Terug naar het overzicht

Testvoertuig volgende generatie eCanter onthuld

Gepubliceerd op 21-03-2022 12:55 uur

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) heeft voor het eerst testvoertuigen van de volgende generatie eCanter onthuld. Na de lancering van Japan's eerste in serie geproduceerde, volledig elektrische lichte eCanter-truck in 2017, introduceerde MFTBC in 2020 een verbeterd model met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen voor de Japanse markt. 

 

Het bedrijf gaat door met de ontwikkelings- en testfasen van de volgende generatie eCanter, ter voorbereiding op de lancering. Dit massaproductiemodel wordt geleverd met verdere upgrades op het gebied van bereik en veiligheidsvoorzieningen en zal worden aangeboden met een uitgebreide reeks opties voor uiteenlopende transportbehoeften. De truck is getest onder zware omstandigheden in zowel warme als koude klimaten, zowel in binnen- als buitenland. Bij de officiële lancering zullen rijtests met een totale afstand van meer dan een miljoen kilometer zijn afgerond.

 

Duurzaamheidsdoelstellingen

Sinds de eerste lancering in 2017 ondersteunt de eCanter de logistieke behoeften van verschillende bedrijven, waaronder die in de kledingindustrie, meubelverkoop, gezondheidszorg, krantendistributie, evenals voedsel en entertainment. Er zijn meer dan 350 voertuigen geïntroduceerd in Japan, Europa, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. Gezamenlijk hebben ze een afstand van meer dan 4,5 miljoen kilometer wereldwijd afgelegd.
MFTBC kondigde eerder plannen aan om tegen 2039 alle nieuwe modellen voor de Japanse markt te elektrificeren en de overgang naar CO2-neutraliteit te versnellen. In navolging van deze toezegging heeft de organisatie haar investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling van EV's verhoogd. Sinds 2021 installeert MFTBC snelladers met hoog voltage, een EV-werkplaats en batterijtestbanken die worden gebruikt om lithium-ionbatterijen te demonteren en te analyseren. De nieuw geïnstalleerde EV-werkplaats is ook uitgerust met een testbank om de externe voedingsfuncties van de eCanter te verifiëren in het geval van een natuurramp. In Japan zijn ook andere, bestaande faciliteiten ontwikkeld om EV-componenten met hoog voltage te evalueren en de rijfuncties van elektrische vrachtwagens te verifiëren. 
"We gaan door met de ontwikkeling van geëlektrificeerde voertuigen en breiden onze EV-specifieke infrastructuur verder uit", zegt Hironobu Ando, vice president en head of Product Engineering. "Ons uiteindelijke doel is om CO2-neutraliteit in onze bedrijfswagens te realiseren. Met deze ambitie hopen we bij te dragen aan de verduurzaming van niet alleen de bedrijven van onze klanten, maar ook die van de samenleving als geheel."

 

Over de eCanter

De eCanter is een volledig elektrische vrachtwagen die door MFTBC is ontwikkeld als oplossing voor stedelijke milieuproblemen zoals geluid, uitlaatgassen en CO2-emissies. Omdat de eCanter met zijn elektromotor lokaal emissievrij is en minder geluid en trillingen produceert in vergelijking met conventionele dieselaangedreven voertuigen, is de truck geschikt voor binnenstedelijke routes en voor gebruik in de late nacht en vroege ochtenduren. De eCanter, die valt onder de 7,5 ton bruto voertuiggewichtklasse, zorgt voor een actieradius van ongeveer 100 kilometer per lading. Het elektrische aandrijfsysteem bestaat uit een motor (maximaal vermogen: 135 kW; maximum koppel: 390 Nm) en zes lithium-ion batterijpakketten (370 V, 13,5 kWh). Met snellaadstations heeft het voertuig ongeveer 1,5 uur nodig om volledig op te laden. MFTBC heeft in augustus 2020 een nieuw model met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen gelanceerd en ontwikkelt momenteel de volgende generatie van de eCanter met verdere upgrades en een breder scala aan opties.