home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 25 September 2017, 15.12 uur


Reining vervoert niet meer naar Engeland

Transportbedrijf Reining Transport uit het Groningse Kolham weigert nog langer om naar Engeland te rijden via de Franse stad Calais. De migranten daar zorgen voor te veel gevaar. ‘Ik wacht niet tot de eerste dode valt.’ Dat zegt Gerrit Hes, directeur van Reining Transport, tegen de media. De kortste transportroute naar het Verenigd Koninkrijk loopt via Calais. Daarom is de route gewild, vooral bij het vervoeren van verse producten. Maar de route via Calais brengt ook groot risico mee: illegale migranten proberen aan boord te komen van de vrachtwagens, om ongezien de grens over te steken. Hierbij laten ze geen middel onbenut.

Stenen vliegen door de ruiten


‘Het is niet meer te doen,’ zegt Hes tegen De Telegraaf. ‘Onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden.’ De migranten hebben niets te verliezen, en nemen daardoor ongehoorde risico´s.

‘Ach, we hebben ze op alle manieren aan boord gehad,’ zegt Hes. ‘Inklimmers die gaten in het dak van een truck maakten, om in de bak terecht te komen. Maar ook in de airshield, bumpers, en gereedschapskisten onder de wagen.’

Chauffeur en transportbedrijf beboet


Als er onverhoopt een migrant in slaagt om zich in de vracht te verstoppen, worden chauffeur en bedrijf beboet. ‘Erger nog, als dat gebeurt en je vervoert producten in de voedingslijn, dan wordt je vracht afgekeurd. De migranten zitten namelijk urenlang tussen de spullen en doen daar gewoon hun behoefte. Dat zijn kostenposten die immens zijn,’ zegt Hes.

Hoe Europa alsnog de grenzen sloot


De migrantenkamp bij Calais, die ‘de jungle van Calais’ werd genoemd, werd in 2016 ontruimd door de Franse politie, maar dat heeft niet geholpen. ‘Er is de laatste jaren niets veranderd in Calais. Het gaat juist van kwaad tot erger,’ zegt Hes. Migranten proberen niet alleen in de buurt van Calais aan boord te komen van vrachtwagens, maar ook in België en zelfs in Nederland.

Jungle van Calais


In het geïmproviseerde tentenkamp zaten tot vorig jaar zo’n zevenduizend migranten, vaak afkomstig uit veilige landen, die via het Kanaal de oversteek naar Groot-Brittannië hoopten te maken. Het kamp was vaak het toneel van geweld en rellen.
Na de ontruiming kampt Calais nog altijd met een groot aantal migranten: in en om het havenstadje zouden zich nu nog steeds honderden migranten bevinden.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Goede start voor 13-liter 410 pk Scani...

Truck & Trailer Groep Waalwijk ontvang...

Invoegassistent voor vrachtwagens neem...

Eerste Renault Trucks D-Access Narrow ...

Gunstige financieringen op duurzame IV...

Müller neemt Prins Transport over

Relatie ongevallen en chauffeurstekort...

Sent Waninge DAF dealer van het jaar 2018

Kögel Schuifzeilopleggers krijgen...

Mercedes-Benz Sprinter in nieuw jasje ...


Goede start voor 13-liter 410 pk Scania gasmotor
Eind vorig jaar introduceerde Scania haar nieuwe 13-liter 410 pk gasmotor. Dat deze krachtbron voor de langere afstanden of de zwaardere lasten in een groeiende behoefte voorziet was van tevoren wel duidelijk. LNG wint als brandstof overtuigend aan populariteit onder vervoerders die hun activiteiten willen verduurzamen. Met 410 pk / 2000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare transporttaken; inclusief de inzet als LZV of in het containervervoer of als bouwvoertuig.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
vdl
Anema Trucks & Spare Parts
Hoornweg
facebook
Capriƫl Nederland
Trucks.nl
snapon
Middelbos
Trailned
advertise
DHS
Kohl
D-tec
Cuppers
Van Schaften Trucks
terberg
Iveco