home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 31 Oktober 2017, 08.44 uur


Truck Platooning klaar voor de openbare weg

Het EcoTwin consortium van TNO, DAF, NXP en Ricardo heeft technisch bewezen dat Truck Platooning op de openbare weg is toe te passen. De techniek maakt het mogelijk om veilig met pelotons van tenminste drie vrachtwagens geautomatiseerd, en door datacommunicatie onderling met elkaar verbonden, op 0,3 seconden afstand van elkaar te rijden. Met deze mijlpaal is platooning klaar om samen met truckfabrikanten, dienstverleners, onderzoekers, overheden en verzekeraars te gaan testen op de openbare weg. Truck Platooning heeft duidelijke voordelen: brandstofbesparing, vermindering CO2-emissies, verbetering verkeersveiligheid en betere doorstroming van het verkeer. Daarnaast maakt het nieuwe businesscases mogelijk, voor het efficiënt inzetten van logistieke processen en daarmee besparen van kosten.

De hedendaagse logistiek en het wegverkeer vragen om een innovatieve, veilige en intelligente manier van goederenvervoer. Europa loopt wereldwijd voorop met Truck Platooning. TNO en Rijkswaterstaat hebben in april 2016 de Visie Truck Platooning 2025 opgesteld. Overleg met vijftien verschillende stakeholders uit het European Truck Platooning-netwerk, heeft geleid tot een heldere visie op de toekomst. De partners van EcoTwin achten de tijd nu rijp deze visie in de praktijk in te vullen.

Toekomst Truck Platooning


Bij Truck Platooning rijden trucks op korte afstand van elkaar door gebruik te maken van speciaal ontwikkelde technologie voor het geautomatiseerd rijden. In het EcoTwin innovatieproject van TNO, DAF, NXP en Ricardo is een grote stap gezet in de manier waarop voertuigen met elkaar communiceren, waarop ze reageren op de sensoren (radar, camera’s en voertuig-voertuig communicatie ‘V2V’) en op de manier waarop de voertuig- en de platooning controls samenhangen. De afstand tussen de trucks kan daarbij worden beperkt tot 0,3 seconden, zonder dat de veiligheid van de chauffeurs en het overige verkeer in gevaar is.



Daan de Cloe, Director Mobility & Logistics bij TNO: “De volgafstand is nu dermate kort geworden dat het platooning-systeem alle beslissingen moet en kan nemen én dat moet blijven doen als er iets afwijkends gebeurt. Om het volledige potentieel van vrachtwagens te benutten is het van essentieel belang om op minimaal volgende afstanden te rijden, terwijl onder alle omstandigheden comfort en veiligheid is gegarandeerd. De samenwerking met EcoTwin heeft met succes bewezen dat dit mogelijk is, waardoor alle partners de volgende stappen kunnen maken voor de openbare weguitvoering van dit innovatieve logistieke concept. We willen er samen met de verschillende partners voor zorgen dat het in 2020 technologisch en wettelijk mogelijk is om Truck Platooning op grote schaal toe te passen.”

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Volkswagen trakteert op rijk uitgerust...

IVECO Daily Blue 'International Van of...

Ellen Lastdrager-van der Woude Managin...

DAF New CF en XF ‘International ...

Thermo King SLXi Hybride koelunits nu ...

Kögel introduceert trailer-telema...

Widespread asstel voorkomt kantelen ni...

Beter data delen voor logistieke samen...

CB rijdt met Volvo Safety Truck

Onthulling Tesla Semi laat veel vragen...


Volkswagen trakteert op rijk uitgeruste 70 Editions
Het 70ste verjaardagsfeestje van Volkswagen Bedrijfswagens gaat nog even door. Daarom introduceert men de rijk uitgeruste en gunstig geprijsde Caddy, Transporter en Crafter 70 Edition. Wie er een wil hebben, kan nog tot het einde van dit jaar bij de dealer terecht.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Kohl
vdl
D-tec
DHS
Scania Trucks
Trucks.nl
advertise
autec
diesel technic
Middelbos
Capriƫl Nederland
snapon
Anema Trucks & Spare Parts
terberg
Van Schaften Trucks
timocom
Hoornweg