home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 08 Oktober 2018, 13.15 uur


MAN praktijktests bij container terminal

MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) gaan de komende jaren gezamenlijk geautomatiseerd en autonoom rijdende vrachtwagens testen. De projectpartners hebben daartoe een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Als testomgeving voor de praktijktests dienen de HHLA Container Terminal Altenwerder (CTA) en een circa 70 kilometer lang stuk snelweg op de Autobahn A7.

Deze ‘Hamburg TruckPilot’ praktijktest is het gevolg van een mobiliteits-samenwerkingsverband tussen Volkswagen AG en de stad Hamburg, waar het Weltkongress für Intelligente Verkehrs- und Transportsysteme (ITS) 2021 plaatsvindt. Met de ‘Hamburg TruckPilot’ die de komende tweeënhalf jaar wordt uitgevoerd, starten MAN Truck & Bus en HHLA een innovatief onderzoeks- en testproject voor de ontwikkeling van automatiseringsoplossingen in het wegverkeer. Het doel van de samenwerking: analyseren, valideren en testen van de praktijkvereisten voor de inzet en integratie van autonoom rijdende vrachtwagens in het volledig geautomatiseerde Container Handling Prozess. Tegelijkertijd worden er richtingwijzende standaards qua methodiek en uitvoer vastgelegd.

Volautomatische prototypen

Het project omvat in eerste instantie twee prototype-trekkers met opleggers die van alle benodigde elektronische automatiseringssystemen zijn voorzien. Deze kunnen volautomatisch de Autobahn A7 vanaf knooppunt Soltau-Ost oprijden en op het terrein van de Container Terminal Altenwerder automatisch geladen en gelost worden.

Drie fases

Het project is opgedeeld in drie fases. In de voorbereidingsfase, die reeds is gestart en eind 2018 moet zijn afgerond, worden eerst de technische randvoorwaarden in kaart gebracht. De testfase vindt plaats van januari 2019 tot juni 2020. Hierin wordt gewerkt aan de technische ontwikkeling van het systeem op de testbaan van MAN in München volgens de specifieke eisen die in de voorbereidingsfase zijn vastgesteld.

In de meerdere maanden durende testfase tussen juli en december 2020 wordt op basis van de resultaten uit de voorbereidings- en testfase gewerkt aan een praktijkgerichte inzet. Een ‘veiligheidschauffeur’ bevindt zich in deze fase aan boord van de vrachtwagen om de automatiseringssystemen te monitoren. Indien nodig kan hij ingrijpen en de besturing overnemen.

De geautomatiseerde rijfuncties ontlasten en ondersteunen vrachtwagenchauffeurs in de toekomst nog meer bij hun werk. Zo zou de chauffeur – binnen de wettelijke randvoorwaarden – tijdens de volledig geautomatiseerde snelwegrit bijvoorbeeld de vrachtbrieven kunnen bewerken of even kunnen ontspannen. Tijdens de autonoom verlopende containerhandling kan hij uit zijn trekker stappen en de tijd nemen voor de wettelijk voorgeschreven pauzes. Andere potentiële voordelen hebben betrekking op een efficiencyverbetering door het anticiperende geautomatiseerde rijden. Hierdoor wordt het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagd en dit kan ook een positieve uitwerking hebben op de verkeersdoorstroming. Ook de verbetering van de verkeersveiligheid is een enorm voordeel.

Voorbeeldstad

Het project ‘Hamburg TruckPilot’ maakt deel uit van het strategische mobiliteits-samenwerkingsverband tussen de Duitse Hanzestad en het Volkswagen-concern, waar MAN Truck & Bus onderdeel van is. Het doel van dit samenwerkingsverband: samen de stedelijke mobiliteit van de toekomst vormgeven en van Hamburg een voorbeeldstad maken als het gaat om toekomstige, duurzame en geïntegreerde mobiliteit. ‘Hamburg TruckPilot’ is voor de stad Hamburg een belangrijk project in het kader van haar ITS-strategie in het actiegebied ‘Automatisiertes und vernetztes Fahren’. Het project wordt aan de wereld voorgesteld tijdens het 28e ITS-Weltkongress, dat van 10 tot 15 oktober 2021 in Hamburg plaatsvindt.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Frankrijk gaat naar veertig ton totaal...

PNO Nederland mikt op groei

CornerEye voor MAN TGS en TGX goedgekeurd

Slimme logistiek kan al 50 procent emi...

NIWO komt graag in contact met Engelan...

Actros SilverStar Edition steelt de sh...

DR!VE bereidt sector Transport en Logi...

IAA 2018, groot, groter grootst !

Uitstel vrijstellingsregeling C-rijbewijs

Ford start productie van elektrische S...


Frankrijk gaat naar veertig ton totaalgewicht
Frankrijk gaat grenzen stellen aan het totaalgewicht van vrachtauto’s. Het land komt met een wetswijziging waardoor het verboden wordt om met 44 ton totaalgewicht vanuit omliggende landen Frankrijk binnen te rijden. Veertig ton wordt het maximum. Binnen Frankrijk geldt 44 ton als maximaal toegestane massa. Op dit moment wordt het ook toegestaan om bijvoorbeeld vanuit België met een dergelijke massa naar Frankrijk te rijden,

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

DHS
rino
Capriƫl Nederland
Trucks.nl
HEBIC
vdl
Hoornweg
Trailer innovation
Trailned
Cuppers
terberg
Van Schaften Trucks
Kohl
snapon
Anema Trucks & Spare Parts
Middelbos
facebook
advertise
D-tec