Terug naar het overzicht

Eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

Gepubliceerd op 16-01-2019 09:03 uur

De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw bestaat uit een losse trekker (de vrachtwagen) en een oplegger met elektrische kraan. Door de inzet van dit elektrisch materieel verlaagt wegenbouwer KWS samen met transporteur Vrijbloed de CO2- en fijnstofuitstoot tijdens de projecten van de wegenbouwer. Dit draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van opdrachtgevers, Vrijbloed en KWS. De elektrische vrachtwagen vermindert bovendien de geluidsoverlast en heeft naar verwachting minder onderhoud nodig ten opzichte van een vrachtwagen met een dieselmotor. De actieradius met een opgeladen accu en inclusief oplegger is naar verwachting 150 kilometer. Op het moment dat de vrachtwagen definitief is goedgekeurd om de weg op te mogen en wordt ingezet op projecten, moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties van de elektrische vrachtwagen precies zijn onder verschillende omstandigheden.

"Als marktleider in de wegenbouw wil KWS deze belangrijke stap nu zetten en niet langer wachten. Het milieu wacht immers ook niet langer, we moeten onze verantwoordelijkheid nemen en het gebruik van fossiele brandstoffen alsook de uitstoot van CO2 terugdringen. We zijn trots dat we de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw samen met Vrijbloed hebben gerealiseerd en hopen dat er snel meer volgen" aldus Rolf Mars, directeur van KWS. KWS gaat de vrachtwagen op projecten voor opdrachtgevers als Schiphol en de gemeente Amsterdam inzetten voor het afvoeren, verplaatsen en aanvoeren van bulkgoederen en materialen zoals zand en stenen. KWS-vestiging KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard heeft de primeur.

Ombouw van diesel naar elektrisch

De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd in samenwerking met meerdere leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. Wierda Hybrid heeft in opdracht van Vrijbloed en KWS de samenstelling geassembleerd. De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van 1,5 jaar. "1 van de uitdagingen was de ruimte die de accu's innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu's te monteren. Door inzet van de gezamenlijke kennis, is het ons gelukt", aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.