home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 01 December 2017, 10.30 uur


Benelux-proefproject met digitale vrachtbrief gestart

Tot grote tevredenheid van TLN, is het driejarig proefproject met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde ‘e-CMR’s’) in de Benelux gestart. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in het realiseren van meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector. De invoering van een digitale e-CMR-vrachtbrief kan immers alléén in Nederland al voor 180 miljoen euro aan administratieve lasten schelen. Met de digitalisering bespaart men ook veel printjes: jaarlijks scheelt het 15.000 pallets papier. Dat is 600 vrachtwagens vol.

Digitaal betekent efficiency


Elk internationaal transport moet sinds 1955 voorzien zijn van een CMR-vrachtbrief. Tot 2008 moest er een vrachtbrief per los onderdeel mee. Dat betekende dat er soms honderden vrachtbrieven per vrachtwagen uitgeprint meegenomen moesten worden. Vanaf 2008 mag dit ook een digitale versie zijn. Echter, voordat de e-CMR grensoverschrijdend gebruikt mag worden, moeten zowel het vertrek- als aankomstland de benodigde wetgeving van de Verenigde Naties hebben ingevoerd. Naast Nederland hebben Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Spanje, Zwitserland, Frankrijk en Slovenië dit gedaan. België en Luxemburg nog niet. Met dit proefproject komt hier gelukkig verandering in.

“Papierloos transport” strategie TLN


TLN zet zich al jaren op meerdere vlakken in voor de grensoverschrijdende inzet van de e-CMR. Zo heeft zij de diverse ministeries in België en Luxemburg en ook de Europese Commissie overtuigd van de enorme administratieve lastenbesparing die de e-CMR kan opleveren. Daarbij zijn de positieve ervaringen bij Nederlandse transportbedrijven leidend geweest. TLN helpt hen vanuit haar “papierloos transport” strategie samen met Beurtvaartadres en TransFollow bij de migratie van papier naar digitaal.

Benelux-proef als opstap naar Europees gebruik


Het gebruik van de e-CMR was tot de dag van vandaag uitsluitend nationaal mogelijk. Dit komt omdat België en Luxemburg de benodigde wetgeving nog niet hadden ingevoerd. Dat is vanaf vandaag wél het geval. De Benelux -hebben ervoor gekozen om via een proefproject ervaring op te gaan doen met het gebruik van de e-CMR. België en Luxemburg willen hiermee voor zichzelf de vraag beantwoorden of een digitale e-CMR een betrouwbaar alternatief is voor het papieren exemplaar. Ook de wijze waarop handhavers met digitale documenten omgaan, is een belangrijk element in de proef. TLN verwacht door de proef een enorme toename in het gebruik van de e-CMR en een verdere verbetering van de efficiency in het transport. TLN wil, net als de Europese Commissie, dat uiterlijk in 2020 logistieke bedrijven in de hele EU de e-CMR grensoverschrijdend kunnen gebruiken.

Evaluatie na drie jaar


Het platform TransFollow heeft op 1 december als eerste de aanvraag tot deelname ingediend. Vanaf 1 maart 2018 kunnen logistiek dienstverleners in de Benelux de e-CMR daadwerkelijk gaan gebruiken. Begin 2021 wordt de proef geëvalueerd. TLN, evofenedex en het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hopen op een positieve evaluatie, zodat de efficiency in de logistieke sector in de Benelux verder wordt verbeterd.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Bijzondere remmentestbank voor van Til...

Nieuw accusysteem voor Volvo-trucks

Scania pakt uit op Mega Trucks Festival

Lamboo Repair is servicepartner voor AJK

Schade sneeuw door verloren uren rond ...

Eerste 1.000 nieuwe Volkswagen Crafter...

Scania komt met L-serie

BAAN-Twente treedt toe tot MAX-Repair ...

Beveiligde Truckparking Duiven geopend

Nieuwe Volvo FMX 8x8


Bijzondere remmentestbank voor van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Duiven
Autec-VLT Automotive Equipment leverde onlangs aan Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Duiven een nieuwe VLT remmentest- en diagnosebank met geïntegreerd asliftsysteem, passend in de bestaande VLT-sparing. Voorheen diende er veelal een ingrijpende, bouwkundige ingreep plaats te vinden om een liftremmentestbank te installeren op de plek waar voorheen een conventionele remmentestbank lag. Naast kosten, brengt dit ook stilstand van de werkplaatsprocessen met zich mee.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
autec
Scania Trucks
vdl
Capriƫl Nederland
Anema Trucks & Spare Parts
terberg
Van Schaften Trucks
D-tec
Hoornweg
advertise
Trucks.nl
snapon
Kohl
Middelbos
facebook
DHS
timocom