home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 
Van de Citea komt nu een streekbus-versie met volledig vlakke vloer.

Geplaatst op 26 September 2008, 12.15 uur


Wereldpremière VDL Bus & Coach op de IAA

VDL Bus & Coach lanceert tijdens de IAA 2008 in Hannover de Citea CLE 120. Het tweede model in de nieuwe generatie VDL Bus & Coach openbaarvervoerbussen. Vorig jaar werd de Citea CLF, een stadsbus met een volledig vlakke vloer gepresenteerd. Nu gevolgd door de Citea CLE, een streekbus met een verlaagde instap (Low Entry).

Verkoop mijlpalen


In het najaar van 2008 wordt de 10.000ste Futura geleverd. Wederom een mijlpaal in de geschiedenis van de Futura en een unieke prestatie in de touringcarwereld, want zelden worden er zoveel exemplaren van één model gebouwd. Door het lage eigengewicht bespaart de Futura al jaren aanzienlijke hoeveelheden brandstof. Een zeer belangrijke eigenschap gezien de ontwikkelingen op de internationale oliemarkt. Tijdens de IAA 2008 wordt de eerste Futura in EEV-uitvoering getoond, voorzien van de Euro 5 DAF PR 265 S2 motor met EEV uitlaatfilter. Dit betekent nog meer voordelen voor de touringcarondernemer en het milieu, want nu wordt een extreem zuinig brandstofverbruik gecombineerd met een forse reductie van de uitstoot van CO<->2, NOx, NHMC en fijnstof.

Ook de Ambassador, doet het bijzonder goed. Dit jaar wordt het recordaantal van 500 stuks geleverd, waaronder ook het 2.000 geproduceerde exemplaar. De Ambassador kenmerkt zich, evenals de Futura, door een laag eigen gewicht waardoor flinke brandstofbesparingen bereikt worden. Daarnaast heeft de lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren een wezenlijke bijdrage geleverd aan het succes van deze bus. Hierdoor ontstaan namelijk belangrijke comfortvoordelen, zoals toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.
VDL Bus & Coach toont op haar stand B35 in Hal 11 en op het buitenterrein (F.EA-S82+ F.EA-S86) een groot aantal producten uit haar complete modellenrange. Op de stand zijn de volgende producten te zien: Synergy SDD 141-510, een zuinige, veelzijdige dubbeldekker met een lengte van 14,1 meter in een 81+2+1 persoonsuitvoering en voorzien van de Euro 5 DAF MX 375 S2 motor en ZF AS Tronic; de Jonckheere JSD 140-460 touringcar met attractief design en een lengte van 13,90 meter, 59+1+1 zitplaatsen en de Euro 5 DAF MX340 S2 motor; de Magiq MHD 139-460 touringcar met optimaal comfort voor chauffeur en gids, een lengte van 13,90 meter, 57+1+1 zitplaatsen en DAF Euro 5 MX 340 S2 motor en ZF AS Tronic; de Futura FHD 127-365, met een lengte van 12,70 meter de hardloper onder de Futura's.

Op de stand staat de 10.000ste in een 48+1+1 persoonsuitvoering en voorzien van de Euro 5 DAF PR 265 S2 motor met EEV-uitlaatfilter en ZF AS Tronic. Verder treft men er de Axial ASD 120-410 luxe touringcar die bekend staat om de zeer lage onderhoudskosten en het bijzonder zuinige brandstofverbruik. Tentoongesteld wordt de 12 meter lengtevariant met 49+1+1 zitplaatsen, gebouwd op de chassis module SB 4000+ MX en voorzien van de Euro 5 DAF MX 300 S2 motor en ZF AS Tronic; de nieuwe Citea CLE 120-310 streekbus met een lengte van 12 meter, 39+2+1 zitplaatsen en voorzien van de DAF PR 228 U1 Euro 5 motor met EEV uitlaatfilter; de Citea CLF 120-250 stadsbus met een lengte van 12 meter en voorzien van de schone EEV Cummins ISBe5 250 motor, ingedeeld op 28+1 zitplaatsen en 79 staanplaatsen, een volledig vlakke vloer, hoge mate van modulariteit, compacte afmetingen en een grote wendbaarheid; de Ambassador ALE 120-225, een innovatief lichtgewicht concept van de lagevloerbus, speciaal bestemd voor de zware condities van het stads- en streekvervoer.

