home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 27 September 2017, 10.53 uur


Ophef kilometerheffing voorproefje voor toekomstig klimaatminister

Als er een nieuwe klimaatminister komt, moet het iemand zijn die een duidelijk mandaat krijgt en uiteenlopende sectoren mee kan krijgen. De kilometerheffing op vervuilend vrachtvervoer deed afgelopen week al stof opwaaien, en de CO2-prijs moet nog bepaald worden.

Willen we alle stroom in 2025 duurzaam opwekken, dan moeten we per direct overschakelen op een oorlogseconomie, concludeerde De Correspondent een half jaar geleden al.

Hoewel multinationals als Shell, werkgeversclub VNO-NCW, vertegenwoordigers van de bouw- en installateurbrancheorganisatie, ondernemersverenigingen en professoren al oproepen om die nodige transitie snel in gang te zetten, zal het lastig worden om hiervoor concrete maatregelen te nemen. Pijnlijke maatregelen om langere termijn ambities te realiseren, botsen vaak op politiek verzet.

Klimaatminister


D66’s Stientje van Veldhoven wil een klimaatminister, liet de Leeuwarder Courant eind mei al weten, Volkskrant-commentator Martin Sommer wil er geen, schreef hij 9 september is De Volkskrant. Waar Van Veldhoven denkt dat de minister een einde zou kunnen maken aan het versnipperde beleid, lijkt het Sommer niet goed als aspecten als het milieu, de financiële opbrengst en het internationaal-politieke belang allemaal onder de klimaatminister zullen vallen. Hij vreest dat klimaat de portefeuille dan zou overheersen en de klimaatminister ‘overgevoelig zal zijn voor een koortsige publieke opinie, belobbyd door actiegroepen.’

Sommer noemt het voorbeeld van het Gronings gas: lange tijd de moeder die onze monden voedde, maar nu verdoemd als een Kwaad dat we voor 2050 uit moeten roeien, zonder te weten hoe. Met demonisering en moralisering van het klimaatdebat schieten we niets op, citeert hij hoogleraar Louise Fresco, momenteel bestuursvoorzitter van Wageningen University & Research, die hij en passant als klimaatminister nomineert – als er dan toch een moet komen.

Eerste controverse: kilometerheffing voor vrachtverkeer


Die minister moet in ieder geval sterk in de schoenen staan, constateert NRC, wil die niet hetzelfde lot wachten als coördinerend minister Ella Vogelaar, ‘die als minister Wonen, Wijken en Integratie bijna niets zelf kon regelen’. Ook met een eigen departement zal de klimaatminister moeten praten als Brugman, bleek al uit de reacties op de plannen voor een kilometerheffing voor vrachtverkeer afgelopen week. Meldde het NOS 21 september dat de formerende partijen de transportsector hierover benaderd hadden, in de Telegraaf waarschuwde verladers- en exportorganisatie Evofenedex direct dat dit tot ‘grote economische schade’ zou lijden. Hoewel België en Duitsland al zo’n kilometerheffing hebben en Nederlands geografische positie niet zal veranderen, vreest Evofenedex dat de maatregel Nederland haar positie als logistiek knooppunt van Europa zou kunnen kosten.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Dometic Coolair RTX 1000 standairco be...

VDL actief in de recyclingbranche

Arthur van Dijk: 'de sector kan wel we...

Verbeteren van de verkeersveiligheid m...

VW Crafter nu ook met 8-gangs automaat

Nog veel onduidelijk over kilometerhef...

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elekt...

Nieuwe toepassing voor het transportpl...

Men onderschat kracht economie Oost-Eu...

Bestelauto EXPO blijkt échte ve...


Dometic Coolair RTX 1000 standairco beste in test
De Dometic CoolAir RTX 1000 standairco voor trucks is uit een tweedaagse vergelijkingstest - door een transportbedrijf - van vier merken als beste naar voren gekomen. Dankzij de test is een groot Oost-Europees transportbedrijf tot aanschaf overgegaan. Chauffeurs die tijdens hun rustpauze de motor van hun truck laten draaien om de airconditioning te kunnen gebruiken, of om accu’s op te laden. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook wettelijk verboden. Wagenparkbeheerders en transportbedrijven verliezen veel geld omdat er tonnen brandstof verspild worden. Een standairco verlaagt de exploitatiekosten én voorkomt onnodige slijtage van de truck-motor. Standairco’s dragen eveneens bij aan de arbeidsveiligheid.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
snapon
autec
vdl
Kohl
Hoornweg
D-tec
Scania Trucks
timocom
Trucks.nl
Capriël Nederland
diesel technic
advertise
Middelbos
Anema Trucks & Spare Parts
DHS
Van Schaften Trucks
terberg
Knapen