home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 09 Juli 2018, 14.03 uur


Socrates 2.0 lanceert raamwerk voor interactief verkeersmanagement

De publieke wegbeheerders en private serviceproviders in het Europese project Socrates 2.0 hebben verregaande afspraken gemaakt. Ze hebben een raamwerk ontwikkeld op basis waarvan ze hun verkeersinformatie- en navigatiediensten kunnen verbeteren en beter op weggebruikers kunnen afstemmen. In 2019 worden de diensten en ontwikkelde samenwerkingsmodellen getest tijdens pilots in Amsterdam, München, Antwerpen en Kopenhagen.

Het raamwerk dat de internationale serviceproviders, een autofabrikant, ITS-bedrijven en wegbeheerders hebben opgesteld, bestaat uit diverse samenwerkingsmodellen en een visie op publiek-private samenwerking in verkeersmanagement. De visie maakt de omslag van het traditioneel managen en beïnvloeden van verkeersstromen, naar het gezamenlijk en real-time ondersteunen van weggebruikers.

Onderdeel van de samenwerkingsmodellen is een zogenoemd coördinatiemodel. Hiermee komen de betrokken partijen overeen op welk detailniveau ze samenwerken en wat ieders rol daarbij is. Ook is uitgewerkt op welke verschillende manieren de gegevensuitwisseling tussen publieke wegbeheerders en private serviceproviders gecoördineerd kan worden: met of zonder intermediair, en welke vormen van intermediair-schap er mogelijk zijn. Dat kan bijvoorbeeld een organisatie zijn, publiek of privaat, maar ook een ‘trusted’ party of een systeem.

Sim spreiden

Verder zijn in het project drie diensten in meerdere gebruikerstoepassingen uitgewerkt. Het gaat om diensten op het gebied van: slim spreiden van verkeer, actuele snelheid en rijstrook-advies en lokale informatie over (tijdelijke) wegafsluitingen en gevaarlijke situaties. Vier pilots gaan per gebruikerstoepassing experimenteren met verschillende coördinatiemodellen en vormen van intermediair-rollen. Op basis van de resultaten van de pilots wordt het raamwerk doorontwikkeld.

Een van de pilots vindt in 2019 plaats in Amsterdam. De partners in de Praktijkproef Amsterdam (PPA), waaronder de gemeente en de provincie, en de Socrates 2.0-consortiumpartners werken komende maanden gezamenlijk de opzet voor deze proef uit. Ze bepalen welke slimme diensten en toepassingen het meest relevant zijn en welke samenwerkingsmodellen getest worden per toepassing. De proef in Amsterdam is de meest omvangrijke proef: 6.000 mensen gaan de nieuwe services testen. In de andere drie steden, München, Antwerpen en Kopenhagen, doen 1.000 proefpersonen mee.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Buitenlandse chauffeurs betrokken bij ...

Rijbewijsregels versoepeld voor mensen...

Maak appen achter het stuur onmogelijk

RAI Vereniging en AutomotiveNL bundele...

Transport Compleet Gorinchem met beken...

Socrates 2.0 lanceert raamwerk voor in...

Online truck samenstellen met DAF Conf...

Nog zuinigere diesels voor Toyota Proace

Pilot LZV Vlaanderen inmiddels van start

EP-leden verwerpen Mobiliteitspakket


Buitenlandse chauffeurs betrokken bij 40% truck-incidenten
Bij circa 40% van de vrachtwagen-incidenten is sprake van buitenlandse chauffeurs. Tevens blijkt dat trucks slechts 0,4% van de opstoppingen in Nederland veroorzaken. Dat meldt Stichting Incident Meldingen Vrachtauto’s (Stimva), die vorig jaar een toename zag in het aantal incidenten met vrachtwagens.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
HEBIC
vdl
Cuppers
IAA
Anema Trucks & Spare Parts
Trucks.nl
DHS
Hoornweg
Trailned
D-tec
Capriƫl Nederland
Middelbos
advertise
Van Schaften Trucks
terberg
rino
Trailer innovation
facebook
Kohl
snapon