home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 07 December 2017, 10.39 uur


Scania komt met L-serie voor stedelijke gebieden

De L-serie omvat een stadscabine van Scania met een extra lage instap. De cabineserie is speciaal ontwikkeld voor de inzet in en rond steden, of het nu gaat om taken op het gebied van distributie, afvalinzameling of de bouw. “Er is een duidelijke trend naar cabines met een lage instap. Van oudsher werden die vooral voor vuilniswagens gebruikt, maar ze vinden nu hun weg naar steeds meer toepassingen”, zegt Henrik Eng van Scania Trucks.

“De L-serie is de bekroning van ons aanbod voor stedelijke omgevingen”, aldus Eng. “De L-serie heeft precies de kenmerken die nodig zijn voor distributie en toepassingen die vooral plaatsvinden in een stedelijke omgeving met veel verkeer. Een jaar of tien geleden zouden veel mensen hun wenkbrauwen hebben opgetrokken bij een kipper met een cabine met lage instap, maar dit zal in sommige grote steden weldra een alledaags beeld worden. De concessies die je moet doen op het gebied van bodemvrijheid en aanloophoeken, worden ruimschoots gecompenseerd door de voordelen voor mensen die vooral in de stad rijden, omdat ze minder hoog boven hun omgeving uittorenen.”

Laagknielende L-serie

Cabines van de L-serie zijn altijd 2 meter lang en zijn leverbaar met drie verschillende dakhoogtes: laag, normaal en hoog. Bij een cabine met knielfunctie (die automatisch via de handrem wordt geactiveerd) is het slechts één stap om via een vloerput in de cabine te komen. De vloerhoogte zelf is dan ongeveer 80 cm; tot op zekere hoogte afhankelijk van de bandenkeuze. De instaptrede is niet alleen laag, maar ook 79 cm breed. Zonder knielen zijn twee instap-treden nodig; de vloerhoogte komt dan op 93 cm. De L-serie wordt aangedreven door Scania’s vernieuwde 9-liter motor, die in de dieselversie verkrijgbaar is met drie verschillende vermogens. In 2018 zal Scania ook het motorassortiment voor de L-serie uitbreiden met zijn OC09-gasmotor met twee vermogens (voor zowel CNG als LNG). Alle motoren kunnen worden gecombineerd met Scania Opticruise of met een automatische versnellingsbak van Allison. Een ander voordeel van Scania’s L-serie is dat er in de rijmodus, met een normale specificatie, vooraan nog steeds een bodemvrijheid is van ongeveer 24 cm. De carrosseriebouwers worden ook op hun wenken bediend; de carrosserie kan starten op een denkbeeldige lijn die slechts 42 cm achter het middelpunt van de vooras loopt. Een innovatie op het gebied van veiligheid is de optie om een Scania City Safe Window te kiezen in de passagiersdeur van alle versies van de P- en L-cabines. Een laag geplaatst raam in de passagiersdeur maakt dat de chauffeur kwetsbare weggebruikers zoals kinderen, fietsers en voetgangers beter kan zien.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Eerste Volvo FMX 10x6 af fabriek afgel...

Stummeltrans neemt laatste PGR uit Zwo...

TATRA Nederland toont breed gamma tijd...

Exorbitante verhoging van Duitse tol

DAF en VDL lanceren elektrische truck

TRP Stores bij DAF-dealers

Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrac...

Steeds meer LZV's op de Nederlandse wegen

Volvo Trucks presenteert nu ook elektr...

Van den Bosch neemt Broekema Bulk over




alles weergeven


bijgesloten foto's bekijken
reactie op artikel geven
terug naar hoofdpagina

© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
snapon
Van Schaften Trucks
Anema Trucks & Spare Parts
Trailned
D-tec
Capriƫl Nederland
Trucks.nl
Trailer innovation
Cuppers
vdl
advertise
Middelbos
Hoornweg
rino
terberg
DHS
Kohl
facebook