home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 27 Februari 2018, 08.59 uur


Hoe kunnen Dashcams het beste per land worden ingezet

Dashcams worden steeds vaker gebruikt in het verkeer. Ook vrachtwagenchauffeurs maken hier graag gebruik van om te laten zien wat ze onderweg allemaal meemaken en zien. De collega’s op kantoor krijgen meer inzicht in situaties onderweg en soms kunnen verzekeringsmaatschappijen de beelden gebruiken om aansprakelijkheid te bepalen bij een ongeluk of schadesituatie.

Gebruik dashcams per land

Verschillende organisaties, zoals ANWB, ADAC en dashcamleveranciers, publiceren overzichten in welke landen dashcams zijn toegestaan. Deze overzichten spreken elkaar soms tegen en zijn vooral gericht op het particulier gebruik. Daarom zijn er lokale juristen gevraagd om (on)mogelijkheden rondom het gebruik van dashcams te onderzoeken.

De uitkomsten per land zijn:


Nederland: het gebruik van dashcams is toegestaan. De beelden mogen worden overgedragen aan politie, justitie en verzekeringsmaatschappijen, maar niet openbaar gepubliceerd worden. De rechter besluit of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs.

België: het gebruik van dashcams is toegestaan. De beelden mogen worden overgedragen aan politie, justitie en verzekeringsmaatschappijen, maar niet openbaar gepubliceerd worden.

Luxemburg: het gebruik van dashcams is verboden. Waarschijnlijk worden de regels na 25 mei 2018 (inwerkingtreding van de nieuwe Europese privacyrichtlijn (Avg) gewijzigd. Dan wordt mogelijk het gebruik van dashcams onder bepaalde condities toegestaan.

Duitsland: Het is expliciet verboden om dashcams te gebruiken die continu opnames maken. Hier staan boetes op tot € 300.000. Het lijkt wel toegestaan om dashcams in te zetten die alleen fragmenten opslaan (tot 60 sec.), waarbij de camera automatisch aan- en uitschakelt (bijv. door een harde remming). Er is echter nog geen rechterlijke uitspraak die dit bevestigd. De beelden mogen enkel gebruikt worden als bewijsmateriaal voor politie en justitie en niet openbaar gepubliceerd worden.

Frankrijk: Er is geen wet- en regelgeving specifiek over dashcams, wel zijn er zeer strikte regels over het filmen in de openbare ruimte. Het wordt daarom sterk afgeraden om in Frankrijk met dashcams te rijden.

Verenigd Koninkrijk (VK): Het gebruik van dashcams is toegestaan onder de volgende voorwaarden: -vooraf moeten het bewaartermijn bepaald zijn; -in de cabine mag niet gefilmd worden; -het zicht mag niet belemmerd worden door de dashcam; -alleen korte fragmenten mogen worden opgeslagen; -de beelden mogen worden overgedragen aan politie, justitie en verzekeringsmaatschappijen maar niet openbaar gepubliceerd worden. De regels en afspraken in overige landen zijn niet onderzocht, daarom worden voor deze landen geen specifieke adviezen gegeven.

Gebruikstips

Gaat u dashcams gebruiken? Lees dan de volgende tips: - Zet dashcams in die alleen korte fragmenten opnemen en niet die de hele rit filmen.

- Zorg dat de fragmenten automatisch worden opgeslagen op een externe harde schijf of server, zonder dat de chauffeur hier iets voor hoeft te doen (tijdens het rijden).

- Instrueer uw chauffeur(s) over het gebruik en de werking van de dashcam. Zodat er bij het laden en lossen uitleg gegeven kan worden over hoe het werkt. Zoals bijvoorbeeld bij defensieterreinen waar filmen niet is toegestaan.

- Voorkom dat er fragmenten online (bijv. op social media) worden gepubliceerd. Deel de beelden enkel met partijen als politie, verzekeraars en andere schadebetrokkenen. Hiermee wordt de privacy van eventuele gefilmde personen en kentekens gerespecteerd.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Buitenlandse chauffeurs betrokken bij ...

Rijbewijsregels versoepeld voor mensen...

Maak appen achter het stuur onmogelijk

RAI Vereniging en AutomotiveNL bundele...

Transport Compleet Gorinchem met beken...

Socrates 2.0 lanceert raamwerk voor in...

Online truck samenstellen met DAF Conf...

Nog zuinigere diesels voor Toyota Proace

Pilot LZV Vlaanderen inmiddels van start

EP-leden verwerpen Mobiliteitspakket


Buitenlandse chauffeurs betrokken bij 40% truck-incidenten
Bij circa 40% van de vrachtwagen-incidenten is sprake van buitenlandse chauffeurs. Tevens blijkt dat trucks slechts 0,4% van de opstoppingen in Nederland veroorzaken. Dat meldt Stichting Incident Meldingen Vrachtauto’s (Stimva), die vorig jaar een toename zag in het aantal incidenten met vrachtwagens.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
advertise
rino
Kohl
Trailned
Cuppers
DHS
snapon
HEBIC
Capriƫl Nederland
Middelbos
Trucks.nl
Van Schaften Trucks
IAA
facebook
vdl
terberg
Anema Trucks & Spare Parts
Trailer innovation
D-tec
Hoornweg