home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 08 Oktober 2018, 13.15 uur


MAN praktijktests bij container terminal

MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) gaan de komende jaren gezamenlijk geautomatiseerd en autonoom rijdende vrachtwagens testen. De projectpartners hebben daartoe een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Als testomgeving voor de praktijktests dienen de HHLA Container Terminal Altenwerder (CTA) en een circa 70 kilometer lang stuk snelweg op de Autobahn A7.

Deze ‘Hamburg TruckPilot’ praktijktest is het gevolg van een mobiliteits-samenwerkingsverband tussen Volkswagen AG en de stad Hamburg, waar het Weltkongress für Intelligente Verkehrs- und Transportsysteme (ITS) 2021 plaatsvindt. Met de ‘Hamburg TruckPilot’ die de komende tweeënhalf jaar wordt uitgevoerd, starten MAN Truck & Bus en HHLA een innovatief onderzoeks- en testproject voor de ontwikkeling van automatiseringsoplossingen in het wegverkeer. Het doel van de samenwerking: analyseren, valideren en testen van de praktijkvereisten voor de inzet en integratie van autonoom rijdende vrachtwagens in het volledig geautomatiseerde Container Handling Prozess. Tegelijkertijd worden er richtingwijzende standaards qua methodiek en uitvoer vastgelegd.

Volautomatische prototypen

Het project omvat in eerste instantie twee prototype-trekkers met opleggers die van alle benodigde elektronische automatiseringssystemen zijn voorzien. Deze kunnen volautomatisch de Autobahn A7 vanaf knooppunt Soltau-Ost oprijden en op het terrein van de Container Terminal Altenwerder automatisch geladen en gelost worden.

Drie fases

Het project is opgedeeld in drie fases. In de voorbereidingsfase, die reeds is gestart en eind 2018 moet zijn afgerond, worden eerst de technische randvoorwaarden in kaart gebracht. De testfase vindt plaats van januari 2019 tot juni 2020. Hierin wordt gewerkt aan de technische ontwikkeling van het systeem op de testbaan van MAN in München volgens de specifieke eisen die in de voorbereidingsfase zijn vastgesteld.

In de meerdere maanden durende testfase tussen juli en december 2020 wordt op basis van de resultaten uit de voorbereidings- en testfase gewerkt aan een praktijkgerichte inzet. Een ‘veiligheidschauffeur’ bevindt zich in deze fase aan boord van de vrachtwagen om de automatiseringssystemen te monitoren. Indien nodig kan hij ingrijpen en de besturing overnemen.

De geautomatiseerde rijfuncties ontlasten en ondersteunen vrachtwagenchauffeurs in de toekomst nog meer bij hun werk. Zo zou de chauffeur – binnen de wettelijke randvoorwaarden – tijdens de volledig geautomatiseerde snelwegrit bijvoorbeeld de vrachtbrieven kunnen bewerken of even kunnen ontspannen. Tijdens de autonoom verlopende containerhandling kan hij uit zijn trekker stappen en de tijd nemen voor de wettelijk voorgeschreven pauzes. Andere potentiële voordelen hebben betrekking op een efficiencyverbetering door het anticiperende geautomatiseerde rijden. Hierdoor wordt het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagd en dit kan ook een positieve uitwerking hebben op de verkeersdoorstroming. Ook de verbetering van de verkeersveiligheid is een enorm voordeel.

Voorbeeldstad

Het project ‘Hamburg TruckPilot’ maakt deel uit van het strategische mobiliteits-samenwerkingsverband tussen de Duitse Hanzestad en het Volkswagen-concern, waar MAN Truck & Bus onderdeel van is. Het doel van dit samenwerkingsverband: samen de stedelijke mobiliteit van de toekomst vormgeven en van Hamburg een voorbeeldstad maken als het gaat om toekomstige, duurzame en geïntegreerde mobiliteit. ‘Hamburg TruckPilot’ is voor de stad Hamburg een belangrijk project in het kader van haar ITS-strategie in het actiegebied ‘Automatisiertes und vernetztes Fahren’. Het project wordt aan de wereld voorgesteld tijdens het 28e ITS-Weltkongress, dat van 10 tot 15 oktober 2021 in Hamburg plaatsvindt.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Thermo King reikt 2018 Dealer Awards uit

Top 5 ergernissen Nederlandse vrachtwa...

Albert Heijn doet proeven met elektris...

Banden bestelauto's komen slecht uit test

Meer zware bedrijfswagens geregistreer...

Hyva innovaties op bauma

Oud techniek-journalist Hans Kuipers o...

Rotra compenseert CO2 uitstoot 6750 ze...

LNG-teruggaveregeling krijgt vervolg

Infra Relatiedagen 2019 valt in de sma...


Thermo King reikt 2018 Dealer Awards uit
Thermo King, een marktleider in temperatuurbeheerssystemen voor diverse mobiele toepassingen en een merk van Ingersoll Rand, heeft tijdens de jaarlijkse dealerconferentie in Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten, prijzen voor de beste dealers uitgereikt. De onderneming onderscheidde de beste dealers uit de regio's Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vanwege hun aanzienlijke prestaties in 2018.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Autoboek International
facebook
Anema Trucks & Spare Parts
HEBIC
snapon
almic
Middelbos
baat
Hoornweg
rino
terberg
Trucks.nl
advertise
vdl
rdd
Cuppers
scania
Trailned
Capriƫl Nederland