home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 25 Juni 2018, 12.04 uur


Veilige Volvo FMX Safety Truck voor Vrijbloed

Net als Volvo Trucks heeft ook Vrijbloed Transport veiligheid hoog in het vaandel. Het veiligheidsbeleid van de wegenbouw tranporteur uit Haarlem richt zich enerzijds op het creëren van een veilige werkplek voor de chauffeur met goed zicht rondom de vrachtauto en anderzijds op het vergroten van de bewustwording van de omgeving waar de vrachtwagen in manoeuvreert. Daarom zet men twee speciale Volvo Trucks FMX 10x4 in Safety Truck uitvoering in.

De voertuigen werden geleverd door Volvo Trucks-dealer Van der Linden van Sprankhuizen uit Broek op Langedijk en zijn uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en herkenbaar aan hun crash test kleuren, waardoor ze het thema veiligheid op een overduidelijke wijze uitstralen. “Gekeken naar ons veiligheidsbeleid en de eisen die wij aan onze vrachtauto’s stellen, is het een logische keuze om in dit project mee te gaan”, zegt Mathijs Vrijbloed over hun keuze voor deze opvallende verschijning. Al sinds de oprichting in 1927 focust Volvo Trucks zich op een verbetering van de verkeersveiligheid. Zowel voor de chauffeur als voor medeweggebruikers. Volvo Trucks’ visie is dan ook het aantal dodelijke verkeersongevallen terug te dringen en toe te werken naar zero accidents. Om dat te bereiken en de bewustwording voor een veiliger weggedrag op de kaart te zetten, introduceerde Volvo Trucks Nederland vorig jaar de FH in Safety Truck uitvoering. Dat deze speciale uitvoering nu ook op een FMX beschikbaar is, is nieuw. “Wij vinden het belangrijk dat onze chauffeur goed kan zien wat er om hem heen gebeurt, maar ook opvalt in het verkeer. De felle kleuren van de Safety Truck passen wat ons betreft in deze strategie”, aldus Mathijs Vrijbloed. Bovenwettelijke maatregelen Vrijbloed Transport deelt de kernwaarde veiligheid met Volvo Trucks. “In onze ogen is er in de wegenbouw geen ruimte voor iets anders dan het allerbeste”, zegt Mathijs Vrijbloed. “Onze chauffeurs werken dagelijks in de grote steden, waar ze te maken krijgen met krappe straten vol overstekende voetgangers en fietsers. Om de veiligheid van deze medeweggebruikers te vergroten, nemen wij standaard al enkele bovenwettelijke maatregelen, zoals het voeren van een clean window policy en het plaatsen van camera’s voor extra zicht rondom de vrachtwagen.”

Om de medeweggebruikers nog eens extra te attenderen op de dode hoek die een vrachtauto kent, voert Vrijbloed Transport al ruim vijftien jaar de zogenaamde dode hoek sticker. “Wij zijn het eerste bedrijf dat gebruik maakte van deze dode hoek strepen om weggebruikers alert te maken op de gevaren van de dode hoek. Enkele gemeentes hebben inmiddels het voorbeeld van deze maatregelen overgenomen”, vult Vrijbloed aan. De Volvo FMX 10x4 met 47 ton GVW en een X-High chassis is speciaal ontworpen voor het zwaardere werk. Hij is robuust gebouwd, kent een lage instap en is overzichtelijk. De hoog geplaatste luchtbalgen en stabilisatoren resulteren in een chassis met een zeer hoge bodemvrijheid en een uiterst comfortabel weggedrag. Het chassis heeft daarnaast ook nog eens een laag eigen gewicht. Verder is het chassis voorzien van een zeer sterke 10-tons gestuurde naloopas, die het voertuig zeer wendbaar maakt. Door de driedelige stalen bumper en een centraal geplaatste trekpen is de FMX-cabine uitermate geschikt voor de zware eisen in de bouw. Daarnaast zijn de trucks uitgerust met een I-Shift versnellingsbak met speciale constructie software. De spiegels met de ranke spiegelsteunen zorgen voor een ruimer zichtveld voor de chauffeur. “We zetten een vrachtwagen helemaal naar onze hand, zodat we het maximale uit het voertuig kunnen halen in onze werkzaamheden. We hebben de Safety Truck besteld in meerdere configuraties, zodat de ‘toverballen’, zoals ze door de chauffeurs worden genoemd, in aanraking komen met verschillende facetten als knijperwerkzaamheden en kippertransport. Ook zetten we ze in als mentorauto en geven wij er dode hoek lessen mee op scholen om zo de bewustwording van een vrachtwagen in het verkeer bij kinderen te vergroten”, besluit Mathijs Vrijbloed.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Team De Rooy als enige compleet aan d...

Visbeen en Post-Kogeko fuseren samen t...

Eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

Broshuis multifuctioneel containerchas...

Paccar toont waterstoftruck en elektri...

Beste verkopen voor Daimler Trucks in ...

Nooteboom introduceert nieuwe programm...

Roger Alm nieuwe topman Volvo Group

19 gemeenten gaan voor Green Deal ZES

Jan de Wit Group realiseert met nieuwe...


Team De Rooy als enige compleet aan de finish Dakar 2019
Met de derde plaats in het eindklassement voor Gerard de Rooy en drie etappeoverwinningen – Ton van Genugten schreef ook de laatste etappe nog even op zijn naam – kijkt Petronas Team De Rooy Iveco met een toch wel tevreden gevoel terug op de Dakar Rally 2019.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Anema Trucks & Spare Parts
advertise
DHS
facebook
Hoornweg
Middelbos
baat
D-tec
Cuppers
Capriƫl Nederland
Trailned
terberg
snapon
rino
Trucks.nl
HEBIC
vdl