home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 07 Juni 2018, 10.13 uur


Superasfalt op N249

Op de provinciale weg N249 (vlakbij de rotonde Molenvaart – Kerkweg in Anna Paulowna) ligt sinds vandaag een nieuw soort asfalt op basis van epoxybitumen. Het gaat om een innovatie die na de eerste laboratoriumtesten nu klaar is voor de volgende fase: een proefvak over een lengte van zo’n 90 meter. Het zal de weggebruiker niet opvallen, maar dit superasfalt kan tot wel drie keer langer mee dan gewoon asfalt. De proef is een initiatief van de provincie Noord-Holland in samenwerking met Dura Vermeer en de TU Delft.

Asfalt bestaat uit steen en bitumen. Bitumen is als het ware het bindmiddel van het asfalt. Het maakt het asfalt hard en zeer draagkrachtig. Epoxybitumen bevat kunststof dat de prestatie van het asfalt sterk verbetert. Een normale asfaltdeklaag gaat, afhankelijk van het type en het gebruik, zo’n 10 tot 15 jaar mee. Met dit nieuwe mengel kan de levensduur van het asfalt tot wel drie keer verlengd worden. Dat levert niet alleen een besparing op in het onderhoud van wegen, maar beperkt ook de overlast voor weggebruikers én het materiaalverbruik neemt af.

Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit) is blij met deze primeur: “Voor mij is dit wederom een prachtig voorbeeld van een innovatie die in Noord-Holland op de weg in de praktijk wordt getest. Een heel belangrijke mijlpaal in het innovatieproces waarmee grootschalige toepassing weer een stapje dichterbij is.”

Testen in de praktijk

Het proefvak op de N249 is zo’n 300 m2 en werd op 6 juni aangebracht door Dura Vermeer (een van de combinanten van gebiedsaannemer Waaksaam), nadat er bij de asfaltcentrale in Eemnes al meerdere proeven waren gedaan. De testen bij de centrale verliepen voorspoedig. Toch was het spannend wat het transport naar locatie met het mengsel zou doen. Voordat de weg opengesteld is voor het verkeer, is het wegdek voor de veiligheid van de weggebruikers getest op onder andere de stroefheid. In september staat de volgende proef op de planning. Dan krijgt de N502 bij Groote Keeten een proefvak van in totaal 3.000 m2 met het nieuwe asfalt. Om asfalt met en zonder epoxybitumen goed te kunnen vergelijken worden hier beide soorten asfalt aangebracht.



Onderzoek

Epoxybitumen heeft zijn waarde in asfalt op brugdekken al lang bewezen. In de wegenbouw in Nieuw-Zeeland vinden ook al geruime tijd proeven plaats met een soortgelijk mengsel. De TU Delft en Dura Vermeer gaan de komende vijf jaar onderzoek doen om de samenstelling van dit nieuwe mengsel verder te verbeteren.Om de levensduur te testen voert de TU Delft versnelde proeven uit.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

20% minder voertuigverliesuren na anal...

DAF CF en XF: Sloveense Truck van het ...

Duurzaam bandenbeleid levert grote co2...

Vloeistofdichte kipper voor Jan Bakker...

CNV-voorzitter reageert op wegstemmen ...

500 DAF's voor Girteka Logistics in be...

Winst in transportsector onder druk do...

Eerste Volvo LNG-trucks in Nederland i...

TRAXEE-fleetmanagement systeem voor kl...

Winnaar van eerste NK Veiligste Chauff...


20% minder voertuigverliesuren na analyse verkeersdata
Verkeersdata verzamelen, analyseren en er op anticiperen kan het aantal voertuigverliesuren verminderen met 10 tot 20 procent. Dat stellen Roger Demkes en Gerard Eijkelenboom, respectievelijk directeur en programmamanager bij De Verkeersonderneming.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Trailer innovation
D-tec
Capriƫl Nederland
Trucks.nl
DHS
advertise
Kohl
Van Schaften Trucks
snapon
facebook
Anema Trucks & Spare Parts
Middelbos
rino
Trailned
vdl
terberg
Cuppers
Hoornweg