home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 10 Mei 2019, 11.51 uur


Rotterdam schrapt ontheffing milieuzone Maasvlakte

De gemeente Rotterdam minimaliseert de mogelijkheid om met een Euro 5/EEV-vrachtauto of ouder de milieuzone op de Maasvlakte te rijden, door een belangrijke ontheffing te schrappen in 2020. Vanaf begin 2020 verleent de gemeente geen ontheffingen 'Continuïteit van het bedrijf komt in gevaar' meer. Deze regeling was bedoeld om bedrijven tijd te geven om te investeren in nieuw materieel. Het stadsbestuur vindt nu dat bedrijven voldoende tijd hebben gehad om te investeren in Euro 6-vrachtauto's. Inmiddels voldoet 90 procent van de vrachtauto's op de Maasvlakte aan de Euro 6-norm.

Andere ontheffingen blijven

Sinds 2014 is de 'Euro 6-zone' Maasvlakte van kracht en zijn er verschillende ontheffingsmogelijkheden. Er zijn dagontheffingen en (landelijke) ontheffingen voor een beperkt aantal 'bijzondere voertuigen'. Daarnaast zijn er langlopende ontheffingen mogelijk voor onvoorziene omstandigheden ('hardheidsclausule'). Deze ontheffingen blijven gewoon bestaan. Wel verruimt de gemeente Rotterdam de maximale ontheffingsduur van de ontheffingen 'hardheidsclausule' van nu maximaal 26 weken naar maximaal 52 weken. Die ontheffingen zijn daarmee net zo lang geldig als die van de Milieuzone Rotterdam en het vrachtautoverbod 's-Gravendijkwal.​

Vanaf 1 januari 2020 is het zonder een ontheffing niet meer mogelijk om met een Euro 5/EEV-vrachtauto of ouder op de Maasvlakte te rijden. Dat volgt rechtstreeks uit het verkeersbesluit Euro VI Maasvlakte uit 2012. Volgens het verkeersbesluit moeten vrachtwagens met een datum eerste toelating (DET) vanaf 1 januari 2013 een Euro 6 zijn. Voertuigen met een DET van vóór die datum mogen niet ouder zijn dan zeven jaar. Momenteel kunnen er dus nog wel Euro 5/EEV de Maasvlakte op, maar die voertuigen zijn op 1 januari 2020 ouder dan zeven jaar. Dus mogen ze er dan niet meer op.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Rijden met nieuwe Actros: veel nieuwe ...

Nieuwste Kinglifter is voor Ter Laak Heino

ReinigingsDemoDagen van start op nieuw...

De nieuwe Opel Movano

Scania viert 50 jaar V8 met een bijzon...

Rotterdam schrapt ontheffing milieuzon...

Code 95 voor schuifvloer-chauffeurs

Het Tekno Event 2019 komt er weer aan

Stralis X-Way met VDL Haakarm voor RCK

DACHSER test vrachtwagens op aardgas


Rijden met nieuwe Actros: veel nieuwe techniek
De nieuwe Mercedes-Benz Actros werd verleden jaar geïntroduceerd in Berlijn en was hierna met de nieuwe 'Mirrorcams' te zien op de IAA in Hannover. De eerste auto's worden zo langzamerhand afgeleverd. De De Actros moest perfect worden, vandaar dat het wat langer duurde. Maar met alle assistentiesystemen die autonoom rijden op level 2 mogelijk maken, zou je haast kunnen stellen dat het het wachten waard is.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

almic
Hoornweg
Cuppers
Middelbos
Trucks.nl
Sluitsnel
terberg
snapon
Knapen
vdl
scania
advertise
Trailned
Capriƫl Nederland
meiller
facebook
rino
rdd
vako
HEBIC
Autoboek International