Terug naar het overzicht

Tal van veiligheidssystemen standaard op de Sprinter

Gepubliceerd op 21-06-2019 07:00 uur

De bestelauto heeft vele verschillende bestuurders. Er is feitelijk geen eenduidige doelgroep, zoals bij professionele vrachtauto- of touringcarchauffeurs wel het geval is. Iedereen met een 'gewoon' rijbewijs mag een besteller van maximaal 3,5 ton GVW besturen. Maakt dat de bestuurder een goede chauffeur? Qua gewicht, formaat en rijgedrag is het een totaal andere auto dan de eigen personenauto. Bij Mercedes-Benz bouwt men de talrijke  veiligheidssystemen die de bestellers aan boord hebben met dit gegeven in het achterhoofd.

 

Sinds 2015 houdt Mercedes-Benz eigen ongevalsstatistieken bij. Het doet dat met het oogmerk om met deze data haar bestelauto's veiliger te maken. Tijdens een workshop waarin het merk met de ster de nodige nieuwe veiligheidssnufjes liet zien – die overigens door de Nederlandse importeur in de standaard uitvoering van de Sprinter zijn opgenomen – ging men onder andere in op een ongeval van een Sprinter met een personenauto die de Sprinter geen voorrang gaf. De Sprinter 316 CDI reed op een nationale weg met circa 100 km/h en ramde de personenauto die van rechts kwam ter hoogte van het bestuurdersportier...

 

Het complete verhaal samen met uitgebreide fotoreportage treft u aan in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld die op vrijdag 5 juli 2019 verschijnt. Ook iedere 14 dagen de gedrukte editie ontvangen? Klik dan op het tabblad 'abonnementen' bovenaan deze pagina. 

 

 

Tekst en fotografie: Jos Haas