home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 10 Oktober 2017, 15.43 uur


Nog veel onduidelijk over kilometerheffing

TLN wil op korte termijn in overleg met het kabinet over de maatregel in het Regeerakkoord waarin kilometerheffing voor het vrachtverkeer wordt aangekondigd. ​​De uitwerking van deze maatregel is voor TLN nog zeer onduidelijk. Zoals TLN het Regeerakkoord nu leest kan er alleen geconcludeerd worden dat er sprake is van lastenverzwaring voor de transportsector. De aankondiging van het kabinet om de opbrengsten terug te laten vloeien naar de ‘vervoerssector’ voor innovatie en verduurzaming klinkt sympathiek, maar nog onduidelijk is wat dit daadwerkelijk gaat betekenen.

TLN voorzitter Arthur van Dijk: “Vooralsnog kan ik niet anders concluderen dat er sprake is van een sigaar uit eigen doos.” TLN verwacht van de maatregel nauwelijks effect op duurzaamheid en filebestrijding.

Lastenverzwaring


Afgaande op de kilometerheffingen voor vrachtverkeer in België en Duitsland kan kilometerheffing een kostenpost voor de sector opleveren die oploopt tot 850 miljoen euro, een kostenstijging van ruim 4 procent voor een sector die vaak minder dan 2 procent rendement heeft.

Betaald in de file


De maatregel zal ook geen bijdrage leveren aan het verminderen van de files: Nederland telt 8 miljoen personenwagens en 130.000 vrachtwagens. Het aandeel vrachtwagens op het totale wagenpark in Nederland is zo klein dat dit geen effect heeft op mobiliteit. “Dit is betaald in de file staan”, reageert TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “Het kabinet kondigt dan wel pilots aan met een kilometerheffing voor personenwagens, maar waarom kilometerheffing voor vrachtauto’s wel meteen invoeren en niet één pilot voor al het verkeer?

Positi​ef


TLN ziet ook positieve zaken in het Regeerakkoord. Zo wordt er 2 miljard euro extra geld voor infrastructuur uitgetrokken, zodat bijvoorbeeld de knelpunten op de vrachtcorridors A12, A4 en A1 aangepakt kunnen worden. TLN is positief over de plannen van het Regeerakkoord op het gebied van arbeidsmarkt en ontslagrecht. TLN ziet positieve zaken in het Regeerakkoord, maar de algehele balans slaat wel om naar een negatieve beoordeling, door de kilometerheffing. Van Dijk: “Ik verwacht dan ook op korte termijn een uitnodiging van het kabinet om hier over te spreken”.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Goede start voor 13-liter 410 pk Scani...

Truck & Trailer Groep Waalwijk ontvang...

Invoegassistent voor vrachtwagens neem...

Eerste Renault Trucks D-Access Narrow ...

Gunstige financieringen op duurzame IV...

Müller neemt Prins Transport over

Relatie ongevallen en chauffeurstekort...

Sent Waninge DAF dealer van het jaar 2018

Kögel Schuifzeilopleggers krijgen...

Mercedes-Benz Sprinter in nieuw jasje ...


Goede start voor 13-liter 410 pk Scania gasmotor
Eind vorig jaar introduceerde Scania haar nieuwe 13-liter 410 pk gasmotor. Dat deze krachtbron voor de langere afstanden of de zwaardere lasten in een groeiende behoefte voorziet was van tevoren wel duidelijk. LNG wint als brandstof overtuigend aan populariteit onder vervoerders die hun activiteiten willen verduurzamen. Met 410 pk / 2000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare transporttaken; inclusief de inzet als LZV of in het containervervoer of als bouwvoertuig.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Capriƫl Nederland
Middelbos
Iveco
Hoornweg
advertise
Kohl
Anema Trucks & Spare Parts
Van Schaften Trucks
facebook
Cuppers
D-tec
Trucks.nl
snapon
DHS
terberg
vdl
Trailned