Terug naar het overzicht

DACHSER neemt Mercedes-Benz eActros in ontvangst

Gepubliceerd op 27-05-2019 13:00 uur

In Stuttgart heeft DACHSER zijn eerste emissievrije leveringszone opgezet in een gebied van ongeveer vier vierkante kilometer. Met de toevoeging van de Mercedes-Benz eActros is de volledige elektrische voertuigmix voor het stadscentrum nu compleet.

 

Met zijn innovatieve stadslogistiekconcept, bekend als DACHSER Emission-Free Delivery, biedt DACHSER emissievrije en duurzame leveringen van groupagezendingen in het centrum van Stuttgart. Het bedrijf heeft plannen om het concept ook in andere stadscentra uit te rollen. Stuttgart is van verschillende voertuigen voorzien; manoeuvreerbare, elektrisch ondersteunde bakfietsen, die worden gebruikt voor de laatste mijl, en een compacte, volledig elektrische 7,5-tons FUSO eCanter-truck, die ook in het stadscentrum is gevestigd. Met de toevoeging van de 18-tons Daimler eActros is de volledig elektrische voertuigmix nu compleet.

“Het was het wachten waard”, zegt Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development. “We zijn van plan om de eActros te gebruiken voor het transporteren van zendingen zowel rechtstreeks naar klanten als naar de microhub in het district Heslach in Stuttgart. Vanaf daar nemen onze lichtere voertuigen de bezorgingen in de binnenstad over”. Zodra medewerkers zijn geïnformeerd en alle vereiste trainingen hebben voltooid, zal DACHSER de eActros integreren in zijn lopende testactiviteiten. Net als bij de eCanter, zal de truck worden gebruikt in professionele rijopleidingen.

Op de proef gesteld

De eActros heeft een laadvermogen van 4 tot 5 ton, afhankelijk van het ontwerp, en biedt ruimte aan 18 pallets. Met een bereik van 200 kilometer is het ideaal voor dagelijkse bezorgtransporten in en rond het stadscentrum van Stuttgart. De lithium-ionbatterijen van 240 kWh laden in 2 uur op naar 150 kW. Volgens de Mercedes-Benz Trucks-divisie is het  prototype klaar om in 2021 op grote schaal te worden geproduceerd.

Het mag dan wel DACHSERs zwaarste elektrische truck zijn tot nu toe, maar dit doet geen afbreuk aan de prestaties of rijervaring. “De eActros is een geweldige truck. Als het gaat om rijcomfort, is dit een duidelijk voordeel boven conventionele dieselvoertuigen. Je voelt nauwelijks trillingen, je hoort de motor niet en de versnelling is enorm. Ik ben er trots op dat ik een van de eerste professionele chauffeurs ben die met de eActros rijdt”, zegt Oliver Ducqué, een professionele chauffeur in opleiding bij de DACHSER-vestiging in Kornwestheim. Hij zal de eActros in de loop van de komende maanden in de straten van Stuttgart aan het werk zetten.

Bij het uitvoeren van deze testoperaties verzamelt DACHSER de gegevens en ervaring die het nodig heeft om de juiste voertuigenmix te bepalen voor duurzame leveringen van groupagezendingen naar stadscentra. Naast Stuttgart zijn er ook tests aan de gang in Berlijn, Freiburg, Karlsruhe, Keulen, Málaga, Mannheim, Parijs, Tübingen en Ulm. “We zijn niet op zoek naar een one-size-fits-all aanpak. Integendeel, we willen een reeks oplossingen bedenken, elk gericht op het optimaliseren van leveringen, routes en tijden”, zegt Hohm.

100 procent stroom uit waterkracht

DACHSER is het eerste bedrijf in de groupagemarkt dat emissievrije leveringen aanbiedt voor zware, gepalletiseerde goederen voor een afgebakend gebied in het centrum van een grote stad. Net als alle 70 Duitse vestigingen van DACHSER koopt de vestiging van Kornwestheim ten noorden van Stuttgart stroom die voor 100 procent is opgewekt uit waterkracht. Dat betekent dat het opladen van voertuigen ook een duurzaam onderdeel is van de elektrische supply chain.