home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 14 Februari 2018, 08.55 uur


Invoegassistent voor vrachtwagens neemt stuur over

Invoegen op de snelweg of wisselen van rijstrook: wellicht wordt dit voor vrachtwagenchauffeurs op termijn in letterlijke zin een automatisme. Jan Loof, werktuigbouwkundige aan de TU Eindhoven, ontwikkelde een systeem dat het stuur kan overnemen en een voertuig automatisch laat invoegen. De bestuurder houdt echter altijd de controle over het stuur. Uit eerste praktijktests blijkt dat het voor bestuurders heel natuurlijk en prettig aanvoelt.Loof promoveert maandag 19 februari op zijn onderzoek. Vrachtwagens en trailers zijn vaak betrokken bij verkeersongelukken. Bovendien, van alle ongelukken ontstaat 90% door menselijke fouten. Om ongelukken tijdens het invoegen van vrachtwagens – een lastige manoeuvre – te verminderen, ontwikkelde Jan Loof tijdens zijn promotieonderzoek aan de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt.

Acceptatie

De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig. “Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren”, zegt Loof. “Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen.”

Praktijktests

Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals je het als bestuurder zelf zou doen. “Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet”, zegt Loof. Uit de eerste praktijktests met personenauto’s bleek volgens Loof dat bestuurders zich comfortabel voelen. “Ze worden actief ondersteund, maar houden het gevoel van controle.”

Stuur recht houden

Het moment van invoegen dient Loof nu nog handmatig aan het systeem door te geven. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed”, zegt Loof. “Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs.”

Promotie

Jan Loof promoveert 19 februari op zijn proefschrift Modeling and control of a truck steering-system for active driver support. Tijdens zijn onderzoek werd hij begeleid door prof.dr. Henk Nijmeijer en dr.ir. Igo Besselink. Zijn onderzoek maakt deel uit van het NWO-project ‘Truck Merging Support’.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

20% minder voertuigverliesuren na anal...

DAF CF en XF: Sloveense Truck van het ...

Duurzaam bandenbeleid levert grote co2...

Vloeistofdichte kipper voor Jan Bakker...

CNV-voorzitter reageert op wegstemmen ...

500 DAF's voor Girteka Logistics in be...

Winst in transportsector onder druk do...

Eerste Volvo LNG-trucks in Nederland i...

TRAXEE-fleetmanagement systeem voor kl...

Winnaar van eerste NK Veiligste Chauff...


20% minder voertuigverliesuren na analyse verkeersdata
Verkeersdata verzamelen, analyseren en er op anticiperen kan het aantal voertuigverliesuren verminderen met 10 tot 20 procent. Dat stellen Roger Demkes en Gerard Eijkelenboom, respectievelijk directeur en programmamanager bij De Verkeersonderneming.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
D-tec
rino
Trailer innovation
Middelbos
Cuppers
terberg
Hoornweg
snapon
advertise
Kohl
vdl
Anema Trucks & Spare Parts
Trailned
Trucks.nl
Van Schaften Trucks
Capriƫl Nederland
facebook
DHS