home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 11 Januari 2018, 10.25 uur


RAI Vereniging is voor CO2-heffing

RAI Vereniging staat een CO2-heffing op autogebruik voor. Zonder zo'n heffing zijn de klimaatdoelen onhaalbaar, meent men. “Zonder variabele CO2-heffing op autogebruik halen we onze klimaatdoelen niet”, aldus RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. “Het gebruik van een auto moet worden belast. Zo worden de kosten gekoppeld aan de CO2-uitstoot."

Onderzoek


Volgens RAI Vereniging stimuleert een CO2-heffing bewuster gebruik van de auto en versnelt het vergroening van het wagenpark. Op de langere termijn moeten alle vormen van vervoer op deze manier worden belast, meent de voorzitter. RAI Vereniging start een onderzoek naar het effect van een CO2-heffing op het wagenpark en de CO2-uitstoot. Dit kabinet wil de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent terugbrengen ten opzichte van 1990. Ook heeft het kabinet de ambitie om per 2030 alleen nog nieuwe emissieloze auto’s te verkopen. Volgens Van Eijck zijn deze doelen alleen haalbaar als gewenst gedrag van automobilisten wordt beloond en ongewenst gedrag wordt belast. “Een CO2-heffing op het gebruik van een auto is daarvoor de enige oplossing. Hierdoor zijn auto’s die minder uitstoten goedkoper per kilometer dan auto’s die veel uitstoten. De vergroening en elektrificatie van het Nederlands wagenpark wordt hierdoor versneld.” Bovendien worden hiermee ook de files effectief aangepakt en gaat ook de uitstoot van schadelijke stoffen omlaag. Volgens Van Eijck zijn auto’s in de toekomst niet meer de oorzaak van het klimaatprobleem, maar dragen deze juist bij aan de oplossing.

Betalen voor CO2-uitstoot


In het verleden is veel onderzoek gedaan naar sturen op gedrag, via invoering van de kilometerheffing. Ook toen is al aangetoond dat de CO2-uitstoot van het wegvervoer met circa 20 procent omlaag gaat als een vaste prijs per gereden kilometer wordt ingevoerd. Automobilisten gaan mobiliteit anders invullen waardoor er minder wordt gereden. “Wanneer de prijs echter ook afhankelijk wordt gemaakt van de CO2-uitstoot van een auto wordt het klimaatvoordeel nog groter. Wij gaan nu verder onderzoeken hoeveel die heffing bijdraagt aan de vergroening van het wagenpark en het behalen van de klimaatdoelen.”

Belastingen herzien


Volgens Van Eijck gaat de invoering van een CO2-heffing gepaard met een drastische modernisering van de autobelastingen. Hierbij moeten de vaste autobelastingen op bezit (MRB en BPM) worden omgezet naar een variabel tarief voor gebruik. Dit tarief bestaat uit een bedrag voor het gebruik van de infrastructuur en een variabel bedrag voor de CO2-uitstoot. Dit heeft ook gevolgen voor de schatkist, omdat zuinigere auto’s goedkoper worden en er minder wordt getankt. Van Eijck: “Deze manier van beprijzing moet de norm worden voor al het vervoer en onderdeel uitmaken van een bredere visie op klimaat en mobiliteit. Alleen zo kunnen reizigers een eerlijke keuze tussen vervoersvormen maken en beleidsmakers effectief sturen op klimaat. Dit kabinet heeft aangekondigd om in samenwerking met de Mobiliteitsalliantie te starten met pilots naar betalen voor gebruik en een kilometerheffing voor vrachtauto’s. Dit is dé tijd om door te pakken. Als mede-initiator van de Mobiliteitsalliantie gaan wij graag met het kabinet in gesprek om invulling te geven aan deze ambitieuze plannen.” De oproep van RAI Vereniging, tijdens de nieuwjaarsreceptie, markeerde de start van een jubileumjaar. Dit jaar bestaat RAI Vereniging 125 jaar. Het jubileumjaar wordt gevierd met diverse activiteiten.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Eerste Volvo FMX 10x6 af fabriek afgel...

Stummeltrans neemt laatste PGR uit Zwo...

TATRA Nederland toont breed gamma tijd...

Exorbitante verhoging van Duitse tol

DAF en VDL lanceren elektrische truck

TRP Stores bij DAF-dealers

Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrac...

Steeds meer LZV's op de Nederlandse wegen

Volvo Trucks presenteert nu ook elektr...

Van den Bosch neemt Broekema Bulk over


Eerste Volvo FMX 10x6 af fabriek afgeleverd
De eerste af fabriek Volvo FMX 10x6 die rondrijdt in Nederland heeft de kleuren van GJ Infra uit Made. De truck is opgebouwd met een 40-tons haakarmsysteem voor de af- en aanvoer van aarde en puin bij grond- en rioleringswerkzaamheden. De eigenaren zochten hiervoor een robuuste, bedrijfszekere en multifunctionele vijfasser met een zo groot mogelijk laadvermogen en vonden deze unieke oplossing bij Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus in Roosendaal.

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
D-tec
advertise
Kohl
Trailer innovation
Van Schaften Trucks
rino
terberg
facebook
Cuppers
Trucks.nl
vdl
DHS
Trailned
Capriƫl Nederland
Middelbos
Anema Trucks & Spare Parts
Hoornweg
snapon