home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 01 Maart 2018, 15.56 uur


MAN Trucks elektrificeert razend snel

2021 is het jaar waarin de eerste in serie geproduceerde elektrische vrachtwagens van MAN op de markt zullen komen, ook wel de eTrucks genoemd. Vanaf eind 2017 zijn de eerste elektrische vrachtwagens al overgedragen aan een aantal Oostenrijkse bedrijven, als test. En MAN streeft ernaar om vanaf eind 2018 de productie van de elektrische MAN TGM serie op te starten. De eerste trucks zullen geproduceerd worden in Steyr in Oostenrijk, een perfecte locatie omdat ook het Truck Modification Centre daar gevestigd is. Bij MAN Truck & Bus worden hoge eisen gesteld aan de kwaliteit, daarom wordt er veel getest met de trucks voordat deze op de markt komen. De elektrische trucks moeten namelijk even betrouwbaar zijn als de huidige conventionele vrachtwagens. Voorafgaand aan de trucks gaan de eBussen in productie, dit gebeurt in 2019.

Samenwerking met CNL

De elektrische vrachtwagens worden ontwikkeld in samenwerking met de Oostenrijkse Council for Sustainable Logistics. Om die reden gaan er eind 2017 in Oostenrijk al negen elektrische MAN TGM-modellen rijden, voor diverse bedrijven die bij CNL aangesloten zijn. Er gaan diverse modellen rijden: vier trucks met koelopbouw en Fidgeblock-transportkoeling, drie trucks met BDF-wissellaadbaksysteem, 1 met een trekker en ten slotte 1 met een vaste drankenopbouw. Deze trucks gaan onder andere rijden voor een supermarktketen, een bierbrouwerij en distributeurs.

Studiemodellen

Er zijn twee studiemodellen gepresenteerd: 1 met een maximaal bruto voertuiggewicht van 18 ton en de andere met 26 ton. Het eerste studiemodel is stil, schoon en kan een grote hoeveelheid vracht vervoeren. Deze eTruck beschikt over een 350 kW elektromotor, een koppel van 3500 Nm en vier lithium-ionbatterijen. De tweede elektrische vrachtwagen is gebaseerd op de TGS 6x2 en is verder vergelijkbaar met de andere eTruck. Echter heeft dit model ruimte voor twaalf batterijen die geplaatst kunnen worden onder de cabine en aan de zijkanten. Met gebruik van alle batterijen kan deze truck een afstand van 200 kilometer afleggen. De elektromotor is eveneens 3500 Nm en 350 kW sterk. Ook alle onderdelen zoals de airco en stuurbekrachtiging werken bij beide modellen elektrisch. De chauffeur kan op een scherm het batterijniveau in de gaten houden.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Rijden met nieuwe Actros: veel nieuwe ...

Nieuwste Kinglifter is voor Ter Laak Heino

ReinigingsDemoDagen van start op nieuw...

De nieuwe Opel Movano

Scania viert 50 jaar V8 met een bijzon...

Rotterdam schrapt ontheffing milieuzon...

Code 95 voor schuifvloer-chauffeurs

Het Tekno Event 2019 komt er weer aan

Stralis X-Way met VDL Haakarm voor RCK

DACHSER test vrachtwagens op aardgas


Rijden met nieuwe Actros: veel nieuwe techniek
De nieuwe Mercedes-Benz Actros werd verleden jaar geïntroduceerd in Berlijn en was hierna met de nieuwe 'Mirrorcams' te zien op de IAA in Hannover. De eerste auto's worden zo langzamerhand afgeleverd. De De Actros moest perfect worden, vandaar dat het wat langer duurde. Maar met alle assistentiesystemen die autonoom rijden op level 2 mogelijk maken, zou je haast kunnen stellen dat het het wachten waard is.

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

facebook
Cuppers
Capriƫl Nederland
rino
Autoboek International
HEBIC
rdd
Hoornweg
terberg
vako
vdl
snapon
almic
Trucks.nl
advertise
meiller
Trailned
Sluitsnel
scania
Knapen
Middelbos