home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 16 Oktober 2018, 09.51 uur


NIWO komt graag in contact met Engeland rijders

Op vrijdag 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie: de Brexit is dan een feit. Vanaf dat moment vormen de verbindingen met het VK, zoals de zeehavens en ferry’s, een buitengrens van de EU. De kiezers in het VK hebben zich op 23 juni 2016 in een referendum uitgesproken om de Europese Unie (EU) te verlaten. De onderhandelingen over de uittreding (Brexit) zijn nog bezig. Waarschijnlijk wordt pas aan het einde van het jaar meer duidelijk.

Voor de transportsector is de relatie met het VK van groot belang. Het VK is voor Nederland het vierde exportland, na Duitsland, België en Frankrijk. Vele NIWO-vergunninghouders vervoeren bloemen, planten, levensmiddelen en bijvoorbeeld ook verf, communicatiemiddelen, machines en auto-onderdelen naar het VK. De meeste vervoerders hebben nog nooit te maken gehad met formaliteiten die horen bij vervoer van goederen naar een land buiten de EU.

De gevolgen van de Brexit voor transport van en naar het VK zijn nu nog onbekend. Worden er goede afspraken tussen de EU en het VK gemaakt, dan kunnen ze beperkt blijven. Als er echter geen afspraak (no-deal) komt of niet op tijd, dan zijn de gevolgen het grootst. Vele overheidsorganisaties bereiden zich nu voor op zo’n no-deal-Brexit. Zo ook de NIWO. Op het terrein van de NIWO gaat het dan in elk geval om het gebruik van ritmachtigingen en/of CEMT-vergunningen voor vervoer op het VK. De Eurovergunning geldt immers niet voor vervoer buiten de Europese Unie. Mogelijk gaat het ook om het vrijwillig gebruiken van TIR-carnets.

De NIWO komt graag specifiek in contact met NIWO-vergunninghouders die goederen vervoeren naar en vanuit Groot-Brittannië en/of Noord-Ierland (VK). Vriendelijk vragen wij VK-vervoerders om zich te melden bij de NIWO, door een mail te sturen aan brexit@niwo.nl. Wij willen u graag gericht voorzien van informatie en/of vragen aan u kunnen stellen. De NIWO wil bijvoorbeeld weten om hoeveel ritten van/naar het VK het globaal gaat. En hoe VK-vervoerders het gebruik van TIR-carnets beoordelen, als mogelijkheid om het ‘leed’ op het terrein van de douaneverplichtingen enigszins te verlichten. (zie ook: NIWO-nieuwsbericht van 24 augustus 2018). De NIWO garandeert dat alle gegevens volledig vertrouwelijk worden behandeld en zonder toestemming niet worden vrijgegeven, een en ander overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Lees actuele ontwikkelingen op: www.niwo.nl/brexit

Meld u aan als VK-vervoerder: brexit@niwo.nl

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Laagste winstniveau in jaren in transp...

Vervolg van het boek Dijkrijders versc...

Minister reikt awards uit op TLN-congres

ICT & Logistiek trekt een recordaantal...

De ZRD rijdt op 'eigen afval' met Blau...

Nieuw boek van Hans Stoovelaar: DAF F2800

Meer kilometers dan ooit door Nederlan...

Reactietijd chauffeur flink langzamer ...

Nikola toont waterstoftruck 'Tre' voor...

Meer veilige parkeerplaatsen voor truc...


Laagste winstniveau in jaren in transport en logistiek
De winsten in de transport en logistiek waren in het derde kwartaal van 2018 op het laagste niveau sinds begin 2014. Juist nu de economie goed draait, stijgen de prijzen nog steeds niet voldoende om de gestegen kosten te compenseren. De sector groeit minder hard dan in vorige kwartalen: 46% meldt een stijging van de bedrijvigheid, waar dat in het tweede kwartaal 56% was.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Van Schaften Trucks
Cuppers
Hoornweg
terberg
Capriƫl Nederland
advertise
DHS
rino
Kohl
Middelbos
HEBIC
Trailer innovation
Anema Trucks & Spare Parts
snapon
D-tec
vdl
Trailned
Trucks.nl
facebook