home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 03 December 2018, 09.49 uur


Binnen vijf jaar voldoende truckparkings

Het Rijk en vier provincies (Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland) willen binnen vijf jaar een samenhangend netwerk van beveiligde truckparkings realiseren. Samen met het bedrijfsleven werken ze aan maatregelen – waaronder EU-subsidies – om het tekort aan truckparkeerplaatsen weg te werken. De parkeerplaatsen moeten langs de belangrijkste vrachtroutes komen, de corridors A15/A12 en A16/A58/A67.

Dit spraken Rijk en provincies onlangs week af tijdens een bestuurlijk overleg over investeringen in infrastructuur. De Tweede Kamer steunde de afspraken tijdens een debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Het huidige tekort van ruim 500 vrachtautoparkeerplaatsen op de corridors Rotterdam - Venlo en Rotterdam - Arnhem zorgt voor veel problemen, aldus de samenwerkende partijen. "Chauffeurs zijn door het tekort aan parkeerplaatsen gedwongen om te parkeren op vluchtstroken langs snelwegen, in gemeenten of op bedrijventerreinen. Dat leidt tot overlast, bijvoorbeeld in de vorm van afval, geluid en (verkeers)onveilige situaties. Ook voor de arbeidsomstandigheden van vrachtautochauffeurs is dit een onwenselijke situatie. Als er niets gebeurt, loopt het tekort op termijn op tot 2.000 parkeerplaatsen."

Beveiliging en service

Eerder dit jaar drongen VNO-NCW Brabant Zeeland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort aan parkeerplaatsen. De ondernemersverenigingen zijn tevreden met de ambities van het Rijk en de provincies om binnen 5 jaar 700 tot 900 vrachtautoparkeerplaatsen te realiseren. Om de plaatsen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor chauffeurs vindt men ook het juiste niveau van beveiliging en service van belang.

In september van dit jaar organiseerden de verenigingen een werkbezoek voor overheidsbestuurders van het Rijk en de vier provincies, met als doel om de parkeerproblematiek inzichtelijk te maken. Bij dat werkbezoek bood het bedrijfsleven een statement aan en er werd afgesproken het probleem samen aan te pakken. In West-Brabant ondertekenden de verenigingen bovendien een intentieovereenkomst met de overheden in West-Brabant. Het Rijk, de provincies en het bedrijfsleven werken de komende tijd het maatregelenpakket verder uit.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor

Nieuw magazine van Auto- en Transportw...

Continental heeft EU-goedkeuring voor ...

Trailerbouwer Van Eck Beesd failliet v...

Bronsema kiest voor Scania vrachtwagen

Stilstand dreigt voor nieuwe vrachtauto's

Volvo introduceert I-Save techniek

Nieuwe Scania-motoren op bauma geprese...

Paul Haverkamp nieuwe Algemeen Directe...

D-TEC toont kipper met een aluminium b...


Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor
Zo langzamerhand begint ook 'elektrisch' in bestelautoland een steeds prangender onderwerp te worden. Op de Autosalon in Geneve liet Mercedes-Benz een nieuwe elektrische MPV zien, de EQV. Het is het zusje van de vernieuwde V-Klasse die er samen met de Vito ook stond. De belangrijkste vernieuwing voor beide: een diesel topmotorisering. Daarnaast, als voorbode op het elektrische geweld,

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

facebook
vdl
HEBIC
rino
Cuppers
snapon
Hoornweg
Capriƫl Nederland
almic
Trailned
rdd
Trucks.nl
Autoboek International
advertise
scania
Middelbos
baat
terberg