home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 24 Mei 2018, 13.47 uur


Pakketbezorging slimmer door samenwerking

Pakketbezorger DPD en onderzoeksorganisatie TNO starten een strategisch partnership om technische vernieuwing in de logistieke sector naar een hoger niveau te tillen en te versnellen. De partijen richten zich op innovatie met betrekking tot voertuigen, data-analytics, robotisering en automatisering. Op basis van een gezamenlijke innovatieagenda ontwikkelen TNO en DPD concrete projecten waarbinnen geexperimenteerd kan worden. De eerste concrete uitwerking van het partnership is het project SOLiD, gericht op een zelf-organiserend pakketbezorgingssysteem.

Eerste projecten

Voor het SOLiD project werken DPD en TNO samen met diverse gemeenten en vier universiteiten gezamenlijk aan onderzoek en experimenten om het pakketbezorgingssysteem verder zelf-organiserend te laten verlopen. Een ander belangrijk onderwerp op de innovatieagenda is duurzaamheid. Zo wordt nu haalbaarheidsonderzoek gedaan naar zero emissie pakketbezorging in Rotterdam.

Eric Dietz, CEO bij DPD Nederland: "Als gevolg van de groei van e-commerce en vraag naar bezorgingen, neemt de markt van pakketbezorging een steeds grotere vorm aan. Dat heeft invloed op de maatschappij en op het milieu. Denk aan uitstootgassen in dichtbevolkte steden. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en een toepassing van nieuwe technologie. Dit vergt innovatie in de sector en om dit te versnellen zoeken we wegen binnen en buiten onze organisatie. Onze ambitie is om het leven in en rond steden te verbeteren. De samenwerking met TNO zorgt voor een stroomversnelling en helpt ons deze ambitie te realiseren."

Paul van den Avoort, Director Mobility, Logistics & Smart Cities bij TNO: "Dit partnership verkort de time to market van innovaties. We kunnen versneld innovaties in de praktijk toetsen en vervolgens in 1 moeite door ontwikkelen en implementeren door een kundige marktleider als DPD. Al doende leren we en sturen we bij. Het is vooral van belang om te beginnen, zodat de markt op een verantwoordelijke manier de wensen van de consument kan blijven vervullen. Met de gezamenlijke innovatieagenda en de samenwerking kunnen we bestaande kennis eenvoudiger inzetten en de huidige uitdagingen op het gebied van mobiliteit en verstedelijking het hoofd bieden."
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Nieuw magazine van Auto- en Transportw...

Continental heeft EU-goedkeuring voor ...

Trailerbouwer Van Eck Beesd failliet v...

Bronsema kiest voor Scania vrachtwagen

Stilstand dreigt voor nieuwe vrachtauto's

Volvo introduceert I-Save techniek

Nieuwe Scania-motoren op bauma geprese...

Paul Haverkamp nieuwe Algemeen Directe...

D-TEC toont kipper met een aluminium b...

Opfrisbeurt voor Mercedes-Benz Vito


Nieuw magazine van Auto- en Transportwereld
De lezers en belangstellenden van vak-/nieuwsblad Auto- en Transportwereld (ATW) ontvangen vandaag de eerste uitgave van de ATW Special Edition. Een mijlpaal in de 71-jarige geschiedenis van ATW. Voor het eerst niet op het reguliere ca. A3-formaat, maar op een ca. A4-formaat. Handzaam formaat en gehecht. Inclusief beursplattegrond en deelnemerslijst.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Middelbos
advertise
almic
rino
Cuppers
Capriƫl Nederland
vdl
Hoornweg
Trucks.nl
HEBIC
snapon
facebook
terberg
Trailned
Autoboek International
scania
baat
rdd