home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 07 November 2018, 11.18 uur


Reactietijd chauffeur flink langzamer door autopilot

Wanneer de autopilot-functie in een auto is ingeschakeld, duurt het twee keer zo lang voordat de chauffeur in geval van nood zelf ingrijpt. Dat blijkt uit onderzoek van het Australische bedrijf Seeing Machines. Als een chauffeur zelf de controle heeft over het stuur duurt het 1,5 seconde om in te grijpen, maar dit neemt toe naar 3,5 seconden als de autopilot is ingeschakeld.

Seeing Machines heeft proeven uitgevoerd met een camera die het gedrag van automobilisten registreerde. “Het valt niet te ontkennen dat het twee keer zo lang duurde om de controle van een voertuig over te nemen als de chauffeur zijn handen niet aan het stuur heeft en zijn ogen niet op de weg gericht heeft”, aldus onderzoeker Mike Lenne tegen het Australische dagblad The Nation.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd tijdens de International Driverless Vehicle Summit in Adelaide. Volgens Lenne worden autoproducenten zich steeds meer bewust van het probleem van de verslechterde reactietijd van chauffeurs in een (semi-)autonome auto en willen ze meer kennis over de manier van handelen van een chauffeur.

Overigens zijn de proeven niet uitgevoerd in auto’s die werkelijk op de openbare weg hebben gereden. Het bedrijf simuleerde levensechte situaties op een testbaan in de Australische hoofdstad Canberra met Tesla’s waarin de Autopilot was ingeschakeld. De Autopilot-functie van Tesla heeft dit jaar al onder vuur gelegen. De Amerikaanse Consumer Watchdog legde de schuld van enkele dodelijke ongevallen bij de Autopilot en de organisatie vond dat onrechtmatig de indruk werd gewerkt dat de Autopilot veiliger is dan in werkelijkheid blijkt.

Toezicht

Lenne waarschuwt voor het gevaar van het ontbreken van toezicht op het functioneren van de bestuurder bij de inzet van Autopilot. “Als je de bestuurder van een autonoom voertuig wel toelaat dit systeem te gebruiken op de openbare weg, in gemengd verkeer en op hoge snelheden, terwijl je niet kunt controleren hoe lang bestuurder wegkijkt of zijn handen van het stuur houdt – dat is bijna een perfecte storm.” Volgens hem is de EU echter voornemens om monitoringssystemen in de auto verplicht te maken en de Australische overheid zou dat voorbeeld willen volgen.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Laagste winstniveau in jaren in transp...

Vervolg van het boek Dijkrijders versc...

Minister reikt awards uit op TLN-congres

ICT & Logistiek trekt een recordaantal...

De ZRD rijdt op 'eigen afval' met Blau...

Nieuw boek van Hans Stoovelaar: DAF F2800

Meer kilometers dan ooit door Nederlan...

Reactietijd chauffeur flink langzamer ...

Nikola toont waterstoftruck 'Tre' voor...

Meer veilige parkeerplaatsen voor truc...


Laagste winstniveau in jaren in transport en logistiek
De winsten in de transport en logistiek waren in het derde kwartaal van 2018 op het laagste niveau sinds begin 2014. Juist nu de economie goed draait, stijgen de prijzen nog steeds niet voldoende om de gestegen kosten te compenseren. De sector groeit minder hard dan in vorige kwartalen: 46% meldt een stijging van de bedrijvigheid, waar dat in het tweede kwartaal 56% was.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Hoornweg
Middelbos
D-tec
terberg
Capriƫl Nederland
rino
Van Schaften Trucks
advertise
Trucks.nl
Trailer innovation
facebook
HEBIC
vdl
Kohl
Trailned
DHS
Cuppers
snapon
Anema Trucks & Spare Parts