home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 05 Juni 2018, 10.25 uur


Nieuwe maatregelen tegen oneerlijke conccurentie

De Transport en Toerisme commissie in het Europees Parlement heeft een flinke stap gezet naar het bestrijden van de oneerlijke concurrentie in het Europese wegvervoer. In een stemming die de inzet van het EP bepaalde voor de hervorming van de rij en rusttijden, de cabotageregels en de toepassing van de detacheringsrichtlijn. CDA-Europarlementariër Wim van de Camp, rapporteur namens de EVP voor het pakket: “Het was een mijl-op-zeven maar het is ons gelukt om de handhaving te verankeren in de wetgeving en de oneerlijke prijsconcurrentie op de binnenlandse markt aan te pakken. De vakbonden hadden dit eigenlijk twintig jaar geleden al moeten doen, maar beter laat dan nooit.”

De tegenstellingen tussen de perifere landen (zoals Portugal, Estland en Bulgarije) en de kernlanden (zoals Duitsland en Nederland) waren tijdens de onderhandelingen zeer groot. “We zijn niet bang voor concurrentie, maar dan moet deze op kwaliteit en vergelijkbare prijzen plaatsvinden en niet op arbeidsvoorwaarden. Daarom is het van belang dat binnenlands transport door Europese chauffeurs vanaf dag 1 onder de detacheringsregels vallen. Het prijsvoordeel van Oost-Europese chauffeurs valt daardoor in Nederland weg. En voor internationale transport wordt de handhaving verzwaard doordat de inspecties langs de weg, zonder vrachtwagens fysiek te stoppen, toegang krijgen tot de tachograaf gegevens en snel kunnen bepalen of chauffeurs zich aan de rij en rusttijden houden.”

In de aangenomen teksten staat onder andere dat chauffeurs hun weekendrust op speciale parkeerplaatsen nemen, waar alle voorzieningen ook aanwezig zijn en chauffeurs minstens iedere drie weken een lang weekend terug naar huis gaan. “Wat mij betreft mogen vrachtwagens op termijn alleen nog op speciale parkeerplaatsen overnachten. Die vuiligheid en onveiligheid die je nu soms tegenkomt langs de snelweg zijn onacceptabel. In het akkoord is het gelukt om deze parkeerplaatsen verplicht te maken voor de reguliere weekendrust van 2 dagen. Chauffeurs hebben in heel de EU recht op fatsoenlijke en moderne parkeerplaatsen.”

Tegelijkertijd stelt Van de Camp moeten ook realistisch zijn. “Als de EU te draconische maatregelen neemt jagen we Oost- en Zuid-Europese chauffeurs van de markt af, en krijgen we daar Oekraïense en Turkse chauffeurs voor terug die veel verder onder de Nederlandse prijzen werken. Voor Nederlandse chauffeurs is het beter om Europese collega’s te hebben die zich aan Europese regels houden dan niet-Europese cowboys die maandenlang in hun cabine wonen en onze regels aan hun laars lappen."

Reactie CNV

De transportcommissie van het Europees Parlement heeft de nieuwe regels voor internationaal vrachtverkeer aangenomen. Die zouden een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie op de transportmarkt. Zo zijn er nieuwe regels voor detachering, rij- en rusttijden en cabotage (binnenlandse ritten door een buitenlands bedrijf). Het CNV vindt dat de regels te kort schieten en mogelijk de deur openzetting voor misbruik.

CNV voorzitter Maurice Limmen: ‘Een beroerd voorstel. Die regels hoeven helemaal niet worden aangepast, maar de huidige regels moeten worden gehandhaafd. Cabotage valt al onder de detacheringsrichtlijn, alleen wordt er in Nederland nauwelijks op gehandhaafd. Dit is weer zo’n voorstel waar Europa de zaken onnodig ingewikkeld maakt. Het troebele compromis waartoe ze nu besluiten zet de deur open voor verder misbruik.’

Limmen: “Het springende punt is juist het internationale vervoer. De bijvoorbeeld Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Dat is dus ten nadeel van Nederlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs. Daar brengt dit akkoord geen enkele verbetering in aan en daarmee blijft gelijk loon voor gelijk werk dus ver weg. Dat is een hele grote teleurstelling. Hopelijk kan dit tijdens de plenaire stemming nog worden gecorrigeerd en anders is het aan de lidstaten om wel het juiste te doen. Minister Van Nieuwenhuizen moet dus aan de bak in Europa om ‘gelijk loon voor gelijk werk’ ook voor vrachtwagenchauffeurs voor elkaar te krijgen.’
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

20% minder voertuigverliesuren na anal...

DAF CF en XF: Sloveense Truck van het ...

Duurzaam bandenbeleid levert grote co2...

Vloeistofdichte kipper voor Jan Bakker...

CNV-voorzitter reageert op wegstemmen ...

500 DAF's voor Girteka Logistics in be...

Winst in transportsector onder druk do...

Eerste Volvo LNG-trucks in Nederland i...

TRAXEE-fleetmanagement systeem voor kl...

Winnaar van eerste NK Veiligste Chauff...


20% minder voertuigverliesuren na analyse verkeersdata
Verkeersdata verzamelen, analyseren en er op anticiperen kan het aantal voertuigverliesuren verminderen met 10 tot 20 procent. Dat stellen Roger Demkes en Gerard Eijkelenboom, respectievelijk directeur en programmamanager bij De Verkeersonderneming.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
vdl
Trailer innovation
Hoornweg
Middelbos
rino
Anema Trucks & Spare Parts
D-tec
terberg
Capriƫl Nederland
Kohl
advertise
DHS
facebook
snapon
Trailned
Trucks.nl
Cuppers
Van Schaften Trucks