home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 17 Juli 2018, 14.26 uur


ILT beboet 103 truckchauffeurs voor voertuigrust

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in het eerste half jaar van 2018 103 boetes uitgeschreven aan chauffeurs die hun verplichte wekelijkse rust van minimaal 45 uur in de vrachtauto doorbrachten. De ILT handhaaft op het voertuigrustverbod dat sinds dit jaar van kracht is, na de uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

Concurrentie

Transportbedrijven en zelfstandige chauffeurs zijn verplicht om voldoende rusttijd buiten de vrachtwagen te plannen; de weekenden doorbrengen in de vrachtauto is verboden. Chauffeurs moeten juist de gelegenheid krijgen om tijdens rustmomenten los te komen van de werkomgeving; dat gebeurt onvoldoende als de verplichte wekelijkse rust in het voertuig wordt doorgebracht. Naast de broodnodige rust en maaltijden moeten chauffeurs ook gebruik kunnen maken van goede sanitaire voorzieningen en hun voertuig veilig en op de daarvoor bestemde parkeerplaats kunnen stallen. De uitspraak van het Hof moet zorgen voor een gelijk speelveld in Europa, zodat concurrentie tussen transportbedrijven mogelijk is, zonder dat dit leidt tot een verslechtering van de arbeidsomstandigheden.

Zorg voor chauffeurs

De ILT startte begin januari met het informeren van chauffeurs met folders in verschillende talen op alle grote verzorgingsplaatsen. Tijdens de maand februari controleerde de inspectie specifiek op het verbod. Daarna is de handhaving opgenomen in de reguliere vrachtvervoercontroles, tijdens weg- en bedrijfscontroles, alsook bijvoorbeeld controles op cabotage en overbelading. In het eerste half jaar van 2018 zijn 401 chauffeurs gecontroleerd.
Inmiddels zet de ILT ook aanvullende acties op. Zo is de inspectie in gesprek met de transportbranche, Rijkswaterstaat en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om het verbod op voertuigrust door te voeren. Centraal in deze overleggen staat de zorg voor chauffeurs. Door samen op te trekken wil de inspectie de aandacht richten op de arbeidsomstandigheden van -voornamelijk- Oost-Europese chauffeurs. Zij zijn vaak lange tijd van huis en brengen hun weekenden door in hun voertuigen op Nederlandse parkeerplaatsen.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Laagste winstniveau in jaren in transp...

Vervolg van het boek Dijkrijders versc...

Minister reikt awards uit op TLN-congres

ICT & Logistiek trekt een recordaantal...

De ZRD rijdt op 'eigen afval' met Blau...

Nieuw boek van Hans Stoovelaar: DAF F2800

Meer kilometers dan ooit door Nederlan...

Reactietijd chauffeur flink langzamer ...

Nikola toont waterstoftruck 'Tre' voor...

Meer veilige parkeerplaatsen voor truc...


Laagste winstniveau in jaren in transport en logistiek
De winsten in de transport en logistiek waren in het derde kwartaal van 2018 op het laagste niveau sinds begin 2014. Juist nu de economie goed draait, stijgen de prijzen nog steeds niet voldoende om de gestegen kosten te compenseren. De sector groeit minder hard dan in vorige kwartalen: 46% meldt een stijging van de bedrijvigheid, waar dat in het tweede kwartaal 56% was.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Middelbos
Trailer innovation
Trucks.nl
Kohl
Hoornweg
facebook
Van Schaften Trucks
vdl
HEBIC
snapon
D-tec
terberg
Capriƫl Nederland
rino
DHS
Trailned
advertise
Cuppers
Anema Trucks & Spare Parts