home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 22 Mei 2018, 16.24 uur


Stummeltrans neemt laatste PGR uit Zwolle in gebruik

Bertus Stummel van het gelijknamige transportbedrijf Stummeltrans BV uit Meppel nam onlangs de sleutels in ontvangst van de laatste Scania uit de PGR modelreeks die het Zwolse fabrieksterrein verliet. Het voertuig – een Scania P450 trekker met een Highline cabine – wordt ingezet voor de RMO (Rijdende Melk Ontvangst). Naast het lage brandstofverbruik van de 13-liter SCR-only motor scoort de Scania met name vanwege de comfortabele lage instap en het onovertroffen zicht rondom. De truck was tevens het laatste PGR-model dat het terrein van Scania Production Zwolle verliet. Reden om deze mijlpaal extra aandacht te geven.

In 1986 nam Stummel de eerste Scania in gebruik. Dat was destijds een 92M, toen al met de lage P-cabine. Nu, dertig jaar later, is de P-cabine een vaste verschijning in de vloot. Het vermogen en het koppel van de truck is daarentegen flink gestegen. Met 450 pk en 2.350 Nm biedt de nieuwe truck een betere brandstofefficiency en alle reserves die Stummel nodig heeft om een volle melktrailer over smalle provinciale wegen naar de fabrieken van Friesland-Campina in Noord Nederland (Leeuwarden en Workum) te brengen.

Bertus Stummel licht toe waarom de trucks die reserves hard nodig hebben: “Wij rijden jaarlijks zo’n 250.000 km met een truck. Met een vijfkoppige ploeg kunnen wij de truck dan 24 uur per dag en zeven dagen per week in de vaart houden. Dat stelt hoge eisen aan de truck en de trailer. Na vier jaar en 1 miljoen op de teller wordt hij dan weer ingeruild.” De P-cabine is in zijn ogen de optimale truck voor een dergelijke toepassing: “Wij komen met deze truck bij nacht en ontij op krappe boerenerven en donkere provinciale wegen. Dan is het absoluut noodzakelijk om mijn chauffeurs met een cabine op pad te sturen die de strengste veiligheidseisen bezit en het beste overzicht biedt bij een optimale wendbaarheid. We rijden ook vaak met hoge tonnages en dan biedt 450 pk motor voldoende reserves.” De 9 tons luchtgeveerde vooras biedt veel comfort en de aslastindicatie van de gehele combinatie voorkomt overbelading. Een extra zij- en achterraam aan de rechterzijde biedt nog meer veiligheid. De nieuwe truck komt bij Scania Zwolle binnen voor onderhoud.

In april jl. meldde Scania Production Zwolle dat de laatste truck van de PGR modelreeks van de band was gerold en dat er volledig werd overgeschakeld naar de New Generation Scania. Een dergelijke overgang naar een nieuw modelreeks betekent een grote operatie voor de Zwolse Scania-fabriek. Hier is ruim twee jaar intensief naar toe gewerkt. Diverse projectteams zijn onder leiding van projectleider Helena Nilsson zeer actief geweest om de overschakeling in goede banen te leiden. Op dit ogenblik zijn de beide productielijnen in Zwolle druk bezig om op te schalen naar het gewenste volume. Voor de andere continenten staan er hier en daar nog PGR-trucks op het fabrieksterrein, maar voor Nederland (en Europa) is de PGR een afgesloten hoofdstuk.

De PGR modelreeks – bestaande uit de cabinemodellen P, G en R – was een voortzetting van de voorafgaande 4-serie modellenreeks. Voor beide programma’s is hetzelfde basischassis gebruikt. In de Scania-fabriek te Zwolle startte de 4-serie productie in 1996. Deze werd in 2004 opgevolgd door de PGR reeks. In zijn totaliteit zijn er in Zwolle in 22 jaar tijd ruim 537.000 van deze chassis geproduceerd. Hiervan rijden er vele nog dagelijks ergens op de wereld rond.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

20% minder voertuigverliesuren na anal...

DAF CF en XF: Sloveense Truck van het ...

Duurzaam bandenbeleid levert grote co2...

Vloeistofdichte kipper voor Jan Bakker...

CNV-voorzitter reageert op wegstemmen ...

500 DAF's voor Girteka Logistics in be...

Winst in transportsector onder druk do...

Eerste Volvo LNG-trucks in Nederland i...

TRAXEE-fleetmanagement systeem voor kl...

Winnaar van eerste NK Veiligste Chauff...


20% minder voertuigverliesuren na analyse verkeersdata
Verkeersdata verzamelen, analyseren en er op anticiperen kan het aantal voertuigverliesuren verminderen met 10 tot 20 procent. Dat stellen Roger Demkes en Gerard Eijkelenboom, respectievelijk directeur en programmamanager bij De Verkeersonderneming.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
snapon
Middelbos
Trailer innovation
Trailned
Hoornweg
terberg
Capriƫl Nederland
advertise
Cuppers
Anema Trucks & Spare Parts
D-tec
facebook
DHS
rino
Van Schaften Trucks
Trucks.nl
vdl
Kohl