home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 22 September 2017, 14.00 uur


Van Dijk kampioen truckpulling 2017

Het truckpulling team van Van Dijk Trucks is tijdens de finale in Meeuwen voor de derde keer op rij Nederlands kampioen truckpulling geworden in de categorie 9.5 ton Sport. Teamleden Udo Tonus, Martijn Slingerland, Alexander Kroone, Rob van der Brink en Jos de Hoop kijken terug op een succesvol seizoen. ‘Het was weer heel spannend dit jaar’, begint Udo Tonus, monteur bij Van Dijk Woerden. ‘We hebben gewonnen door constant te rijden.

De Volvo FH16, Ny Titan genaamd, is daarnaast een ontzettend betrouwbare truck, die technisch heel goed in elkaar zit. We hebben een paar jaar geleden een goede keuze gemaakt met deze trekker.’ Volgens Udo komt het ook aan op ervaring. ‘Wij rijden al een aantal jaren mee, dus je kent de meeste vaste banen wel. Tijdens voorgaande wedstrijden hebben we bovendien nauwkeurig bijgehouden hoe en met welke afstelling we op verschillende ondergronden hebben gereden. Die kennis en ervaring neem je mee in volgende competities.’

De Ny Titan van Van Dijk weegt een kleine 7 ton en wordt voor de run verzwaard tot 9,5 ton door stalen gewichten in een constructie achter de as en cabine te hangen. ‘Het is een spel tussen bandenspanning, gewichtsverdeling en de juiste versnelling. De afstelling van de motor is tevens heel belangrijk, want je moet zorgen dat hij niet afslaat. Op basis van onze ervaring hebben we de juiste versnelling en afstelling van de bandenspanning gekozen en zo probeerden we keer op keer de sleepwagen over de honderd meter te trekken.’

Die afstand leidt tot de maximale score, een zogenaamde ‘Full Pull’. ‘Die hebben we dit jaar niet iedere ronde weten te winnen. We werden vijf maal eerste, maar we zijn ook een paar keer tweede en derde geworden. Doordat de andere deelnemers ook geschommeld hebben, is het de laatste wedstrijden toch gelukt om het kampioenschap over de streep te trekken.’ Volgens Udo was de concurrentie dit jaar heviger dan ooit. ‘We hebben gemerkt dat tegenstanders afgelopen winter hard hebben gewerkt om aan te kunnen haken. Wij dachten het aardig op de rit te hebben, maar tijdens de eerste wedstrijden van het seizoen merkten we toch dat niet alles klopte. We hebben tussendoor veel veranderingen in de motor aangebracht om toch iets meer vermogen te krijgen. Uiteindelijk bleek het tijdens de wedstrijd in Meeuwen genoeg voor de overwinning!’

Teamleden Udo Tonus, Martijn Slingerland, Alexander Kroone, Rob van der Brink en Jos de Hoop kijken terug op een mooi seizoen. ‘Het is ons toch weer gelukt dit jaar. En dat is zeker niet vanzelf gegaan. Zonder de hulp van Van Dijk en alle sponsoren hadden we het niet gered. De competitie wordt ieder jaar zwaarder en we moeten onszelf en de truck steeds opnieuw uitvinden. Deze winter gaan we met z’n allen weer kijken welke verbeteringen we aan kunnen brengen. En dan is het weer wachten op volgend jaar zomer. Het blijft een heel leuk spelletje, dus we kijken er erg naar uit!’

Over truckpulling


Truckpulling bestaat alweer 25 jaar en het wordt steeds populairder. In de categorie Sport hebben de trucks een gewicht van maximaal 9,5 ton en een restrictor: een vernauwing voor de turbo, zodat elke motor - groot of klein - dezelfde luchttoevoer krijgt. Hierdoor blijft de competitie eerlijk. In totaal bestaat een wedstrijd uit twee, drie en soms vier runs waarbij de sleepwagen steeds zwaarder wordt afgesteld. Deze boort zich tijdens de pull steeds dieper de grond in door een gewicht dat naar voren gebracht wordt. Einddoel is om de ballastwagen elke ronde verder te trekken, met als maximaal resultaat de honderd meter: een “Full Pull”.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Dometic Coolair RTX 1000 standairco be...

VDL actief in de recyclingbranche

Arthur van Dijk: 'de sector kan wel we...

Verbeteren van de verkeersveiligheid m...

VW Crafter nu ook met 8-gangs automaat

Nog veel onduidelijk over kilometerhef...

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elekt...

Nieuwe toepassing voor het transportpl...

Men onderschat kracht economie Oost-Eu...

Bestelauto EXPO blijkt échte ve...


Dometic Coolair RTX 1000 standairco beste in test
De Dometic CoolAir RTX 1000 standairco voor trucks is uit een tweedaagse vergelijkingstest - door een transportbedrijf - van vier merken als beste naar voren gekomen. Dankzij de test is een groot Oost-Europees transportbedrijf tot aanschaf overgegaan. Chauffeurs die tijdens hun rustpauze de motor van hun truck laten draaien om de airconditioning te kunnen gebruiken, of om accu’s op te laden. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook wettelijk verboden. Wagenparkbeheerders en transportbedrijven verliezen veel geld omdat er tonnen brandstof verspild worden. Een standairco verlaagt de exploitatiekosten én voorkomt onnodige slijtage van de truck-motor. Standairco’s dragen eveneens bij aan de arbeidsveiligheid.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
terberg
vdl
Scania Trucks
Capriƫl Nederland
advertise
Kohl
Anema Trucks & Spare Parts
snapon
D-tec
timocom
Trucks.nl
autec
Knapen
Hoornweg
diesel technic
Van Schaften Trucks
Middelbos
DHS