home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 01 November 2018, 09.24 uur


Koopman TransMission bezorgt elektrisch in Groninger binnenstad

Koopman TransMission heeft vandaag een 100% elektrisch aangedreven voertuig in gebruik genomen voor het afleveren van stukgoed in de binnenstad van Groningen. Het voertuig werd onthuld door wethouder Paul de Rook en Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland. Het bedrijf neemt daarmee het voortouw in het plan voor emissieneutraal vervoer in de binnenstad in 2025.

Convenant Duurzame Stadslogistiek

Vanaf 2025 mogen alle bedrijven in de Groninger binnenstad alleen nog bevoorraad worden door emissievrije voertuigen. Om dit te bereiken is het convenant Duurzame Stadslogistiek ondertekend. TLN-voorzitter Arthur van Dijk zegt blij te zijn met dit initiatief van de stad Groningen. “We hebben in maart van dit jaar in Den Haag een zelfde convenant ondertekend. Heel goed dat Groningen nu volgt.” Van Dijk gaf in de provinciehoofdstad aan dat het belangrijk is om nu het gebied te definiëren dat vanaf 2025 geldt als zero-emissie gebied. “Dan is duidelijk om welke vrachtvolumes het gaat en kunnen ondernemers toewerken naar een rendabel businessmodel.“

Koopman als hub voor binnenstad

In het convenant Duurzame Stadslogistiek staan niet alleen afspraken over emissieneutraal transport, maar ook afspraken over bundeling van goederen. Harm Koopman, directeur, over de rol van Koopman TransMission: “Op dit moment functioneert onze vestiging in Noordhorn al als hub voor diverse andere vervoerders. Wij verzamelen de goederen en brengen ze vervolgens emissievrij én efficiënt naar de binnenstad. Iedere dag weer hebben wij minimaal 100 zendingen voor de binnenstad. Hierdoor zijn onze wagens altijd optimaal beladen. Zo beperken we het aantal verkeersbewegingen in de binnenstad van Groningen. We zijn nu met één voertuig begonnen maar zien dit als een opstap naar een verdere uitrol in de toekomst.”

Bio-brandstof

Eerder deze maand nam Koopman op de vestiging Nijkerk een tankinstallatie in gebruik voor de bio-brandstof HVO. Ook hiermee verwacht Koopman de CO2-footprint te verlagen. De HVO-installatie van Koopman bevat pure HVO, geen mix van HVO met conventionele diesel. Bij het gebruik van pure HVO wordt per kilometer 89% minder CO2 uitgestoten dan met conventionele diesel. Op de foto bij de elektrische bus: Paul de Rook.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Laagste winstniveau in jaren in transp...

Vervolg van het boek Dijkrijders versc...

Minister reikt awards uit op TLN-congres

ICT & Logistiek trekt een recordaantal...

De ZRD rijdt op 'eigen afval' met Blau...

Nieuw boek van Hans Stoovelaar: DAF F2800

Meer kilometers dan ooit door Nederlan...

Reactietijd chauffeur flink langzamer ...

Nikola toont waterstoftruck 'Tre' voor...

Meer veilige parkeerplaatsen voor truc...


Laagste winstniveau in jaren in transport en logistiek
De winsten in de transport en logistiek waren in het derde kwartaal van 2018 op het laagste niveau sinds begin 2014. Juist nu de economie goed draait, stijgen de prijzen nog steeds niet voldoende om de gestegen kosten te compenseren. De sector groeit minder hard dan in vorige kwartalen: 46% meldt een stijging van de bedrijvigheid, waar dat in het tweede kwartaal 56% was.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

advertise
Trailned
DHS
Anema Trucks & Spare Parts
snapon
Trailer innovation
facebook
rino
Cuppers
Capriƫl Nederland
Kohl
Hoornweg
terberg
Trucks.nl
Middelbos
D-tec
Van Schaften Trucks
HEBIC
vdl