home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 10 Januari 2018, 10.40 uur


Men onderschat kracht economie Oost-Europa

Nergens in Europa groeit de economie zo snel als in Oost-Europa. Dat is al meerdere jaren zo. Nederland onderschat de kracht hiervan. Daardoor lopen we niet alleen kansen mis, ook snoept Oost-Europa steeds meer business van ons af. De auto-industrie is daarvan een goed voorbeeld. Zo stelt Johan Geeroms, Senior Risk Manager bij Euler Hermes Nederland. De researchafdeling van de kredietverzekeraar heeft onlangs de groeicijfers van een aantal Oost-Europese landen naar boven bijgesteld.

Veel business verloren


Volgens Geeroms gaat het om aanhoudende, structurele groei. Hij verwijst naar Kredietbeoordelaar Moody’s die Oost-Europa dé groeimotor van het de continent noemt. Deze ontwikkeling heeft aanzienlijke impact op het Nederlandse bedrijfsleven. Als voorbeeld noemt hij de toeleveranciers in de auto-industrie (variërend van onderdelen en elektronica tot chemie en kunststof). “Samen zijn ze goed voor een jaaromzet van €10 miljard per jaar. Bijna de helft hiervan betreft export naar Duitsland. Nog steeds zijn we een belangrijke toeleverancier voor Duitsland, maar veel business verliezen we aan Oost-Europese landen als Tsjechië, Slowakije en Polen. Volgens het CBS hebben zij ons zelfs ingehaald als belangrijkste handelspartner van de Duitse automobielindustrie.”

Volop kansen


Daar staan grote kansen tegenover. Geeroms: “Onlangs gaf de boom- en plantenkwekersbranche een veelzeggend statement af: ‘de groei zit in Oost-Europa’, zeggen ze. Een soortgelijk geluid komt uit de hoek van de Nederlandse bloemenexporteurs. Volgens branchevereniging VGB stijgt de export naar Oost-Europa bovengemiddeld snel. Met als sterkste groeiers Tsjechië en Polen.” Geeroms: “Belangrijke impuls voor de Oost Europese groei is het lidmaatschap van de EU. Over en weer is er nu veel gemakkelijker handel te drijven. Tel daarbij op de groei van de middenklasse in deze landen. Als de vraag naar luxere producten eenmaal op gang komt, geeft dat een geweldige boost aan de economie. En Nederland kan daar volop van meeprofiteren.” Geeroms neemt Roemenië als voorbeeld. Volgens hem is het land een perfecte springplank voor Nederlandse bedrijven die zich richten op handel en investeringen in de regio rond de Zwarte Zee. “De potentie van vooral de landbouw is groot. Dat is precies waar ook Nederland heel sterk is. Met € 9 miljard euro aan Europese steun voert Roemenië momenteel een grootscheeps Plattelands Ontwikkelingsprogramma uit. Dat biedt kansen voor Nederlandse bedrijven. Zo is er € 320 miljoen euro beschikbaar voor de modernisering van de fruitteelt.”

Gateway to Europe


Ook verwijst Geeroms naar de haven Constanta die momenteel wordt verbouwd tot de grootste graanoverslag van Europa. “De betekenis hiervan is vergelijkbaar met de Rotterdamse haven voor de Nederlandse economie. Mede door de haven van Constanta kan Roemenië uitgroeien tot de oostelijke gateway to Europe.” Volgens Geeroms zijn vooral Zwitsers en Chinezen opvallende investeerders in dit havenproject. Geeroms stelt dat de economieën in Oost-Europa nog in belangrijke mate worden getrokken door Duitsland. “Professor internationale economie Jan Van Hove noemt Oost-Europa ‘de fabriek van de Duitse economie’. Doordat de vrije handel steeds grotere aanneemt, treedt er een vliegwiel in werking. Mensen verdienen meer, dus stijgen de bestedingen, enzovoort; ontwikkelingen versnellen exponentieel. Nu zijn de lonen nog aan de lage kant. Ik zou zeggen: het momentum is perfect om als Nederlandse ondernemer nu in te stappen.”
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Goede start voor 13-liter 410 pk Scani...

Truck & Trailer Groep Waalwijk ontvang...

Invoegassistent voor vrachtwagens neem...

Eerste Renault Trucks D-Access Narrow ...

Gunstige financieringen op duurzame IV...

Müller neemt Prins Transport over

Relatie ongevallen en chauffeurstekort...

Sent Waninge DAF dealer van het jaar 2018

Kögel Schuifzeilopleggers krijgen...

Mercedes-Benz Sprinter in nieuw jasje ...


Goede start voor 13-liter 410 pk Scania gasmotor
Eind vorig jaar introduceerde Scania haar nieuwe 13-liter 410 pk gasmotor. Dat deze krachtbron voor de langere afstanden of de zwaardere lasten in een groeiende behoefte voorziet was van tevoren wel duidelijk. LNG wint als brandstof overtuigend aan populariteit onder vervoerders die hun activiteiten willen verduurzamen. Met 410 pk / 2000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare transporttaken; inclusief de inzet als LZV of in het containervervoer of als bouwvoertuig.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Cuppers
DHS
advertise
facebook
snapon
Trailned
terberg
D-tec
Iveco
Kohl
vdl
Capriƫl Nederland
Hoornweg
Middelbos
Van Schaften Trucks
Anema Trucks & Spare Parts
Trucks.nl