home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 11 September 2018, 10.26 uur


Kögel komt met de perfecte trailer voor truckers

Kögel toont op de IAA Commercial Vehicles 2018 bij de ingang Noord de Kögel Trucker Trailer (KTT). De KTT is het resultaat van een door Kögel op de Truck Grand Prix, het truckerfestival Wolfsmeile en op servicestations uitgevoerde opiniepeiling onder beroepschauffeurs over het onderwerp “de perfecte trailer voor truckers”. De ontwikkelingsafdeling van Kögel controleerde alle voorstellen op haalbaarheid en integreerde ze vervolgens in het concept van de KTT. De wensen van de beroepschauffeurs waren heel nuchter. Meer nuttig laadvermogen, gebruiksvriendelijkheid en last but not least een fraai uiterlijk stonden op de voorgrond.

Het uitgangspunt van de KTT wordt gevormd door het voor lading en gewicht geoptimaliseerde chassis en de opbouw van de Kögel Lightplus van de NOVUM generatie. De KTT heeft op verzoek van de ondervraagde professionals een 90 millimeter hoge hals voor nog meer vrije binnenhoogte van 2.710 millimeter. Vele andere wensen konden eenvoudig worden gerealiseerd door het gevarieerde individuele uitrustingsprogramma: om zoveel mogelijk nuttig laadvermogen te bieden, is de oplegger uitgerust met lichtgewicht componenten zoals aluminium velgen, aluminium steunpoten, aluminium luchtketels, een aluminium daksteun en achterdeuren van lichtgewicht en zeer stabiele duroplastische sandwichpanelen met een honingraatkernvulling zoals in de luchtvaart wordt gebruikt.

Natuurlijk biedt ook de KTT de bekende voordelen van de NOVUM generatie. Daartoe behoren onder andere de nieuwe lucht- en lichtconsole aan het kopschot, die de krachten via de langsligger naar het chassis afvoert, het nieuwe buitenframeprofiel, dat de bereikbaarheid van de Vario-Fix sjorpunten sterk verbetert, en de variabele lattenhouders van de schuif- en hoekrongen. Ook het onderwerp “as” ligt de beroepschauffeurs na aan het hart. Ze willen zeker zijn dat de trailer goed spoort. Om deze reden zijn op de KTT met de Kögel KTA trailerassen onderhoudsvriendelijke, spoorvaste en betrouwbare asstellen gemonteerd. De unieke “dubbele vering” van de KTA uit een zacht schokdempend materiaal en de dissel uit verenstaal verbeteren niet alleen de rijeigenschappen van de oplegger maar zorgen ook voor verminderde slijtage. Voor de eerste en derde as is bovendien een aslift gemonteerd, die de dynamische wielbasisregeling perfect aanvult. Een ander belangrijk onderwerp van de ondervraagden was het laden en lossen en de ladingzekering. Voor het snel en eenvoudig openen en sluiten van het zeil worden directe spanners gebruikt zonder band. Bovendien is het draagvermogen van de vloer ontworpen voor hoge heftruckasbelastingen tot 7.200 kilogram. Om de hoeveelheid werk bij het vastsjorren van de lading tot een minimum te beperken, is de KTT voorzien van een antislipvloer. Hier zijn de multiplex vloerpanelen voorzien van een antislipcoating, waardoor de ladingzekering aanzienlijk eenvoudiger en betrouwbaarder wordt. Chauffeurs, verladers en expediteurs besparen daarmee ook tijd omdat het moeizame neerleggen van antislipmatten wegvalt. Dankzij de glijwrijvingscoëfficiënt van µ* = 0,6 van de antislipcoating zijn bovendien minder sjormiddelen nodig. Voor een optimale ladingzekering staan in het geperforeerde stalen Vario-Fix buitenframe 24 paar spanbeugels ter beschikking, met 2.500 kilogram trekkracht per beugel. Uiteraard is dankzij de DIN-EN-12642 Code-XL-certificering bij een vormgesloten lading geen extra ladingzekering nodig.

Als add-on is de KTT uitgerust volgens de Daimler richtlijn 9.5. Daartoe behoren onder andere een palletaanslag en een verdubbeling van het kopschot. Om ervoor te zorgen dat voor de naleving van de Daimler richtlijn 9.5 bij het transport van laadkisten en omsnoerde lading geen planken meer nodig zijn, heeft de KTT een Kögel Strong & Go opbouw. Deze combineert de innovatieve opbouw van de NOVUM generatie met een met riemversterkingen versterkt Kögel Integral dakzeil. Voor gecertificeerd dranktransport is bij de Strong & Go opbouw bij eenlaagse en tweelaagse drankkratten op standaardpallets nog slechts één rij planken nodig in plaats van drie of vier rijen bij een normale opbouw. De KTT is ook uitgerust met een de-icing-systeem. Deze lange, opblaasbare luchtslang is onder het dakzeil gemonteerd. In opgeblazen toestand drukt deze slang de huif omhoog tot een enigszins “spits” dak om comfortabel en eenvoudig water, sneeuw en ijs te verwijderen die zich op het dak hebben verzameld. Chauffeurs voldoen daarmee aan hun verplichting om vóór aanvang van ritten water en ijs op het dak van de huifopbouw te verwijderen om ernstige ongelukken door vallende stukken ijs te voorkomen. Ter verhoging van de verkeersveiligheid en ter vermijding van ongelukken met afslaande combinaties in bochten is de lichtgewicht trailer voorzien van knipperende zijmarkeringslichten. Tot de andere individuele kenmerken behoren Kögel LUXIMA ronde ledlichten, één paar Kögel LUXIMA led-achteruitrijlampen aan de achterkant en één paar ter hoogte van de steunpoten, Kögel LUXIMA led-werklampen als interieurverlichting binnen op de voorwand gemonteerd, rubberen buffers, een over de breedte lopend rubberen deltaprofiel, een palletkist, twee grote gereedschapskisten, wielmoerbeschermkappen en nog veel meer.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

KerstMAN on tour in Beieren

Nooteboom introduceert nieuwe programm...

Allison versnellingsbakken 'made in Hu...

Kerst- en Nieuwjaarseditie Auto - en T...

Schorsing voertuig voor meerdere jaren...

Steeds meer vrouwen achter stuur van truck

DAF vindt de oudste truck nog in gebruik

Binnen vijf jaar voldoende truckparkings

Productie Scania Zwolle werkt voluit

Eerste TIR transport vanaf China naar ...


KerstMAN on tour in Beieren
MAN Truck & Bus ondersteunt de Kerstman voor het veertiende jaar en stuurt een feestelijk versierde en verlichte MAN TGX XXL 18.500 op Kersttour door Beieren. De trekker-/opleggercombinatie van de Kerstman reist tot 21 december naar tal van (kleuter)scholen, instellingen en Kerstmarkten. De leerlingen van de MAN-trainingsworkshop hebben met oog voor detail een rode MAN TGX XXL 18.500 inclusief oplegger omgebouwd tot traditionele MAN Christmas truck.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

D-tec
rino
advertise
snapon
HEBIC
Van Schaften Trucks
Trucks.nl
Hoornweg
Capriƫl Nederland
DHS
Middelbos
Kohl
Anema Trucks & Spare Parts
terberg
Cuppers
vdl
Trailned