home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 03 Oktober 2017, 14.04 uur


Volvo Trucks werkt aan zware LNG-trekkers

"Door het vervangen van diesel door LNG of bio-LNG kunnen de CO2-emissies van zware trucks drastisch worden verminderd. LNG wordt op dit moment met name gebruikt voor industriële toepassingen, maar de voorwaarden voor gebruik als competitieve voertuigbrandstof zijn uitstekend, met aanzienlijke voordelen voor het milieu", aldus de visie van Volvo Trucks. De fabrikant werkt momenteel intensief aan de ontwikkeling van trucks op LNG voor zwaar regionaal en internationaal transport.

Het terugdringen van de milieubelastende uitstoot door zwaar commercieel verkeer is een uitdaging voor politici en inkopers, transportbedrijven en voertuigfabrikanten. In mei heeft de EU een regeling aangekondigd die de vermelding van CO2-cijfers voor zware voertuigen vanaf 2019 verplicht stelt, met als doel het terugdringen van de CO2-uitstoot. “Veel van onze klanten, en de klanten van onze klanten, doen al veel om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit voorschrift stimuleert de ontwikkeling van lagere emissies en we zien mogelijkheden om het LNG-marktaandeel te vergroten als een cruciaal onderdeel van die ontwikkeling. Het is onze visie dat trucks van Volvo uiteindelijk geen emissie produceren. Om daar te komen, hebben we niet slechts één oplossing nodig, maar meerdere oplossingen naast elkaar”, zegt Lars Mårtensson van Volvo Trucks.

Aardgas ruim beschikbaar


Aardgas is uiteraard een fossiele brandstof, maar produceert toch 20% minder CO2-uitstoot dan diesel. Als in plaats daarvan biogas wordt gebruikt, neemt de impact op het milieu met 100% af. Als aardgas in vloeibare vorm (LNG – Liquefied Natural Gas) wordt toegepast, kunnen grotere hoeveelheden brandstof worden meegenomen en komt de vereiste actieradius voor internationaal transport in zicht. Aardgas en biogas bestaan voornamelijk uit methaan, wat een mogelijk broeikasgas is. Dit maakt het extra belangrijk om het risico van gaslekkage te minimaliseren tijdens het transport, bij het tanken en in het gebruik van het voertuig. Biogas wordt tot nu toe slechts in beperkte hoeveelheden geproduceerd, maar wereldwijd gezien is aardgas in ruime mate beschikbaar. Ook op de lange termijn. Dat is, naast een competitieve prijs, een belangrijke voorwaarde voor grootschalige expansie. In veel Europese landen zijn de kosten van aardgas lager dan die van diesel. Het uitbreiden van de LNG-infrastructuur is ook onderdeel van de actieplannen van de Europese Commissie en de EU-lidstaten voor het op de lange termijn veiligstellen van de Europese energievoorziening. “Zoals gezegd is vloeibaar gas dus goed beschikbaar en een milieuvriendelijk alternatief voor zwaar en internationaal transport. Wat we nu nodig hebben, zijn trucks op LNG die kunnen concurreren met diesel op het gebied van prestaties en brandstofverbruik. Daarnaast moet de LNG-infrastructuur worden uitgebreid. In beide opzichten zijn grote stappen voorwaarts gerealiseerd”, aldus Mårtensson.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Dometic Coolair RTX 1000 standairco be...

VDL actief in de recyclingbranche

Arthur van Dijk: 'de sector kan wel we...

Verbeteren van de verkeersveiligheid m...

VW Crafter nu ook met 8-gangs automaat

Nog veel onduidelijk over kilometerhef...

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elekt...

Nieuwe toepassing voor het transportpl...

Men onderschat kracht economie Oost-Eu...

Bestelauto EXPO blijkt échte ve...


Dometic Coolair RTX 1000 standairco beste in test
De Dometic CoolAir RTX 1000 standairco voor trucks is uit een tweedaagse vergelijkingstest - door een transportbedrijf - van vier merken als beste naar voren gekomen. Dankzij de test is een groot Oost-Europees transportbedrijf tot aanschaf overgegaan. Chauffeurs die tijdens hun rustpauze de motor van hun truck laten draaien om de airconditioning te kunnen gebruiken, of om accu’s op te laden. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook wettelijk verboden. Wagenparkbeheerders en transportbedrijven verliezen veel geld omdat er tonnen brandstof verspild worden. Een standairco verlaagt de exploitatiekosten én voorkomt onnodige slijtage van de truck-motor. Standairco’s dragen eveneens bij aan de arbeidsveiligheid.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
D-tec
Knapen
autec
advertise
DHS
Scania Trucks
Middelbos
timocom
vdl
diesel technic
terberg
Van Schaften Trucks
Capriƫl Nederland
snapon
Anema Trucks & Spare Parts
Trucks.nl
Hoornweg
Kohl