Tentoongesteld in de lengtevariant van 12 meter, voorzien van de EEV Cummins ISBe5 225 motor en uitgevoerd met 40+2+1 zitplaatsen en 40 staanplaatsen; de Picardie PLD 87-180 luxe midibus met 8,70 meter lengte, die 29 zitplaatsen combineert met een bagageruimte van 4 m<=>3 en verder voorzien is van alle gemakken zoals keuken, koelkast, video etc.; de MidEuro MLD 73-150, een veelzijdige en kwalitatief hoogstaande minibus met een lengte van 7,30 meter en voorzien van 19 luxe passagiersstoelen, welke kan worden uitgerust met een grote bagageruimte, airconditioning, slaapstoelen, dvd-systeem, etc, waardoor deze uitermate geschikt is voor luxe reizen met kleinere groepen; de MidCity MLF 69-150 mini openbaarvervoerbus met 6,90 meter lengte, welke plaats biedt aan maximaal 22 staan- en zitplaatsen. Door de lage vloerconstructie te combineren met een wielbasisverlenging kan er nog meer sta-oppervlakte of ruimte voor rolstoelen gecreëerd worden. Mede dankzij het FutureFix systeem kunnen de (rol)stoelen variabel in het lage vloer gedeelte geplaatst worden.

Op de stand van VDL Bus & Coach wordt de variant met 700 mm wielbasisverlenging getoond.
Op het buitenterrein staan onder meer de Futura FHD 104-365 in 10,40 meter lengtevariant, 34+1+1 persoonsuitvoering en DAF Euro 4 PR 265 S1 motor en GO-170 SGS versnellingsbak; de Futura FHD 127-365 in een 49+1+1 persoonsuitvoering en voorzien van DAF Euro 5 PR 265 S2 motor en GO-170 SGS versnellingsbak; de Phileas, een hoogwaardig openbaarvervoersysteem voorzien van een parallelhybride aandrijving, welke de goede eigenschappen van een tram/metrosysteem combineert met de flexibiliteit en de lage exploitatiekosten van een bussysteem. De Phileas, die het best is te vergelijken met een tram op banden met virtuele rails is stil, veilig, flexibel, milieuvriendelijk en koppelt een grote vervoerscapaciteit aan een futuristisch uiterlijk. De Phileas luidt een nieuwe generatie tram in. Dankzij het gemak en de snelheid waarmee het, economisch aantrekkelijk Phileas voertuig ingezet kan worden, biedt deze op langere termijn de oplossing voor een blijvende mobiliteit in de stad. Zo wordt het voor gemeenten en exploitanten van openbaar vervoer mogelijk om een tram te exploiteren tegen een aanvaardbare prijs.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Nooteboom introduceert nieuwe programm...

Allison versnellingsbakken 'made in Hu...

Kerst- en Nieuwjaarseditie Auto - en T...

Schorsing voertuig voor meerdere jaren...

Steeds meer vrouwen achter stuur van truck

DAF vindt de oudste truck nog in gebruik

Binnen vijf jaar voldoende truckparkings

Productie Scania Zwolle werkt voluit

Eerste TIR transport vanaf China naar ...

Tijdwinst bij de bediening van het K&o...




alles weergeven


bijgesloten foto's bekijken
reactie op artikel geven
terug naar hoofdpagina

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

DHS
Van Schaften Trucks
Trucks.nl
snapon
facebook
Trailned
Capriël Nederland
vdl
Hoornweg
D-tec
terberg
Anema Trucks & Spare Parts
rino
Trailer innovation
Middelbos
advertise
Cuppers
Kohl
HEBIC