home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 14 Juni 2018, 16.29 uur


CNV-voorzitter reageert op wegstemmen mobiliteitspakket in Europees Parlement

Het Europees Parlement (EP) stemde tegen nieuwe regels voor het internationaal vrachtverkeer. Die zouden een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie op de transportmarkt. Het voorstel was gedaan door de transportcommissie van het Europese Parlement. Nu het voorstel in het Parlement is verworpen, moet het als geheel plenair behandeld worden in het EP, waar er nog van alles aan gewijzigd kan worden. Het CNV vond het voorliggende voorstel volstrekt te kort schieten en mogelijk de deur openzetten voor misbruik en is verheugd met de uitkomst van de stemming.

CNV-voorzitter Maurice Limmen: "Goed nieuws. Dit was een beroerd voorstel dat desastreuse gevolgen zou hebben gehad voor Nederlandse chauffeurs en voor de Nederlandse transportsector. Die regels hoeven helemaal niet te worden aangepast, maar de huidige regels moeten worden gehandhaafd. Dit was weer zo’n pakket met voorstellen waar Europa de zaken onnodig ingewikkeld maakt. Onze oproep aan het EP is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt. Het probleem is juist het internationale vervoer. De bijvoorbeeld Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Dat is dus ten nadele van Nederlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs. Daar zou dit voorstel geen enkele verbetering in aanbrengen. Daarmee blijft gelijk loon voor gelijk werk dus ver weg. Die oneerlijke concurrentie raakt aan de banen van tienduizenden Nederlandse chauffeurs. Zowel in termen van verdringing als de druk op de lonen. Het EP moet dus aan de bak om ‘gelijk loon voor gelijk werk’ ook voor vrachtwagenchauffeurs voor elkaar te krijgen. Het is niet voor niets dat de vakbonden en TLN in gezamenlijkheid hebben gezegd dat transport in zijn volledigheid onder de detacheringsrichtlijn zou moeten vallen. Juist in het belang van de Nederlandse transportsector."

Wat moet gebeuren?

Maurice Limmen: "Onze oproep aan het Europees Parlement is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt. Al het mooi gepraat over een sociaal Europa, een heuse sociale pijler die met veel tromgeroffel is aanvaard, is allemaal geen knip voor de neus waard als je dat niet invult met concrete daden op terreinen waar de Europese Unie echt over gaat: zoals grensoverschrijdende arbeid en de interne markt. Een sociaal Europa is er pas als er gelijk loon voor gelijk werk is."
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Frankrijk gaat naar veertig ton totaal...

PNO Nederland mikt op groei

CornerEye voor MAN TGS en TGX goedgekeurd

Slimme logistiek kan al 50 procent emi...

NIWO komt graag in contact met Engelan...

Actros SilverStar Edition steelt de sh...

DR!VE bereidt sector Transport en Logi...

IAA 2018, groot, groter grootst !

Uitstel vrijstellingsregeling C-rijbewijs

Ford start productie van elektrische S...


Frankrijk gaat naar veertig ton totaalgewicht
Frankrijk gaat grenzen stellen aan het totaalgewicht van vrachtauto’s. Het land komt met een wetswijziging waardoor het verboden wordt om met 44 ton totaalgewicht vanuit omliggende landen Frankrijk binnen te rijden. Veertig ton wordt het maximum. Binnen Frankrijk geldt 44 ton als maximaal toegestane massa. Op dit moment wordt het ook toegestaan om bijvoorbeeld vanuit België met een dergelijke massa naar Frankrijk te rijden,

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Cuppers
Van Schaften Trucks
Trailned
Trailer innovation
facebook
HEBIC
Middelbos
Anema Trucks & Spare Parts
D-tec
terberg
snapon
DHS
advertise
vdl
Capriƫl Nederland
Trucks.nl
rino
Kohl
Hoornweg