home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 26 September 2018, 14.39 uur


Hoofdrol DAF in grote praktijktest platooning

DAF Nederland en transportbedrijven die met DAF rijden vervullen een sleutelrol in een ambitieus landelijk project: de Experience Week Connected Transport van 1 tot 5 oktober. In deze week draait alles om het in de praktijk testen van platooning. De vrachtauto’s rijden daarbij in konvooi dicht op elkaar, met gebruik van Adaptive Cruise Control (ACC). Alle deelnemende DAF’s hebben experimentele technologie aan boord voor communicatie met slimme verkeerslichten (iVRI’s). Die bieden zodoende op tijd én langer groen om stoppen of verbreken van het konvooi te voorkomen. De Experience Week Connected Transport is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. De overheid wil samen met ondernemers uit de wereld van infra-ict, transport en logistiek testen en onderzoeken hoe en of platooning toepasbaar is. Het doel is meer efficiency, minder verbruik en uitstoot, betere flow van goederentransport en meer comfort voor de chauffeur. Vooral doordat die minder hoeft te stoppen en weer op te trekken. Dat scheelt ook slijtage aan de trucks.

Voor het eerst platooning in de logistieke planning van alledag

“De medewerking van bedrijven en faciliterende partijen als DAF is zeer belangrijk”, aldus Dirk-Jan de Bruijn, die namens het Ministerie de Experience Week Connected Transport handen en voeten heeft gegeven en de spil is tussen de deelnemende partijen. “Anders dan bij een eerdere proef met platooning van twee jaar terug, gaat deze proef nu met beladen vrachtwagens, die in een logistiek proces zitten met een strakke planning en timeslots voor de levering. We zijn ook erg benieuwd naar de ervaringen van de chauffeurs, want die moeten het doen.” De officiële aftrap is op 1 oktober in Tilburg bij het distributiecentrum van Albert Heijn. Onlangs zijn alle deelnemende transporteurs en chauffeurs gebriefd. Er is proefgedraaid op de testbaan van DAF met trucks en chauffeurs van Jan de Rijk, VDH, DHL, De Rijke Logistics, Overbeek, Starmans, Peter Appel, Cornelissen, Van de Broek Logistics, Van der Slot transport en GVT Transport & Logistics.

‘Maakt vak van chauffeur boeiender’

“Natuurlijk zijn we erg benieuwd hoe het straks in de testweek verloopt”, zegt Eric Quik van transportbedrijf Cornelissen. “We werken hieraan mee omdat duurzaamheid in onze bedrijfsvoering en vermindering van CO2 voorop staan en dat geldt voor alle transporteurs bij deze proef. Platooning biedt voor ons kansen. We willen voorop blijven lopen. Dit is de toekomst. Bovendien: het is interessant, ook voor de chauffeurs. Het maakt het vak boeiender, leuker en je hebt meer kennis nodig.” Chauffeur Daniël stapt uit na een aantal ronden over de testbaan. “Ja, best spannend. We hebben net gereden waarbij de ACC op de kleinst mogelijke afstand tussen de trucks stond ingesteld. Dan rij je best dicht op elkaar. Ik ben ook benieuwd hoe het straks gaat met de slimme verkeerslichten. Of we inderdaad met het hele konvooi kunnen doorrijden.”

Drie regio’s en drie transportdisciplines

De Experience Week Connected Transport vindt plaats in drie regio’s met intelligente verkeersregelinstallaties, de slimme verkeerslichten. De konvooien rijden van het Albert Heijn-distributiecentrum Tilburg naar Venlo en Antwerpen (retail), van de Bloemenveiling Aalsmeer naar de Duitse grens (green) en tussen de Maasvlakte, Rotterdam en Dordrecht (containers). Vrijdag 5 oktober is het slotevent op de ECT Terminal Rotterdam. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal de testweek uitgebreid evalueren met de betrokken bedrijven. Waar zitten de kansen, waar liggen de successen en waar zijn verbeteringen nodig? DAF Nederland en de deelnemende DAF-klanten spelen in de evaluatie een belangrijke rol. Meer informatie is te vinden op: www.experienceweekconnectedtransport.nl
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Frankrijk gaat naar veertig ton totaal...

PNO Nederland mikt op groei

CornerEye voor MAN TGS en TGX goedgekeurd

Slimme logistiek kan al 50 procent emi...

NIWO komt graag in contact met Engelan...

Actros SilverStar Edition steelt de sh...

DR!VE bereidt sector Transport en Logi...

IAA 2018, groot, groter grootst !

Uitstel vrijstellingsregeling C-rijbewijs

Ford start productie van elektrische S...


Frankrijk gaat naar veertig ton totaalgewicht
Frankrijk gaat grenzen stellen aan het totaalgewicht van vrachtauto’s. Het land komt met een wetswijziging waardoor het verboden wordt om met 44 ton totaalgewicht vanuit omliggende landen Frankrijk binnen te rijden. Veertig ton wordt het maximum. Binnen Frankrijk geldt 44 ton als maximaal toegestane massa. Op dit moment wordt het ook toegestaan om bijvoorbeeld vanuit België met een dergelijke massa naar Frankrijk te rijden,

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trailer innovation
snapon
facebook
D-tec
terberg
Trailned
rino
Hoornweg
Capriƫl Nederland
Middelbos
Cuppers
Anema Trucks & Spare Parts
advertise
Trucks.nl
vdl
DHS
Van Schaften Trucks
HEBIC
Kohl