home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 07 Mei 2019, 13.08 uur


DACHSER test vrachtwagens op aardgas

Resultaten uit het Duitse Karlsruhe onthullen dat aardgas een alternatief kan bieden voor diesel, zelfs voor langeafstandsroutes. Dit kan echter alleen als het netwerk van LNG-tankstations wordt uitgebreid. Zowel Nederland als Duitsland is momenteel verwikkeld in een debat over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden. Het is een feit dat schone lucht de kwaliteit van leven in steden verhoogt en een goede gezondheid bevordert. Dit is de reden dat verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie hebben ondernomen. Zij verbieden oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen of kondigen een dergelijk verbod aan in 2019. Op dit moment zijn vrachtwagens vrijgesteld van dergelijke verboden. Met het oog op de toekomst wil logistiek dienstverlener DACHSER zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden. DACHSER exploiteert al hybride en elektrische trucks in diverse stadscentra, maar vloeibaar aardgas kan ook een veelbelovend alternatief zijn. Dit laten de resultaten van recente tests onder werkelijke omstandigheden in Karlsruhe zien. Als onderdeel van het onderzoek heeft DACHSER ook een mobiel LNG-tankstation in Karlsruhe gebouwd. De resultaten waren positief. Na het afronden van tests van meer dan 5000 kilometer heeft de LNG-aangedreven truck zich bewezen als een goed alternatief in DACHSER´s vloot. “De chauffeurs waren onder de indruk. Zij hebben niet echt verschil opgemerkt in de omgang met een dieseltruck”, zegt Tomas Leyerle, die de leiding heeft over de vloot en technische uitrusting in het logistieke centrum van DACHSER in Karlsruhe. “Het aangegeven bereik van 1000 kilometer op één tank is ook heel realistisch, zoals de lijndienst naar Rheine en naar Zwitserland liet zien”.

Sommige fabrikanten produceren trucks die op LNG rijden al op grote schaal. De brandstof biedt verschillende extra voordelen. Het reduceert CO2 met twintig procent, NOx met zeventig procent en het zorgt voor vijfennegentig procent minder roetdeeltjes. Bij gebruik van biogas is er zelfs een reductie van negentig procent van CO2-waarden. Daarnaast zijn er lagere geluidsemissies. Er is echter een grote hindernis; het netwerk van tankstations is ontoereikend. De voertuigen krijgen tolvrijstellingen, waardoor ze een aantrekkelijk alternatief zijn voor dieselvoertuigen, maar ondanks deze voordelen schiet het netwerk van tankstations op dit moment nog tekort. EU-landen en tankstationbeheerders zijn echter wel van plan om de komende jaren het netwerk enorm uit te breiden.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Rijden met nieuwe Actros: veel nieuwe ...

Nieuwste Kinglifter is voor Ter Laak Heino

ReinigingsDemoDagen van start op nieuw...

De nieuwe Opel Movano

Scania viert 50 jaar V8 met een bijzon...

Rotterdam schrapt ontheffing milieuzon...

Code 95 voor schuifvloer-chauffeurs

Het Tekno Event 2019 komt er weer aan

Stralis X-Way met VDL Haakarm voor RCK

DACHSER test vrachtwagens op aardgas


Rijden met nieuwe Actros: veel nieuwe techniek
De nieuwe Mercedes-Benz Actros werd verleden jaar geïntroduceerd in Berlijn en was hierna met de nieuwe 'Mirrorcams' te zien op de IAA in Hannover. De eerste auto's worden zo langzamerhand afgeleverd. De De Actros moest perfect worden, vandaar dat het wat langer duurde. Maar met alle assistentiesystemen die autonoom rijden op level 2 mogelijk maken, zou je haast kunnen stellen dat het het wachten waard is.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Autoboek International
meiller
Capriƫl Nederland
Sluitsnel
Cuppers
Hoornweg
vdl
almic
Knapen
advertise
facebook
vako
scania
rdd
terberg
snapon
Middelbos
Trailned
HEBIC
Trucks.nl
rino