home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 21 December 2017, 14.59 uur


Doorbrengen lange rusttijd in cabine verboden

Het Europese Hof bepaalde vandaag dat vrachtwagenchauffeurs in de Europese Unie hun wekelijkse rust van 45 uur niet in de vrachtwagencabine mogen doorbrengen. Deze uitspraak schept duidelijkheid en dat vindt TLN positief. Hiermee is een gelijk speelveld voor transportondernemingen in Europa een stap dichterbij.

Er was al langer een Europese regel van kracht die het doorbrengen van de wekelijkse rusttijd in de cabine verbood. Maar verschillende landen legden die regel anders uit. Zo handhaafde Nederland niet op een verbod, maar landen als België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk wel.

Parkeerplaats van Europa


Dat Nederland het verbod tot nu toe niet handhaaft, zorgt ervoor dat Nederland ‘de parkeerplaats van Europa’ is: chauffeurs komen speciaal naar ons land om de 45 uur rust in de cabine door te brengen. Dit is niet wenselijk: beveiligde parkeerplaatsen met goede voorzieningen zijn schaars. En bij volle parkeerplaatsen zijn chauffeurs niet meer in staat om aan de rij- en rusttijden te voldoen. Verder zorgen langparkeerders vaak voor overlast. TLN gaat ervan uit dat de Nederlandse overheid het verbod nu zo snel mogelijk gaat handhaven, maar natuurlijk niet voordat zij Nederlandse transporteurs goed op de hoogte brengen van het verbod.

Gelijk speelveld


Het gelijktrekken van de Europese regels brengt een gelijk speelveld dichterbij. Maar er zijn nog genoeg andere Europese regels die de verschillende lidstaten op hun eigen manier toepassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verschillende manieren waarop lidstaten de minimumloonregelingen hanteren.

Langere termijn: flexibiliteit gewenst


Voor nu is er duidelijkheid en dat vindt TLN positief. Maar op de langere termijn pleit TLN voor Europese regels die goed zijn voor de chauffeur én rekening houden met de flexibiliteit die transport vergt. TLN vindt een humane behandeling van chauffeurs belangrijk; maandenlang achter elkaar onderweg zijn hoort daar niet bij. Maar transport vergt ook flexibiliteit. TLN vindt daarom dat het uiteindelijk mogelijk moet zijn om eens in de vier weken de 45 uur rust in de cabine door te brengen, liefst op een beveiligde parkeerplaats met goede voorzieningen. Maar die regel moet daarom wel voor álle Europese landen hetzelfde zijn. TLN pleit er daarom voor dit op te nemen in het Mobility Package, een pakket aan maatregelen voor de transportsector in de gehele Europese Unie geldt.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

ROGAM Bouwvoertuigenevent

Inspectie richt pijlen op ‘nieuw...

DAF verhoogt productie verder en neemt...

Meindert Jansen Operationeel Directeur...

Volvo Trucks zet hoog in op veiligheid

Transportcriminaliteit belangrijk aand...

Bestel het bijzondere boek “Dijk...

Boonstra behaalt TAPA TSR 1 certificering

BluJay Solutions introduceert MobileSTAR

Uitbreiding van LZV-netwerk in Duitsland


ROGAM Bouwvoertuigenevent
Op vrijdag 9 februari en zaterdag 10 februari organiseert ROGAM een Bouwvoertuigenevent in Bergschenhoek. Dit evenement wordt gezamenlijk georganiseerd met opbouwbedrijven Veldhuizen BV uit Groenekan en HYVA Bergschenhoek. Tijdens deze dagen zijn er ruim 20 (bouw gerelateerde) voertuigconfiguraties met opbouw te zien.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Anema Trucks & Spare Parts
Van Schaften Trucks
Trucks.nl
Hoornweg
Middelbos
Kohl
D-tec
advertise
snapon
vdl
Capriƫl Nederland
DHS
Trailned
terberg