home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 24 Oktober 2018, 09.27 uur


Einde regeling LNG-teruggave geen goed idee

Transport en Logistiek Nederland en evofenedex vinden het geen goed idee dat het ministerie van Financiën de teruggaveregeling voor LNG per eind 2018 wil stoppen. Dit bemoeilijkt de overstap naar de milieuvriendelijke brandstof bio-LNG en dupeert bedrijven die als koploper hun nek uitstaken door LNG-voertuigen te kopen. Het is een verrassend besluit, omdat onderzoeksbureau Ecorys in opdracht van dat ministerie adviseerde de teruggaveregeling te verlengen.

evofenedex, TLN en het LNG-platform drongen er eerder dit jaar bij het ministerie op aan de LNG-teruggaveregeling te verlengen tot 2022 en daarna definitief te beëindigen. Die verlenging zou het mogelijk maken om de toepassing van LNG op te schalen en de transitie naar bio-LNG te ontwikkelen. Daarbij zou de definitieve afloop van de regeling per 2022 voor elke ondernemer een duidelijk perspectief bieden. In die tussenliggende tijd zouden overheid en bedrijfsleven in goed overleg een aanpassing van de accijnzen op transportbrandstoffen kunnen realiseren om groene energie te stimuleren door extra accijns te heffen op fossiele brandstoffen.

Regeling nodig voor CO2-reductie

Met het afschaffen van de regeling blokkeert het kabinet een van de transitiepaden die juist zo hard nodig zijn voor de nationale CO2-reductieopgave. Er wordt nog wel ruimte geboden voor een aanschafsubsidie voor LNG-voertuigen, maar dat helpt de huidige gebruikers niet.

Koplopers LNG hebben het nakijken

De organisaties vinden het ronduit onacceptabel wanneer de koplopers in het goederenvervoer hiervoor nu de rekening gepresenteerd krijgen. Voor hen betekent het besluit dat halverwege de wedstrijd nu de spelregels ineens worden aangepast. De transportsector heeft koplopers in innovatie keihard nodig om de transitie naar groene logistiek mogelijk te maken. Deze aanpak kan ertoe leiden dat koplopers juist kopschuw gemaakt worden voor duurzaamheidsinitiatieven omdat de overheid hun inspanningen niet erkent. TLN en evofenedex zullen het besluit over de LNG-teruggaveregeling aan de orde stellen bij de ministeries van IenW en Financiën.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Laagste winstniveau in jaren in transp...

Vervolg van het boek Dijkrijders versc...

Minister reikt awards uit op TLN-congres

ICT & Logistiek trekt een recordaantal...

De ZRD rijdt op 'eigen afval' met Blau...

Nieuw boek van Hans Stoovelaar: DAF F2800

Meer kilometers dan ooit door Nederlan...

Reactietijd chauffeur flink langzamer ...

Nikola toont waterstoftruck 'Tre' voor...

Meer veilige parkeerplaatsen voor truc...


Laagste winstniveau in jaren in transport en logistiek
De winsten in de transport en logistiek waren in het derde kwartaal van 2018 op het laagste niveau sinds begin 2014. Juist nu de economie goed draait, stijgen de prijzen nog steeds niet voldoende om de gestegen kosten te compenseren. De sector groeit minder hard dan in vorige kwartalen: 46% meldt een stijging van de bedrijvigheid, waar dat in het tweede kwartaal 56% was.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

DHS
snapon
Trailned
Trailer innovation
Anema Trucks & Spare Parts
Middelbos
Kohl
D-tec
Capriƫl Nederland
rino
facebook
Trucks.nl
Cuppers
terberg
HEBIC
Van Schaften Trucks
Hoornweg
vdl
advertise