home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 18 Juni 2018, 16.49 uur


20% minder verliesuren na analyse verkeersdata

Verkeersdata verzamelen, analyseren en er op anticiperen kan het aantal voertuigverliesuren verminderen met 10 tot 20 procent. Dat stellen Roger Demkes en Gerard Eijkelenboom, respectievelijk directeur en programmamanager bij De Verkeersonderneming. Met verkeersdata werken is makkelijker dan veel mensen denken, benadrukken ze.

Wegbeheerders die problemen hebben met de doorstroming op een weg, doen er goed aan om verkeersdata te verzamelen, analyseren en er naar te handelen, weet Eijkelenboom. “Met data-analyse kunnen wij – samen met wegbeheerders – tussen de 10 en 20 procent voertuigverliesuren winnen in de regio Rotterdam. Die stelling durf ik wel aan. Misschien is het in andere regio’s zelfs nog wel meer.” Met voertuigverliesuren wordt bedoeld: het totaal aantal uren dat voertuigen vertraging hebben of stilstaan als gevolg van file of beperking – in vergelijking met de normale situatie.

Beter inregelen

Veel is al te winnen bij het beter inregelen van systemen, vertellen Demkes en Eijkelenboom. Ze wijzen op het project Moving Traffic. De samenwerkende partners zijn hiermee vorig jaar genomineerd voor een prijs van het platform WoW (Wegbeheerders ontmoeten Wegbeheerders). Binnen Moving Traffic kijken experts hoe matrixborden boven de weg, verkeerslichten bij op- en afritten, toeritdoseringen en dynamische snelheidsbeperkingen nog beter kunnen worden afgesteld zodat het de doorstroming bevordert. Ze ontwikkelen nieuwe algoritmes en/of instellingen en stellen die waar nodig ook weer bij. Op het stuk A20 aan de noordzijde van Rotterdam leidde dit tot een afname van gemiddeld 14 procent aan voertuigverliesuren.

Ook de afwikkeling van incidenten kan verbeterd worden met behulp van data. Hier is flinke vooruitgang te boeken, onderstreept Eijkelenboom. “28 procent van de files in onze regio is het gevolg van incidenten.” Hij en Demkes laten een onderzoek zien over ongevallendetectie via crowdsourcing. Ongevallen worden 7 tot 11 minuten eerder gedetecteerd als weggebruikers via navigatieapps Waze en Flitsmeister meldingen doorgeven, zo blijkt. De Verkeersonderneming kijkt samen met Rijkswaterstaat, Waze en Flitsmeister hoe deze meldingen op een goede manier in het incidentmanagementproces van Rijkswaterstaat kunnen worden opgenomen.

Veel inzichten

Verkeersdata inzetten levert gigantisch veel inzichten op in verbeteringen, zegt Eijkelenboom. “Voor de maatschappij betekent het betere doorstroming, maar het is ook goed voor de verkeersveiligheid en het milieu. En voor het bedrijfsleven betekent het naast deze punten ook besparing op brandstof, onderhoud en schade.” De monden gaan vaak open als Demkes deze inzichten deelt tijdens lezingen, vertelt hij. Op veel plekken in het land hoor je: ‘hier moeten we ook wat mee!'” Dat het voor veel mensen nieuw is, begrijpt hij. “Veel kleinere gemeentes hebben maar één medewerker verkeer. Die denkt daar geen tijd voor te hebben naast alle dagelijkse bezigheden. Een ander deel van de verklaring is dat veel mensen data-analyse iets voor de technogeeks vinden.”

Weer bijstellen

Hij en Eijkelenboom benadrukken dat veel nu al mogelijk is. De moederorganisaties van De Verkeersonderneming, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam, de MRDH en de gemeente Rotterdam, zetten dan ook volop in op data-analyse. Werken met data is wel ‘trial and error’, stellen de heren. Eijkelenboom: “Het is een hypothese maken, en die, als de praktijk anders uitwijst, weer bijstellen. Maar naarmate je steeds meer data hebt, kun je steeds feitelijkere onderbouwingen maken. Zowel voor de ‘quick wins’ als voor de langere termijn. En let wel: 5 jaar geleden konden we dit nog niet. We worden geholpen door de technologische ontwikkelingen.”

De potentie van data-analyse is volgens Demkes en Eijkelenboom nog lang niet ten volle benut. De Verkeersonderneming is inmiddels aan het onderzoeken in hoeverre verkeersdata kan worden gecombineerd met kennis van de gebruiker van de netwerken, om zo tot nieuwe inzichten te komen. De verwachting is dat op basis van die inzichten weer nieuwe ideeën en maatregelen worden ontwikkeld die leiden tot betere bereikbaarheid en doorstroming.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Frankrijk gaat naar veertig ton totaal...

PNO Nederland mikt op groei

CornerEye voor MAN TGS en TGX goedgekeurd

Slimme logistiek kan al 50 procent emi...

NIWO komt graag in contact met Engelan...

Actros SilverStar Edition steelt de sh...

DR!VE bereidt sector Transport en Logi...

IAA 2018, groot, groter grootst !

Uitstel vrijstellingsregeling C-rijbewijs

Ford start productie van elektrische S...


Frankrijk gaat naar veertig ton totaalgewicht
Frankrijk gaat grenzen stellen aan het totaalgewicht van vrachtauto’s. Het land komt met een wetswijziging waardoor het verboden wordt om met 44 ton totaalgewicht vanuit omliggende landen Frankrijk binnen te rijden. Veertig ton wordt het maximum. Binnen Frankrijk geldt 44 ton als maximaal toegestane massa. Op dit moment wordt het ook toegestaan om bijvoorbeeld vanuit België met een dergelijke massa naar Frankrijk te rijden,

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Van Schaften Trucks
Trucks.nl
facebook
Cuppers
Trailned
vdl
rino
snapon
Trailer innovation
Kohl
D-tec
DHS
Anema Trucks & Spare Parts
HEBIC
advertise
terberg
Middelbos
Hoornweg
Capriƫl Nederland