home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 05 November 2018, 15.35 uur


Stralis NP legt record afstand af op één LNG tank

Een IVECO Stralis NP 460pk-truck uit het Verenigd Koninkrijk heeft de grootste afstand ooit over over de weg afgelegd met één enkele tankbeurt van LNG om de geschiktheid van voertuigen op aardgas voor binnenlands en Europees wegtransport te demonstreren. Op weg van Londen trok de Stralis NP 4x2-trekker een drieassige oplegger met een gewicht van 30 ton. Na een korte overtocht met de veerboot van Dover naar Calais, vervolgde het de weg van 1.728 km zonder bij te tanken - waarmee het officiële bereik van 1.600 km werd overschreden om een nieuw afstandsrecord neer te zetten. Dit komt neer op een indrukwekkende LNG-brandstofkostenbesparing van circa € 225 voor de heenreis, oftewel 40%, tegenover Diesel.

Martin Flach, Directeur alternatieve brandstoffen van IVECO, zegt: "Vorig jaar voltooiden we de reis John O'Groats naar Land's End op een enkele tankbeurt in een 400 hp Stralis NP, maar deze keer wilden we de lat nog hoger leggen. Het was een kans om te demonstreren hoe zuinig de Stralis NP is en om onze nieuwste 460 pk gasmotor tot het uiterste te testen. "We hebben de tank bijgevuld voordat we Londen verlieten, en de eerste tankbeurt was in Madrid twee en een halve dag later. De 100% Natural Power betekent geen diesel of AdBlue om zorgen over te maken, waardoor het de eenvoudigste oplossing is voor zowel de wagenparkbeheerder als de bestuurder. " Ondanks het zware verkeer aan de Engelse kant van het Kanaal, de sterke wind in Frankrijk en het heuvelachtige Spaanse deel van de route, noteerde de Stralis NP een indrukwekkend gemiddeld brandstofverbruik van 22,6 kg per 100 km. Voorafgaand aan de reis heeft IVECO de reis zorgvuldig gepland met behulp van MyBestRoute: een web-gebaseerde applicatie ontwikkeld door Michelin voor Stralis NP klanten. Het stelt chauffeurs en wagenparkbeheerders in staat om de optimale route te kiezen voor elke Europese reis, inclusief het plannen van LNG-tankstations en het schatten van de totale kosten van de reis voor diesel- en aardgasauto's.

IVECO gebruikte de reis om aan te tonen dat aardgas - inclusief CNG, LNG en biomethaan - allen haalbare, realistische, veilige en kostenefficiente alternatieven zijn voor diesel, verkrijgbaar bij een groeiend netwerk van brandstofleveranciers in het Verenigd Koninkrijk en het ganse continent. Vergeleken met een gelijkwaardige Euro VI-diesel, stoot een Stralis NP op LNG ongeveer 90 procent minder NO2-emissies uit, 99% minder zwevende deeltjes en tot 15 % minder CO2 - tot 95 %minder CO2 bij gebruik van biomethaan.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor

Nieuw magazine van Auto- en Transportw...

Continental heeft EU-goedkeuring voor ...

Trailerbouwer Van Eck Beesd failliet v...

Bronsema kiest voor Scania vrachtwagen

Stilstand dreigt voor nieuwe vrachtauto's

Volvo introduceert I-Save techniek

Nieuwe Scania-motoren op bauma geprese...

Paul Haverkamp nieuwe Algemeen Directe...

D-TEC toont kipper met een aluminium b...


Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor
Zo langzamerhand begint ook 'elektrisch' in bestelautoland een steeds prangender onderwerp te worden. Op de Autosalon in Geneve liet Mercedes-Benz een nieuwe elektrische MPV zien, de EQV. Het is het zusje van de vernieuwde V-Klasse die er samen met de Vito ook stond. De belangrijkste vernieuwing voor beide: een diesel topmotorisering. Daarnaast, als voorbode op het elektrische geweld,

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

facebook
Middelbos
almic
baat
HEBIC
Cuppers
vdl
Hoornweg
Autoboek International
terberg
rino
Trucks.nl
rdd
Trailned
advertise
Capriƫl Nederland
snapon
scania