestelde. Voor de ondersteuning in Nederland maakt TTGG gebruik van het Mercedes-Benz dealernetwerk van de groep. Maar in de toekomst wordt het volgens Keijer mogelijk dat LeciTrailer in samenwerking met de Truck en Trailer Groep Gomes een eigen vestiging in Nederland opricht. Zolang dat nog niet het geval is blijven de werkplaatsactiviteiten uitgevoerd worden bij de deelnemende truckdealers: Wensink, Rogam, Gomes en Rüttchen. In Spanje en Frankrijk heeft LeciTrailer wel eigen werkplaatsen en een bijbehorende onderdelenlijn. In Lyon wordt een deel van de Franse afzet aan schuifzeiltrailers geassembleerd. LeciTrailer heeft acht vestigingen met in totaal 100.000 vierkante meter aan bedrijfshallen.


Door: Jos Haas