home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 16 Oktober 2018, 10.15 uur


Slimme logistiek kan al 50 procent emissies reduceren

De komende jaren staat de transportsector voor grote uitdagingen nu het kabinet in het kader van het Klimaatakkoord zich ten doel heeft gesteld de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent terug te dringen. Ook stadslogistiek zal daar in de vorm van emissieloze voertuigen een steentje aan moeten bijdragen. Slimme logistieke concepten kunnen al snel zorgen voor 50 procent emissiereductie, stellen Wijnand de Geus en Remco Tekstra van RAI Vereniging.

Mobility ‘Stadslogistiek op weg naar zero emissie.

Zowel De Geus, sectiemanager Zware en lichte bedrijfswagens van RAI Vereniging, als Tekstra, sectiemanager RAI CarrosserieNL, zeggen er van overtuigd te zijn dat over tien jaar alle steden qua logistiek schoon en stil zullen zijn. Beiden storen zich er aan de begrippen stil, schoon en zuinig, als het over mobiliteit gaat, nogal eens door elkaar worden gehaald.

Een misvatting: bij schoon gaat het om de luchtkwaliteit (schadelijke deeltjes zoals NOx en fijnstof), de grondslag voor de Green Deal ZES om in 2025 zoveel mogelijk emissievrije stadslogistiek te realiseren. Bij zuinig gaat het om de CO2-uitstoot (rechtstreeks gekoppeld aan het verbruik van fossiele brandstoffen), maar dat is veel meer een mondiale dan een lokale uitdaging.

Herwaardering ‘stil’

Het element ‘stil’ noemen zij nogal ondergewaardeerd. Volstrekt ten onrechte, zegt Tekstra. ‘Want naast het verbeteren van de luchtkwaliteit is stille distributie een belangrijke factor in de leefkwaliteit van de binnenstad. Stille distributie kan ook een belangrijke oplossing zijn voor de drukte in steden, omdat het hiermee mogelijk is de venstertijden te verruimen en daardoor bovendien filevorming tegengaan. De Geus waarschuwt er voor dat CO2-beleid in steden niet moet ontaarden in window dressing. Voor de gemiddelde burger gaat het primair om schoon en stil. Dat zijn locale problemen die direct ingrijpen op het dagelijks leven, terwijl CO2 een ‘global problem’ is.’ Tekstra voegt hier aan toe dat locale overheden er goed aan zouden doen om zich vooral te focussen op schoon en stil. ‘Dan kunnen ze echt stappen zetten en winst boeken.’

Uitdagingen

Op weg naar zero emissie stadslogistiek staat de branche dus voor grote uitdagingen Zo lopen de prijsniveaus van de verschillende voertuigtracties nogal uiteen. De accuprijzen moeten omlaag. Er moet voldoende laadinfra zijn. De Geus: ‘Zolang de volumes te beperkt blijven blijft het businessmodel voor deze innovaties onvoldoende winstgevend. Het goede nieuws is dat alle OEM’s hier mee bezig zijn. Een groot deel van de R&D-budgetten gaat rechtstreeks naar stadsdistributie en fabrikanten investeren op grote schaal in compacte trucks en bestelwagens met alternatieve aandrijvingen, zoals elektrisch, waterstof of plug-in hybrids.’

Zoektocht

Hoewel er nog wel een groot aantal hobbels is te nemen, zien De Geus en Tekstra veel kansen en interessante uitdagingen op weg naar emissieloze stadsdistributie. Aan de voertuigindustrie zal het niet liggen, beklemtoont De Geus. ‘Die werkt mee en loopt voorop. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de branche er geld mee kan verdienen. Daar kunnen stadsbestuurders aan bijdragen door bijvoorbeeld te besluiten om duurzaam aan te besteden. Anders is een aanbieder van elektrische vuilniswagens in een tender bij voorbaat kansloos in de strijd tegen een concurrent met conventionele dieselinzamelvoertuigen.’

Tekstra omschrijft de route naar emissieloos als een gezamenlijke zoektocht. ‘De eindbestemming is bekend. Alleen is de exacte weg er naar toe nog onduidelijk. Alle neuzen staan in ieder geval wel dezelfde kant op. En over het einddoel is iedereen het eens: alle steden zijn over tien jaar qua logistiek absoluut schoon en stil.’
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Laagste winstniveau in jaren in transp...

Vervolg van het boek Dijkrijders versc...

Minister reikt awards uit op TLN-congres

ICT & Logistiek trekt een recordaantal...

De ZRD rijdt op 'eigen afval' met Blau...

Nieuw boek van Hans Stoovelaar: DAF F2800

Meer kilometers dan ooit door Nederlan...

Reactietijd chauffeur flink langzamer ...

Nikola toont waterstoftruck 'Tre' voor...

Meer veilige parkeerplaatsen voor truc...


Laagste winstniveau in jaren in transport en logistiek
De winsten in de transport en logistiek waren in het derde kwartaal van 2018 op het laagste niveau sinds begin 2014. Juist nu de economie goed draait, stijgen de prijzen nog steeds niet voldoende om de gestegen kosten te compenseren. De sector groeit minder hard dan in vorige kwartalen: 46% meldt een stijging van de bedrijvigheid, waar dat in het tweede kwartaal 56% was.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Middelbos
Capriƫl Nederland
Kohl
Trailned
D-tec
Trailer innovation
Cuppers
vdl
facebook
snapon
DHS
advertise
terberg
Anema Trucks & Spare Parts
rino
HEBIC
Van Schaften Trucks
Hoornweg
Trucks.nl