home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 30 Januari 2019, 08.00 uur


Mobiliteit cruciaal bij realistische klimaatdoelstellingen

Het klimaatakkoord is ambitieus maar haalbaar, wanneer bij het uitvoeren realistische tijdpaden en praktische haalbaarheid centraal blijven staan. Door de mobiliteitsopgave centraal te stellen kan elke sector daadwerkelijk een bijdrage leveren aan bereikbaarheid én aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Dat stelden zowel Annemieke Nijhof (voorzitter klimaattafel Mobiliteit) als Bertho Eckhardt (voorzitter KNV) op de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer. Een mobiliteitsfonds maakt het gemakkelijker om de juiste oplossing te kiezen. Soms is dat lightrail, soms een bus, soms een taxi. Mobility as a service (Maas), zoals het bedoeld is dus. En geen Modaliteit als een struikelblok (MaeS).

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer stelde Annemieke Nijhof voorzitter van de sectortafel 'Mobiliteit' bij het Klimaatakkoord dat de KNV sectoren goud in handen hebben. De wereld verandert sneller dan we ons kunnen voorstellen, ook de vervoerswereld. De verandering van bezit naar gebruik en van fossiel naar zero emissie past prima bij de sectoren die KNV vertegenwoordigt. Het is volgens Nijhoff alleen wel zaak om de buitenwereld duidelijk te maken dat je goed werk doet. Want als haar een ding duidelijk is geworden de afgelopen maanden, dan is het wel dat het OV, taxi-, tour- en spoorgoederenvervoer op de achtergrond onmetelijk veel werk verrichten voor een duurzaam- en bereikbaar Nederland.

Ook Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV vindt dat Zero Emissie mobiliteit en het combineren van vervoersstromen noodzakelijk zijn. Met een modal shift van de fossiele auto en -vrachtauto naar andere vormen van mobiliteit komt het behalen van de Parijsdoelstellingen dichterbij. KNV juicht het daarom toe dat er aan de klimaattafel echt anders nagedacht is over mobiliteit. Maar Eckhardt waarschuwt dat de overheid de realiteit niet uit het oog moet verliezen. “Nu al zien we dat er bij overheidsaanbestedingen onrealistische eisen worden gesteld, bijvoorbeeld door te vragen naar elektrische taxibussen die nog niet eens in productie zijn”. Ook kan de productie van elektrische personenauto’s de wereldwijd explosief groeiende vraag nog niet bijbenen. De mogelijkheden voor transport en opwekking van duurzame stroom en de capaciteit van batterijen nemen weliswaar toe, maar het matchen van vraag en aanbod hebben we momenteel vooral theoretisch in de vingers. In de praktijk zijn we nog niet zo ver en het zal hoe dan ook een grote opgave worden. De vereniging ziet daarom graag dat beleidsmakers met beide benen op de grond blijven en pleit voor haalbare tijdpaden bij de ambitieuze doelstellingen.

Op de foto: Voorzitter Annemieke Nijhof.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Thermo King reikt 2018 Dealer Awards uit

Top 5 ergernissen Nederlandse vrachtwa...

Albert Heijn doet proeven met elektris...

Banden bestelauto's komen slecht uit test

Meer zware bedrijfswagens geregistreer...

Hyva innovaties op bauma

Oud techniek-journalist Hans Kuipers o...

Rotra compenseert CO2 uitstoot 6750 ze...

LNG-teruggaveregeling krijgt vervolg

Infra Relatiedagen 2019 valt in de sma...


Thermo King reikt 2018 Dealer Awards uit
Thermo King, een marktleider in temperatuurbeheerssystemen voor diverse mobiele toepassingen en een merk van Ingersoll Rand, heeft tijdens de jaarlijkse dealerconferentie in Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten, prijzen voor de beste dealers uitgereikt. De onderneming onderscheidde de beste dealers uit de regio's Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vanwege hun aanzienlijke prestaties in 2018.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

facebook
Middelbos
Cuppers
Capriƫl Nederland
vdl
Hoornweg
Anema Trucks & Spare Parts
baat
HEBIC
Trailned
Trucks.nl
almic
Autoboek International
rino
rdd
snapon
advertise
terberg
scania