home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 17 November 2017, 09.06 uur


Onthulling Tesla Semi laat veel vragen open

De zeer recente onthulling in Californië van de nieuwe Tesla Semi, de elektrische vrachtwagen voor zwaar vervoer over langere afstanden, stond al lange tijd gepland én was al eens uitgesteld. Verschillende fabrikanten gingen Tesla de afgelopen tijd voor met hun concepten voor een zware, elektrische vrachtwagen. Maar nu kwam het er dan toch van, natuurlijk met de nodige bombarie, die we van Tesla en topman Elon Musk gewend zijn. Een verrassing was er - natuurlijk - ook. Tesla presenteerde niet alleen de zware truck, maar ook een nieuwe, strakke sportauto.

Chauffeurspositie


De Tesla Semi heeft op het eerste gezicht een aantal opvallende kenmerken. Een bestuurdersstoel in het midden van de cabine bijvoorbeeld. Met computerschermen links en rechts. De cabine heeft ook Tesla Armor Glass. Dat kan, volgens Musk in zijn presentatie een nucleaire explosie weerstaan. Dat is belangrijk, zegt hij, omdat de ramen in een vrachtwagencabine heel groot zijn en ze 'eens per jaar barsten'. Met een gebarsten autoruit mag je niet rijden en dat is slecht voor de TCO. Over TCO gesproken; Musk belooft in een vergelijking 20 procent voordeel in het dagelijks gebruik, vergeleken met een dieseltruck. De Tesla Semi lijkt, gezien de inrichting van de cabine en de plaats van de chauffeur, vooral een futuristisch concept voor een zelfrijdende truck, waarbij de chauffeur alleen nog controlerende taken uitvoert. Maar zijn we - of Tesla - al zo ver? Musk geeft wel aan dat autonomie het doel is. Niet voor niets heeft de truck camera's rondom. De autonomie gaat echter vooralsnog niet verder dan een door Tesla genoemd Autopilot-systeem. Dat systeem heeft in elk geval Automatic Emergency Breaking, Automatic Lane Keeping en forward Collision Warning. Dat is nog niet eens semi-autonoom te noemen.

Actieradius


Autonoom of niet; eerst moet de zware truck van Tesla wel doen waar hij voor bestemd is. Met het oog daarop belooft Tesla een indrukwekkende, beladen (!) actieradius voor de Semi van 500 mijl oftewel 800 km. Ook zouden de batterijen - onder de vrachtwagencabine gepositioneerd - supersnel laden; in een half uur voldoende voor een afstand van 400 mijl. Volgens Musk bezit de Semi straks aldus over een soort superbatterij die zijn weerga niet kent. De accu's drijven een viertal motoren aan, die zich bij de aangedreven achterwielen bevinden. Die motoren werken onafhankelijk van elkaar; een systeem wat mede bepaalt dat scharen van een combinatie onmogelijk wordt, aldus Musk. Welke omvang - met welk gewicht - voor het accupakket benodigd is, blijft onduidelijk. Wel kun je met de truck en trailer in 5 seconden naar honderd kilometer acceleren, aldus Musk. Dat wordt goed uitkijken bij het oversteken, in de toekomst. Gelukkig gaat het met een volle trailer - maximaal gewicht van 36.000 kg - wat langzamer, in 20 seconden. Het lijkt een ongekende uitdaging om de benodigde accu´s te realiseren. Ze moeten minstens tienmaal zo krachtig zijn als de accu´s die Tesla in de personenauto´s gebruikt. Daarbij moet er ruimte en gewicht overblijven voor het transport van goederen. Laten we het nog eens over TCO hebben, meneer Musk. Vooralsnog laat zijn concern echter niets los over de bijzondere accu´s die nodig zouden zijn.

Futuristisch


Dat de Semi geen traditionele truck voor zwaar transport wordt, maar eerder aan een futuristisch conceptmodel doet denken, blijkt ook uit het ontbreken van een bed. Met een radius van 500 mijl - en een korte laadtijd - zou je internationaal transport kunnen ondernemen. Maar dan moet de chauffeur in geval van de Semi wel een hotelletje pakken. Het lijkt er meer op dat de truck bedoeld is voor autonome taken, ook als je ontwerpen voor de cabine ziet. Het concept laat vooralsnog veel vragen open. De levering van de Tesla Semi moet al in 2019 starten. Musk tijdens de presentatie: "Als je de Semi nu bestelt, heb je hem over twee jaar." Het lijkt onhaalbaar. De wonderaccu´s voor de Tesla lijken nog niet te bestaan, de supersnelle laadstations evenmin - laat staan een infrastructuur hiervoor. Het gehele concept lijkt gericht op autonome taken, waarin ook nog vele uitdagingen te overwinnen zijn. Maar wie er desalniettemin vertrouwen in heeft, kan vast een Tesla Semi reserveren voor 5.000 dollar. Al met al leek de presentatie in Californië een beetje op een afleidingsmanoeuvre. Het is dan misschien niet gelukt om de vrachtwagen te realiseren - in elk geval niet tijdig - maar hier hebben jullie weer wat anders om naar uit te kijken, een blitse sportwagen. Dit tijdens de presentatie begeleid door enthousiaste oooh's, aaah's en gefluit door (betaalde?) omstanders. De grote meneer Musk show. Voorlopig is Tesla nog druk voorgaande beloften waar te maken. De grootschalige productie van de standaard personenauto voor ´de massa´, de Tesla 3, (met een beloofd bereik van 350 km en een vanaf-prijs van 35.000 dollar) gaat met de nodige uitdagingen gepaard. Levering van de 500.000 gereserveerde auto's laat op zich wachten.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Bijzondere remmentestbank voor van Til...

Nieuw accusysteem voor Volvo-trucks

Scania pakt uit op Mega Trucks Festival

Lamboo Repair is servicepartner voor AJK

Schade sneeuw door verloren uren rond ...

Eerste 1.000 nieuwe Volkswagen Crafter...

Scania komt met L-serie

BAAN-Twente treedt toe tot MAX-Repair ...

Beveiligde Truckparking Duiven geopend

Nieuwe Volvo FMX 8x8


Bijzondere remmentestbank voor van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Duiven
Autec-VLT Automotive Equipment leverde onlangs aan Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Duiven een nieuwe VLT remmentest- en diagnosebank met geïntegreerd asliftsysteem, passend in de bestaande VLT-sparing. Voorheen diende er veelal een ingrijpende, bouwkundige ingreep plaats te vinden om een liftremmentestbank te installeren op de plek waar voorheen een conventionele remmentestbank lag. Naast kosten, brengt dit ook stilstand van de werkplaatsprocessen met zich mee.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
timocom
Scania Trucks
Middelbos
snapon
autec
Hoornweg
Trucks.nl
DHS
D-tec
terberg
facebook
Van Schaften Trucks
Kohl
vdl
Capriƫl Nederland
advertise
Anema Trucks & Spare Parts