home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 29 November 2017, 16.35 uur


TLN en Mercedes-Benz maken zich sterk voor programma 'Veilig op Weg'

Recent kregen de kinderen van groep 7 en 8 van obs de Optimist in Hoofddorp onder toeziend oog van TLN-voorzitter Arthur van Dijk en Eric Brok, Managing Director Trucks Mercedes-Benz Nederland, les over veiligheid in het verkeer. Het programma 'Veilig op Weg van TLN (Transport en Logistiek Nederland) en VVN (Veilig Verkeer Nederland) is toegespitst op de omgang met vrachtwagens in het verkeer. Mercedes-Benz Trucks Nederland stelt hiervoor een Actros veiligheidstruck ter beschikking.

Actros als lesmateriaal


Veiligheid is voor Mercedes-Benz Trucks een zeer belangrijk thema. Het merk heeft dan ook een indrukwekkende historie opgebouwd als het gaat om het uitvinden van actieve en passieve veiligheidssystemen. De deelname aan het lesprogramma 'Veilig op Weg' van TLN is volgens Eric Brok dan ook volstrekt logisch: “We zijn niet voor niets al jarenlang betrokken bij dit project. Wij weten dat de impact van ongevallen met vrachtwagens vaak groot is. Niet alleen fysiek, maar zeker ook emotioneel, maatschappelijk en financieel. Wij hebben als doel het aantal slachtoffers in het verkeer waarbij vrachtwagens betrokken zijn tot nul terug te brengen. Als we kunnen bijdragen aan de bewustwording van kinderen in het verkeer, dan doen we dat graag.” De lessen van 'Veilig op Weg' zijn voornamelijk gericht op de dode hoek van de vrachtwagen. Hiervoor wordt de theorie klassikaal besproken en mogen de kinderen in en om de Actros zelf ervaren wat het zicht van de chauffeur is en hoe kwetsbaar je in het verkeer kunt zijn. Arthur van Dijk: “De kinderen van groep 7 en 8 worden vaak niet meer door ouders naar school gebracht en zijn ineens zelfstandige deelnemers in het verkeer. We willen niet zozeer de verkeersregels bijspijkeren, maar hen juist bewust maken waar je in het verkeer staat en hoe je gezien wordt.” De kinderen in de cabine van de Actros waren vooral verbaasd over het feit dat een complete groep kinderen uit het zicht verdween als deze dicht bij de truck stond. Daarom hanteert 'Veilig op Weg' met ‘blijf er rechts en ruim achter’ en ‘houd minstens drie meter afstand’ twee belangrijke vuistregels.

Het neusje van de zalm


De Actros trekker die voor obs de Optimist geparkeerd stond, is uitgerust met een aantal unieke veiligheidssystemen van Mercedes-Benz Trucks. Op de vrachtwagen waren deze letterlijk te lezen voor de kinderen. “In de praktijk zijn deze een stuk minder zichtbaar,” aldus Brok. “Maar het is wel fijn om te zien dat het overgrote deel van de vrachtwagens die wij leveren uitgerust zijn met de modernste veiligheidssystemen. Ondernemers zien het niet alleen als hun verantwoordelijkheid om op tijd bij de klant te zijn, maar ook om dat op een veilige manier te doen.” Met Active Brake Assist 4 en Sideguard Assist heeft Mercedes-Benz Trucks twee systemen die naadloos aansluiten op het gedachtegoed van 'Veilig op Weg'. Active Brake Assist 4 maakt zelfstandig een noodstop tot volledige stilstand. Het systeem met de vierde generatie radartechnologie reageert niet alleen op stilstaande of langzaam rijdende voertuigen, maar ook op plotseling overstekende fietsers en voetgangers.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Bijzondere remmentestbank voor van Til...

Nieuw accusysteem voor Volvo-trucks

Scania pakt uit op Mega Trucks Festival

Lamboo Repair is servicepartner voor AJK

Schade sneeuw door verloren uren rond ...

Eerste 1.000 nieuwe Volkswagen Crafter...

Scania komt met L-serie

BAAN-Twente treedt toe tot MAX-Repair ...

Beveiligde Truckparking Duiven geopend

Nieuwe Volvo FMX 8x8


Bijzondere remmentestbank voor van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Duiven
Autec-VLT Automotive Equipment leverde onlangs aan Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Duiven een nieuwe VLT remmentest- en diagnosebank met geïntegreerd asliftsysteem, passend in de bestaande VLT-sparing. Voorheen diende er veelal een ingrijpende, bouwkundige ingreep plaats te vinden om een liftremmentestbank te installeren op de plek waar voorheen een conventionele remmentestbank lag. Naast kosten, brengt dit ook stilstand van de werkplaatsprocessen met zich mee.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Trucks.nl
Scania Trucks
DHS
advertise
Van Schaften Trucks
Anema Trucks & Spare Parts
snapon
autec
Middelbos
vdl
D-tec
Capriƫl Nederland
Kohl
Hoornweg
facebook
timocom
terberg