home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 10 September 2018, 11.43 uur


Analyse verkeersdata helpt bij betere doorstroming

Met verkeersdata werken is te vergelijken met goud mijnen", stelt Gerard Eijkelenboom, programmamanager rijgedrag en doorstroming bij de Verkeersonderneming. Bij allebei moet je vier fases doorlopen, vertelde hij tijdens de VerkeersNet Academy over effectief datagebruik. Hij onderscheidt de fases zoeken naar goudmijnen, delven, vondsten op waarde schatten en het goud gebruiken.

Goud zoeken

Zo’n zes jaar werken ze nu met verkeersdata bij de Verkeersonderneming, het samenwerkingsverband van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. Aanleiding destijds van de oprichting van het ‘datateam’ was de bereikbaarheid in de regio Rotterdam verbeteren. In die zes jaar ontdekte het team dat je vier fases moet doorlopen om data effectief te kunnen gebruiken, vertelt Eijkelenboom. Het hele proces lijkt volgens hem erg op het mijnen van goud. Stap 1: ga op zoek naar goudmijnen. “Als je goed kijkt, barst het van de mijnen”, zegt Eijkelenboom. Hij wijst op data uit apps en uit boardcomputers in auto’s, maar ook op data uit ritregistratiesystemen en uit slimme camera’s. “De kunst is om te bedenken: waar kan ik wat mee? Wat ligt binnen mijn bereik? Is iets commercieel gevoelig? En hoe is de kwaliteit? Een goede illustratie is de data uit het Monitoring Rotterdam project. Voor dat project werden allerlei dingen gemeten in de stad op gebied van verkeer en vervoer – onder andere rijsnelheden. Toen dachten we: die data willen we hebben. Maar toen bleek dat het contract er niet op ingericht was. Op enig moment moest het project opnieuw aanbesteed worden. De gemeente Rotterdam dacht toen: dit is het moment om het beter te regelen. “In het nieuwe contract is het goed geregeld. We kunnen nu inloggen in een portal en hebben zo toegang tot de historische data.”

Wilt u het complete verhaal lezen? Neem dan nu een abonnement op de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld. Voor €113,50 per jaar (26x - inclusief BTW) mist u geen belangrijk transportnieuws meer! Meer informatie? Bel 0570-628 092 of stuur een email naar: post@atw.nl
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor

Nieuw magazine van Auto- en Transportw...

Continental heeft EU-goedkeuring voor ...

Trailerbouwer Van Eck Beesd failliet v...

Bronsema kiest voor Scania vrachtwagen

Stilstand dreigt voor nieuwe vrachtauto's

Volvo introduceert I-Save techniek

Nieuwe Scania-motoren op bauma geprese...

Paul Haverkamp nieuwe Algemeen Directe...

D-TEC toont kipper met een aluminium b...


Vito en V-Klasse krijgen sterkere motor
Zo langzamerhand begint ook 'elektrisch' in bestelautoland een steeds prangender onderwerp te worden. Op de Autosalon in Geneve liet Mercedes-Benz een nieuwe elektrische MPV zien, de EQV. Het is het zusje van de vernieuwde V-Klasse die er samen met de Vito ook stond. De belangrijkste vernieuwing voor beide: een diesel topmotorisering. Daarnaast, als voorbode op het elektrische geweld,

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

almic
rino
terberg
advertise
HEBIC
vdl
Cuppers
rdd
scania
Capriƫl Nederland
Hoornweg
Trailned
Middelbos
snapon
facebook
Trucks.nl
Autoboek International
baat