home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 04 December 2018, 14.47 uur


Steeds meer vrouwen achter stuur van truck

“Iedereen moet dit werk kunnen doen” Het chauffeurstekort groeit. Steeds meer transportbedrijven kunnen de toenemende vraag naar transport niet aan omdat ze gewoonweg geen chauffeurs kunnen vinden. Meer vrouwen in het chauffeursvak kan een groot deel van het tekort oplossen. Maar hoe trek je vrouwen aan voor dit `typische` mannenberoep? Leven er niet te veel vooroordelen bij vrouwen waarom het werk niet geschikt zou zijn? In een nieuwe video vertelt chauffeur Nathaly Bol over haar ervaringen. Nathaly Bol werkt nu al enkele jaren bij het bedrijf van haar vader: Leo Bol Historische Truckrestauratie in Klazienaveen. Ze vervoert en monteert staalconstructies bij verzinkerijen en bouwbedrijven. Al vrij jong besloot Nathaly om chauffeur te worden. “Natuurlijk was de stap voor mij makkelijk, omdat ik er al op jonge leeftijd mee in aanraking kwam. Het verbaast me alleen nog steeds dat er maar zo weinig vrouwen chauffeur zijn. Het werk is niet zo zwaar meer. Auto’s zijn luxer en beter ingericht.” Nathaly voelt zich als vrouw veilig in het vak: “Ik heb me nooit onveilig gevoeld, ook niet als ik ergens moet overnachten. Wel merk ik dat mensen nog dagelijks vreemd opkijken als ik uit de truck stap. Het is niet vanzelfsprekend dat een vrouw dit werk doet. Maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit werk kan doen ongeacht of je nu man of vrouw bent of groot of klein. Je hoeft daar echt niet een bepaald type voor te zijn. Je moet gewoon lekker jezelf zijn.”

Meer vrouwen in het chauffeursvak

Inschatting van het Sectorinstituut Transport en Logistiek geeft aan dat op dit moment zo’n 2 à 3% van de vrachtwagenchauffeurs vrouw is. Om het huidige chauffeurstekort op te lossen, wil de sector de komende jaren 3.000 chauffeurs werven. Geïnteresseerden kunnen zich op de website ikwordvrachtwagenchauffeur.nl aanmelden. Degenen die overtuigend genoeg kunnen bewijzen dat ze gemotiveerd zijn, krijgen minimaal 85% van het lesgeld terugbetaald en behalen in zo’n 3 tot 6 maanden hun papieren. Om de sector te ondersteunen en vrouwelijke chauffeurs aan te trekken, verzamelt Volvo Trucks Nederland op haar website verschillende initiatieven van organisaties en vervoerders die zich inzetten voor meer diversiteit en waar vrouwelijke chauffeurs welkom zijn. “Wij hopen hiermee als fabrikant een steentje bij te dragen aan de problemen waar onze klanten voor staan. Bovendien is diversiteit een groot goed. Ook in de transportbranche”, besluit Roeland Ruygt, verkoopdirecteur Volvo Trucks Nederland.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor

Nieuw magazine van Auto- en Transportw...

Continental heeft EU-goedkeuring voor ...

Trailerbouwer Van Eck Beesd failliet v...

Bronsema kiest voor Scania vrachtwagen

Stilstand dreigt voor nieuwe vrachtauto's

Volvo introduceert I-Save techniek

Nieuwe Scania-motoren op bauma geprese...

Paul Haverkamp nieuwe Algemeen Directe...

D-TEC toont kipper met een aluminium b...


Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor
Zo langzamerhand begint ook 'elektrisch' in bestelautoland een steeds prangender onderwerp te worden. Op de Autosalon in Geneve liet Mercedes-Benz een nieuwe elektrische MPV zien, de EQV. Het is het zusje van de vernieuwde V-Klasse die er samen met de Vito ook stond. De belangrijkste vernieuwing voor beide: een diesel topmotorisering. Daarnaast, als voorbode op het elektrische geweld,

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

terberg
rdd
Middelbos
almic
rino
HEBIC
Cuppers
facebook
scania
Trucks.nl
vdl
Trailned
baat
Capriƫl Nederland
Hoornweg
advertise
Autoboek International
snapon