home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 16 Oktober 2018, 09.51 uur


NIWO komt graag in contact met Engeland rijders

Op vrijdag 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie: de Brexit is dan een feit. Vanaf dat moment vormen de verbindingen met het VK, zoals de zeehavens en ferry’s, een buitengrens van de EU. De kiezers in het VK hebben zich op 23 juni 2016 in een referendum uitgesproken om de Europese Unie (EU) te verlaten. De onderhandelingen over de uittreding (Brexit) zijn nog bezig. Waarschijnlijk wordt pas aan het einde van het jaar meer duidelijk.

Voor de transportsector is de relatie met het VK van groot belang. Het VK is voor Nederland het vierde exportland, na Duitsland, België en Frankrijk. Vele NIWO-vergunninghouders vervoeren bloemen, planten, levensmiddelen en bijvoorbeeld ook verf, communicatiemiddelen, machines en auto-onderdelen naar het VK. De meeste vervoerders hebben nog nooit te maken gehad met formaliteiten die horen bij vervoer van goederen naar een land buiten de EU.

De gevolgen van de Brexit voor transport van en naar het VK zijn nu nog onbekend. Worden er goede afspraken tussen de EU en het VK gemaakt, dan kunnen ze beperkt blijven. Als er echter geen afspraak (no-deal) komt of niet op tijd, dan zijn de gevolgen het grootst. Vele overheidsorganisaties bereiden zich nu voor op zo’n no-deal-Brexit. Zo ook de NIWO. Op het terrein van de NIWO gaat het dan in elk geval om het gebruik van ritmachtigingen en/of CEMT-vergunningen voor vervoer op het VK. De Eurovergunning geldt immers niet voor vervoer buiten de Europese Unie. Mogelijk gaat het ook om het vrijwillig gebruiken van TIR-carnets.

De NIWO komt graag specifiek in contact met NIWO-vergunninghouders die goederen vervoeren naar en vanuit Groot-Brittannië en/of Noord-Ierland (VK). Vriendelijk vragen wij VK-vervoerders om zich te melden bij de NIWO, door een mail te sturen aan brexit@niwo.nl. Wij willen u graag gericht voorzien van informatie en/of vragen aan u kunnen stellen. De NIWO wil bijvoorbeeld weten om hoeveel ritten van/naar het VK het globaal gaat. En hoe VK-vervoerders het gebruik van TIR-carnets beoordelen, als mogelijkheid om het ‘leed’ op het terrein van de douaneverplichtingen enigszins te verlichten. (zie ook: NIWO-nieuwsbericht van 24 augustus 2018). De NIWO garandeert dat alle gegevens volledig vertrouwelijk worden behandeld en zonder toestemming niet worden vrijgegeven, een en ander overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Lees actuele ontwikkelingen op: www.niwo.nl/brexit

Meld u aan als VK-vervoerder: brexit@niwo.nl

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Thermo King reikt 2018 Dealer Awards uit

Top 5 ergernissen Nederlandse vrachtwa...

Albert Heijn doet proeven met elektris...

Banden bestelauto's komen slecht uit test

Meer zware bedrijfswagens geregistreer...

Hyva innovaties op bauma

Oud techniek-journalist Hans Kuipers o...

Rotra compenseert CO2 uitstoot 6750 ze...

LNG-teruggaveregeling krijgt vervolg

Infra Relatiedagen 2019 valt in de sma...


Thermo King reikt 2018 Dealer Awards uit
Thermo King, een marktleider in temperatuurbeheerssystemen voor diverse mobiele toepassingen en een merk van Ingersoll Rand, heeft tijdens de jaarlijkse dealerconferentie in Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten, prijzen voor de beste dealers uitgereikt. De onderneming onderscheidde de beste dealers uit de regio's Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vanwege hun aanzienlijke prestaties in 2018.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trailned
rdd
Anema Trucks & Spare Parts
rino
snapon
Autoboek International
almic
Trucks.nl
HEBIC
terberg
Capriƫl Nederland
advertise
facebook
Middelbos
baat
scania
Hoornweg
Cuppers
vdl