home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 14 Juni 2018, 16.29 uur


CNV-voorzitter reageert op wegstemmen mobiliteitspakket in Europees Parlement

Het Europees Parlement (EP) stemde tegen nieuwe regels voor het internationaal vrachtverkeer. Die zouden een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie op de transportmarkt. Het voorstel was gedaan door de transportcommissie van het Europese Parlement. Nu het voorstel in het Parlement is verworpen, moet het als geheel plenair behandeld worden in het EP, waar er nog van alles aan gewijzigd kan worden. Het CNV vond het voorliggende voorstel volstrekt te kort schieten en mogelijk de deur openzetten voor misbruik en is verheugd met de uitkomst van de stemming.

CNV-voorzitter Maurice Limmen: "Goed nieuws. Dit was een beroerd voorstel dat desastreuse gevolgen zou hebben gehad voor Nederlandse chauffeurs en voor de Nederlandse transportsector. Die regels hoeven helemaal niet te worden aangepast, maar de huidige regels moeten worden gehandhaafd. Dit was weer zo’n pakket met voorstellen waar Europa de zaken onnodig ingewikkeld maakt. Onze oproep aan het EP is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt. Het probleem is juist het internationale vervoer. De bijvoorbeeld Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Dat is dus ten nadele van Nederlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs. Daar zou dit voorstel geen enkele verbetering in aanbrengen. Daarmee blijft gelijk loon voor gelijk werk dus ver weg. Die oneerlijke concurrentie raakt aan de banen van tienduizenden Nederlandse chauffeurs. Zowel in termen van verdringing als de druk op de lonen. Het EP moet dus aan de bak om ‘gelijk loon voor gelijk werk’ ook voor vrachtwagenchauffeurs voor elkaar te krijgen. Het is niet voor niets dat de vakbonden en TLN in gezamenlijkheid hebben gezegd dat transport in zijn volledigheid onder de detacheringsrichtlijn zou moeten vallen. Juist in het belang van de Nederlandse transportsector."

Wat moet gebeuren?

Maurice Limmen: "Onze oproep aan het Europees Parlement is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt. Al het mooi gepraat over een sociaal Europa, een heuse sociale pijler die met veel tromgeroffel is aanvaard, is allemaal geen knip voor de neus waard als je dat niet invult met concrete daden op terreinen waar de Europese Unie echt over gaat: zoals grensoverschrijdende arbeid en de interne markt. Een sociaal Europa is er pas als er gelijk loon voor gelijk werk is."
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Buitenlandse chauffeurs betrokken bij ...

Rijbewijsregels versoepeld voor mensen...

Maak appen achter het stuur onmogelijk

RAI Vereniging en AutomotiveNL bundele...

Transport Compleet Gorinchem met beken...

Socrates 2.0 lanceert raamwerk voor in...

Online truck samenstellen met DAF Conf...

Nog zuinigere diesels voor Toyota Proace

Pilot LZV Vlaanderen inmiddels van start

EP-leden verwerpen Mobiliteitspakket


Buitenlandse chauffeurs betrokken bij 40% truck-incidenten
Bij circa 40% van de vrachtwagen-incidenten is sprake van buitenlandse chauffeurs. Tevens blijkt dat trucks slechts 0,4% van de opstoppingen in Nederland veroorzaken. Dat meldt Stichting Incident Meldingen Vrachtauto’s (Stimva), die vorig jaar een toename zag in het aantal incidenten met vrachtwagens.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
D-tec
Trailer innovation
Hoornweg
vdl
DHS
terberg
Kohl
advertise
Van Schaften Trucks
Cuppers
HEBIC
Trucks.nl
Middelbos
snapon
Capriƫl Nederland
Anema Trucks & Spare Parts
Trailned
IAA
facebook
rino