home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 14 Februari 2018, 08.55 uur


Invoegassistent voor vrachtwagens neemt stuur over

Invoegen op de snelweg of wisselen van rijstrook: wellicht wordt dit voor vrachtwagenchauffeurs op termijn in letterlijke zin een automatisme. Jan Loof, werktuigbouwkundige aan de TU Eindhoven, ontwikkelde een systeem dat het stuur kan overnemen en een voertuig automatisch laat invoegen. De bestuurder houdt echter altijd de controle over het stuur. Uit eerste praktijktests blijkt dat het voor bestuurders heel natuurlijk en prettig aanvoelt.Loof promoveert maandag 19 februari op zijn onderzoek. Vrachtwagens en trailers zijn vaak betrokken bij verkeersongelukken. Bovendien, van alle ongelukken ontstaat 90% door menselijke fouten. Om ongelukken tijdens het invoegen van vrachtwagens – een lastige manoeuvre – te verminderen, ontwikkelde Jan Loof tijdens zijn promotieonderzoek aan de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt.

Acceptatie

De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig. “Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren”, zegt Loof. “Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen.”

Praktijktests

Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals je het als bestuurder zelf zou doen. “Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet”, zegt Loof. Uit de eerste praktijktests met personenauto’s bleek volgens Loof dat bestuurders zich comfortabel voelen. “Ze worden actief ondersteund, maar houden het gevoel van controle.”

Stuur recht houden

Het moment van invoegen dient Loof nu nog handmatig aan het systeem door te geven. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed”, zegt Loof. “Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs.”

Promotie

Jan Loof promoveert 19 februari op zijn proefschrift Modeling and control of a truck steering-system for active driver support. Tijdens zijn onderzoek werd hij begeleid door prof.dr. Henk Nijmeijer en dr.ir. Igo Besselink. Zijn onderzoek maakt deel uit van het NWO-project ‘Truck Merging Support’.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Goede start voor 13-liter 410 pk Scani...

Truck & Trailer Groep Waalwijk ontvang...

Invoegassistent voor vrachtwagens neem...

Eerste Renault Trucks D-Access Narrow ...

Gunstige financieringen op duurzame IV...

Müller neemt Prins Transport over

Relatie ongevallen en chauffeurstekort...

Sent Waninge DAF dealer van het jaar 2018

Kögel Schuifzeilopleggers krijgen...

Mercedes-Benz Sprinter in nieuw jasje ...


Goede start voor 13-liter 410 pk Scania gasmotor
Eind vorig jaar introduceerde Scania haar nieuwe 13-liter 410 pk gasmotor. Dat deze krachtbron voor de langere afstanden of de zwaardere lasten in een groeiende behoefte voorziet was van tevoren wel duidelijk. LNG wint als brandstof overtuigend aan populariteit onder vervoerders die hun activiteiten willen verduurzamen. Met 410 pk / 2000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare transporttaken; inclusief de inzet als LZV of in het containervervoer of als bouwvoertuig.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Hoornweg
terberg
Iveco
Van Schaften Trucks
Middelbos
Capriƫl Nederland
Kohl
D-tec
Trailned
snapon
Cuppers
facebook
Trucks.nl
Anema Trucks & Spare Parts
vdl
advertise
DHS